هواشناسی ایران / هشدار نارنجی وقوع سیلاب در جنوب شرق کشور

سازمان هواشناسی از فعالیت سامانه بارشی در برخی نقاط استان‌های جنوب شرق خبر داد و نسبت به سیلابی شدن مسیل‌ها و طغیان رودخانه‌های فصلی هشدار نارنجی صادر کرد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، این سامانه با سطح هشدار نارنجی امروز سه شنبه در نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، شرق و شمال هرمزگان و جنوب و جنوب غرب کرمان فعالیت می کند که مخاط‍راتی نظیر رگبار باران، رعد و برق همراه با وزش باد شدید و سیلابی شدن مسیل ها پی دارد.

اثرات مخاطره آمیزی سامانه شامل سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، صاعقه، کاهش دید، آب‌گرفتگی معابر، لغزندگی جاده‌ها ، خسارت به سازه‌های موقت و محصولات کشاورزی است.

توصیه می شود برای کاهش اثرات مخاطره آمیز فعالیت سامانه نسبت به «عدم تردد و اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، خودداری از فعالیت طبیعت‌گردی به‌ویژه در ساعات بعدازظهر، پرهیز از فعالیت‌های کوه‌نوردی و پرهیز از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع» اقدام شود.

توصیه می شود از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها، آب‌روها و دهانه پل‌ها اطمینان شود و تمهیدات لازم برای جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی و تسریع در جابجایی محصولات کشاورزی برداشت شده اتخاذ شود.

«آمادگی راهداری، وزارت نیرو و سایر دستگاه‌های اجرایی خدمت رسان و امدادی» از دیگر توصیه های سازمان هواشناسی برای شرایط پیش رو است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1238404

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =