روابط فرهنگی ایران و روسیه افزایش یابد/ بریکس بستری برای مقابله با تحریم‌های غربی

پژوهشگر موسسه دولتی روابط بین‌الملل مسکو با تاکید بر لزوم تبادلات فرهنگی بین ایران و روسیه گفت: بدون ایجاد آگاهی عمومی، ایجاد روابط استراتژیک پایدار کار بسیار دشواری است و معتقدم که در معاهده جدید مبادله مردم با مردم بین دو کشور باید تسهیل شود.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، ایران و روسیه در دهه‌های اخیر روابط خوبی با یکدیگر داشته‌اند و به نظر می‌رسد توسعه روابط دو جانبه به ویژه پس از جنگ اوکراین سرعت بیشتری داشته است. رهبر انقلاب نیز در مراسم تنفیذ و اعطای حکم ریاست جمهوری توصیه‌هایی در حوزه سیاست خارجی به دولت جدید داشتند که یکی از آنها توسعه روابط با کشورهای همسایه و دیگری «قدرشناسی و مستحکم کردن ارتباط با کشورهایی است که در این سال‌ها در مقابل فشارها از ایران حمایت و در میدان دیپلماسی و اقتصادی کمک کردند».

اکنون که دولت چهاردهم کار خود را به صورت رسمی آغاز کرده به نظر می‌رسد یکی از مهمترین اولویت‌ها در حوزه روابط خارجی به نتیجه رساندن توافق جامع همکاری‌های دوجانبه بین ایران و روسیه باشد. به منظور بررسی اهمیت امضای این قرارداد بین دو کشور مصاحبه‌ای با «آدلان مارگویف» -پژوهشگر موسسه دولتی روابط بین‌الملل مسکو- انجام شد.

بیشتر بخوانید:

هیچ دولتی نمی‌تواند ظرفیت‌های روسیه و چین را نادیده بگیرد / لزوم توازن سازی در روابط خارجی برای تحقق منافع ملی

وی در خصوص امضای توافق همکاری جامع بین ایران و روسیه گفت: انتظار می‌رود معاهده جدید حداقل دو هدف را دنبال کند که یکی تثبیت روابط روسیه و ایران در سطح استراتژیک جدید و دیگری ایجاد انگیزه بیشتر برای دستیابی به توافقات نهادی جدید است؛ به عنوان مثال، دو کشور باید برای نهایی کردن متن معاهده دو موافقتنامه قبلی را در زمینه همکاری در زمینه امنیت اطلاعات و مراکز فرهنگی سرعت ببخشند.

از نظر این تحلیلگر روس، مورد دوم اهمیت ویژه‌ای دارد؛ زیرا لازم است دو کشور روسیه و ایران بیشتر در مورد فرهنگ یکدیگر بیاموزند، در سطح اجتماعی حضور داشته باشند و اقدامات قابل مشاهده و در دسترس مردم را نیز در دستور کار قرار دهند. وی افزود: بدون ایجاد آگاهی عمومی، ایجاد روابط استراتژیک پایدار کار بسیار دشواری است و من معتقدم که معاهده جدید مبادله مردم به مردم را بین کشورهای ما تسهیل خواهد کرد.

آدلان مارگویف در پاسخ به سوالی در ارتباط با اقدامات مشترک ایران و روسیه به منظور خنثی‌سازی تحریم‌ها و دلارزدایی از تجارت خارجی تصریح کرد: روسیه و ایران این بحث را در سطح بین المللی هدایت می‌کنند و تجربیات منحصر به فردی در این زمینه دارند. با این حال، هر تغییر جدی مرتبط با امور مالی بین‌المللی مستلزم تغییر سیستماتیک و اقدام هماهنگ است. به گفته وی، این امید وجود دارد که بریکس با توجه به اینکه در حال رشد است به بستری برای انجام گفتگوهای مشابه و هماهنگی در این زمینه باشد؛ هر چند که این فرآیند ممکن است به بیش از یک یا دو دهه نیاز داشته باشد، اما به هر حال باید از یک جا و یک زمان شروع شود.

این تحلیلگر روس در مورد اهمیت همکاری‌های دوجانبه گفت: این درک اکنون در میان کشورهایی مانند ایران، ترکیه، عربستان سعودی، امارات، چین و سایر کشورهایی که در حال حاضر همکاری‌های خود را با روسیه در زمینه‌های مختلف افزایش داده‌اند، بسط دهیم. از نظر مارگویف، در سطح بین‌المللی درک فزاینده‌ای شکل گرفته که اگر امروز یک کشور توسط گروهی از ملت‌ها سرکوب می‌شود و دیگران تسلیم این فشار می‌شوند، دفعه بعد قربانی می‌تواند یکی از کشورهایی باشد که با این رویکرد موافقت کرده است.

وی با بیان اینکه قدرت‌هایی که اجازه ایجاد انزوای کشورهای مورد تحریم را نمی‌دهند باید جایگزین قدرت‌های سلطه‌گر قبلی شوند، بیان کرد: این امر یکی از اصول اصلی نظام بین المللی چند قطبی است که تهران و مسکو با آن موافق هستند و در نتیجه آن با یکدیگر همکاری می‌کنند. این تحلیلگر روس در خصوص برخی سوء تفاهمات افکار عمومی دو کشور نیز تاکید کرد: برداشت من از این موضوع این است که مقامات ایرانی تنها به این دلیل که روسیه به تعهدات خود عمل می‌کند، به همکاری با همتایان روسی خود ادامه می‌دهند.

آدلان مارگویف در خصوص تاخیر در تحویل جنگنده‌های سوخو 35 اظهار کرد: از آنجایی که همکاری‌های نظامی موضوعات حساسی هستند و معمولا کشورها از عانی شدن آنها پرهیز می‌کنند، نمی‌توان با قاطعیت در مورد آنها صحبت کرد و به نظر می‌رسد این امر پیچیده تر از مبادله کالاهای ساده بین روسیه و ایران باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1238184

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =