سازش ۲ طایفه چهارمحال و بختیاری در حضور رئیس قوه قضائیه

دو طایفه که به مدت سه سال به دلیل وقوع یک قتل دچار اختلاف شده بودند با حضور رییس قوه قضاییه در همایش ستاد صبر استان چهارمحال و بختیاری با یکدیگر سازش کردند.

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از چهارمحال و بختیاری، غلامحسین محسنی اژه‌ای در ابتدای سخنرانی خویش در همایش ستاد صبر این استان و در جمع فعالان عرصه صلح و سازش به آیات ۱۳۳ و ۱۳۴ سوره مبارکه آل‌عمران، که خداوند می‌فرماید «کسانی که در همه حال حتی در حال تنگدستی، انفاق می‌کنند و خشم خود را کنترل می‌کنند در زمره محسنین هستند و محبوب خداوند می‌باشند »، اشاره کرد.

وی افزود: شما فعالان و تلاشگران عرصه صلح و سازش، علاوه بر زحماتی که متحمل می‌شوید و بعضاً برای به صلح و سازش کشاندن اختلافات و دعاوی، از آبرو و جسم‌تان نیز مایه می‌گذارید، شایسته است در عرصه فرهنگ‌سازی و نهادینه‌شدن صلح و سازش نیز کوشا باشید و نهضت صلح و سازش را نیز تبلیغ کنید.

غلامحسین محسنی اژه‌ای تصریح کرد: بعضاً لازم است کسانی‌که در جریان دعاوی و اختلافات، از حق خود می‌گذرند و می‌بخشند را برای بازدید به زندان‌ها برد تا از نزدیک مشاهده کنند که چه کار بزرگی را با بخشش خود انجام دادند.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به بازدید امروز خود از زندان مرکزی شهرکرد گفت: در بند جوانان این زندان حضور یافتم؛ محکومانی که آنجا بودند، فرزندان ما هستند و جایگاه‌شان زندان نیست؛ درست است که برخی از آن‌ها مرتکب جرایمی شده‌اند و اقدامات ناپسندی را انجام داده‌اند، اما به هر ترتیب، همه ما باید کمک کنیم تا آن‌ها نجات پیدا کنند و آینده‌شان تضمین شود؛ در این زمینه شما فعالان عرصه صلح و سازش نیز می‌توانید منشأ اثر باشید.

وی بیان کرد: ما در قوه قضاییه اهتمام داریم که مقدمات و تمهیدات مشارکت فعالان عرصه صلح و سازش را بیش از پیش در جریان حل اختلافات و دعاوی، فراهم آوریم؛ در همین راستا برای کمک و مساعدت شما خیرین و فعالان عرصه صلح به زندانیان و مددجویان، زمینه‌ها را فراهم آورده‌ایم.

محسنی اژه‌ای با تشریح مزایا و مواهب صلح و سازش در دعاوی و اختلافات گفت: در بسیاری از اختلافات و دعاوی، گاهی وساطت و پادرمیانی یک فرد ریش‌سفید و معتمد، بسیار راهگشاتر از طی کردن فرآیند رسیدگی به پرونده در دادگاه و محکمه است؛ حل و فصل دعاوی و اختلافات به این صورت، برای طرفین شیرین‌تر از رفع مخاصمات در دادگاه است.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به تصویب قانون شوراهای حل اختلاف گفت: تلاش ما در قوه قضاییه آن است که بسیاری از مفاد این قانون را پیش از موعد عملیاتی سازیم تا فرایند به صلح و سازش کشاندن پرونده‌ها هرچه بیشتر تقویت و تسهیل شود و مسائل مرتبط با کارکنان شوراهای حل اختلاف نیز هرچه زودتر و بهتر، سامان یابد.

رئیس عدلیه با تأکید بر مسائل روز کشور و ضرورت رسیدن به تفاهم بیش از پیش برای پیشبرد هرچه مطلوب‌تر امور، گفت: با اهانت و تحقیر یکدیگر و با رقابت‌های بی‌جا، جز مشکل آفرینی و دردسر و مظلمه در دنیا و آخرت، چیزی نصیب ما نمی‌شود؛ ما دو مرحله انتخابات را پشت سر گذاشته‌ایم، در جریان رقابت‌های انتخاباتی یک سری حرف‌ها زده شد که خوب نبودند و برخی برای دنیای دیگران، آخرت خود را خراب کردند؛ در هر حال این مسائل تمام شده و باید آن‌ها را کنار بگذاریم؛ با دعوا و درگیری، امور کشور پیش نمی‌رود.

گفتنی است در این مراسم، با حضور رئیس قوه قضاییه، «آیین خون‌بس» برگزار شد و طی آن دو طایفه که به مدت سه سال به دلیل وقوع یک قتل دچار اختلاف شده بودند، با یکدیگر سازش کردند؛ در جریان این آیین، اعضای خانواده مقتول اعلام کردند که به عشق امام حسین علیه‌السلام، قاتل را بخشیدند و بدون دریافت یک ریال دیه، از حق خود گذشتند.

صادقی رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه نیز در این مراسم با اشاره به وجود یک‌هزار و ۴۰۰ صلح‌یار، ۳۵۸ هیئت صلح، ۳۴ طلایه‌دار صلح و ۹ سفیر صلح در استان چهارمحال و بختیاری، گفت: سال گذشته به همت این صلح‌یاران، ۱۹۳ زندانی آزاد شدند و ۲۷ نزاع دسته جمعی نیز به مصالحه ختم شد.

وی‌ افزود: در نتیجه تلاش و همراهی صلح‌یاران و شورای حل اختلاف، طی سال ۱۴۰۲ ، از ۱۲ پرونده آماده اجرای حکم قصاص، در ۱۰ پرونده رضایت گرفته شد.

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه یادآور شد: امروز ۱۸ داور و ۲۲ میانجی‌گر استان چهارمحال و بختیاری، پروانه فعالیت خود را دریافت می‌کنند.

صادقی اظهار کرد: همه باید با هم تلاش کنیم تا فرهنگ مراجعه مردم به نهادهای غیرقضایی از جمله داوری، میانجی‌گری و شورای حل اختلاف را گسترش دهیم.

وی همچنین با اشاره به اجرای پویش «به عشق امام حسین علیه‌السلام می‌بخشم» از محرم تا اربعین سال جاری، گفت: خطه چهارمحال و بختیاری، خطه عاشقان و محبان اهل بیت(ع) است و در این دیار هرگاه نام معصومین علیهم‌السلام برده می‌شود، همه برای ایثار و از خود گذشتگی آماده هستند.

شیخ‌پور رئیس مرکز شورای حل اختلاف استان چهارمحال و بختیاری نیز ابراز داشت: طی سال گذشته در نتیجه تلاش‌ها و اقدامات گسترده‌ای که صورت گرفت، ۳۲ درصد از پرونده‌های قابل سازش در استان چهارمحال و بختیاری، به صلح و سازش ختم شد.

بلالی نماینده سفیران صلح استان چهارمحال و بختیاری همچنین در این مراسم خاطرنشان کرد: ما کار صلح و سازش را برای رضای خداوند متعال انجام می‌دهیم و در این مسیر هرگونه ناملایمتی را نیز تحمل می‌کنیم.

گفتنی است در بخش دیگری از این مراسم، آیین ادای سوگند داوران و میانجی‌گران‌ استان چهارمحال و بختیاری برگزار شد و از تعدادی از صلح‌یاران و فعالان عرصه صلح و سازش این استان قدردانی شد.

خبرنگار: محمود اسماعیل‌پور اشکفتکی

انتهای پیام/

کد خبر: 1237815

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =