نشست وزاری خارجه گروه 4 برگزار شد / تاکید آمریکا بر تقویت امنیت اقیانوس آرام و هند

وزرای خارجه استرالیا، هند، ژاپن و ایالات متحده روز دوشنبه در توکیو در چارچوب نشست گروه موسوم به گفت‌وگوی چهارجانبه امنیتی گردهم آمدند و در مورد تعمیق همکاری‌ها و تقویت امنیت منطقه هند و اقیانوس آرام گفتگو کردند.

به گزارش خبرنگار بین الملل ایسکانیوز، وزرای خارجه استرالیا، هند، ژاپن و ایالات متحده روز دوشنبه در توکیو در چارچوب نشست گروه موسوم به چهار در مورد ابتکارات برای تقویت امنیت دریایی و ایجاد دفاع سایبری با یکدیگر به گفتگو نشستند. این مذاکرات با حضور پنی وانگ از استرالیا، سوبرهمانیام جایشانکار از هند، یوکو کامیکاوا از ژاپن و آنتونی بلینکن از ایالات متحده، صورت گرفت و همگی بر حساس بودن منطقه هند و اقیانوس آرام تأکید و بر لزوم همکاری‌ها را برای تعمیق روابط اشاره نمودند.

بر اساس گزارش رویترز، آنتونی بلینکن-وزیر امور خارجه آمریکا- با اشاره به درگیری‌های غزه، اوکراین و سودان جنوبی، بر لزوم توجه به این مناطق و ایجاد راه‌حل برای پایان دادن به این درگیری‌ها تأکید کرد. بلینکن همچنین پس از این نشست در سخنانی به مطبوعات گفت: «ما با تقویت امنیت دریایی، در حال ترسیم مسیری برای منطقه‌ای امن‌تر و بازتر در اقیانوس آرام و اقیانوس هند هستیم». او گفت ایالات متحده به همکاری با متحدان خود برای تضمین آزادی دریانوردی و جریان بدون مانع و قانونی تجارت دریایی ادامه خواهد داد.

بیشتر بخوانید:

بدهکاری به اسرائیل در تار و پود آلمانی‌ها نهادینه شده است / رژیم صهیونیستی خط قرمز برلین

وونک_وزیر امور خارجه استرالیا_ نیز در سخنان خود با اشاره به وضعیت متخاصم منطقه اعلام کرد همه ما به دنبال صلح و ثبات می‌باشیم. کامیکاوا-وزیر امور خارجه ژاپن- نیز تلاش چین برای تغییر یکجانبه وضعیت موجود با استفاده از زور در دریای چین شرقی و دریای چین جنوبی و پرتاب موشک های بالستیک توسط کره شمالی و تجاوزات روسهی به اوکراین را موجب دگرگونی نظم بین‌الملل خوانده و بر لزوم نیاز بر ایجاد قابلیت سایبری و ارائه فرصت‌های آموزشی در زمینه امنیت دریایی برای محافظت و توسعه رفاه در هند و اقیانوسیه تأکید کرد.

وزرای چهارگانه همچنین متعهد شدند تا همکاری در امنیت سایبری را برای حفاظت از زنجیره‌های تامین و زیرساخت‌های حیاتی، از جمله کابل های زیردریایی، ارتقا دهند.

روز قبل از این نشست نیز وزاری امور خارجه توکیو و واشنگتن در طی یک گفتگوی امنیتی با یکدیگر دیدار و در آن چین را بزرگترین چالش استراتژیک منطقه اعلام کردند. روزنامه گاردین نیز با اشاره به این نشست نوشت دو طرف تصمیم گرفتند که همکاری نظامی خود را با ارتقاء فرماندهی و کنترل نیروهای آمریکایی در این کشور و تقویت تولید موشک با مجوز آمریکا در آنجا ادامه دهند.

با توجه به برنامه‌های دولت بایدن برای مقابله با قدرت طلبی‌های چینی، وزیر امور خارجه این کشور و لوید آستین_ وزیر دفاع _پس از ترک توکیو، با یکی دیگر از متحدان آسیایی خود یعنی فیلیپین نیز گفتگوی امنیتی خواهند داشت.

از آنجا که منطقه آسیا و اقیانوسیه سال‌هاست به‌عنوان اولویت اول امنیتی آمریکا تعریف شده است، آمریکا با استقرار ناوگان‌های خود و سرکشی از آن‌ها و همچنین دیدارهای امنیتی پیرامون این منطقه سعی در تحت کنترل قرار دادن چین دارد. این موضوع همچین متحدان آمریکا یعنی ژاپن، هند و استرالیا را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. دید و بازدیدهای دولت آمریکا و هم پیمانانش از منطقه می‌تواند نشان دهنده اوج‌گیری دوباره این حساسیت‌ها نسبت به چین و همچنین نگرانی‌ها از روسیه باشد که احتمالا واکنش‌هایی را نیز از سمت چین در بر خواهد داشت.

خبرنگار: ماری ملکی

انتهای پیام/

کد خبر: 1238303

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =