ایران از احترام بالایی نزد مصری‌ها برخوردار است/ قاهره در مسیر کاهش اتکا به قدرت‌های غربی

عادل المحروقی با اشاره به اینکه ایران در مصر به عنوان کشوری بسیار محترم تلقی می‌شود، اظهار کرد: سیاست خارجی قاهره در دهه گذشته در مرحله تغییر بوده و این امر باعث شد که مصر از اتکای کامل به قدرت‌های غربی به سمت باز کردن روابط قوی‌تر با قدرت‌های شرقی تغییر مسیر دهد.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، روز گذشته مراسم تحلیف رئیس جمهور دکتر پزشکیان با حضور نمایندگان بیش از 80 کشور دنیا انجام شد. یکی از نمایندگان خارجی حاضر در این مراسم وزیر امور خارجه مصر بود. پیش از این نیز وزیر امور خارجه مصر در مراسم گرامیداشت رئیس جمهور فقید حاضر شده بود. با توجه به تلاش‌هایی که در دولت سیزدهم برای ازسرگیری روابط با مصر انجام شد و دو کشور چند دور با یکدیگر مذاکره کردند، به نظر می‌رسد مقامات مصری تمایل دارند این مسئله هر چه سریعتر به نتیجه برسد.

در شرایطی که تنش در منطقه روز به روز تشدید می شود و هر روز احتمال گسترش جنگ افزایش می یابد، برقراری مجدد روابط سیاسی بین ایران و مصر یک تحول بزرگ در منطقه محسوب می‌شود و برای دو کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. انتظار می‌رود اکنون که دولت چهاردهم کار خود را به صورت رسمی آغاز کرده برخی اقدامات ناتمام دولت سیزدهم را به نتیجه برساند. گروه بین الملل ایسکانیوز به منظور بررسی رویکرد دولت و ملت مصر در قبال این مسئله، گفتگویی با «عادل المحروقی» -تحلیلگر و روزنامه‌نگار مصری- انجام داد.

وی با اشاره به اینکه وزیر امور خارجه مصر اخیرا تغییر کرده و در مراسم گرامیداشت شهید رئیسی وزیر خارجه قبلی مصر حضور داشت، گفت: قطعا سفر وزیران خارجه به تهران نشان می دهد که تمایل متقابل مصر و ایران برای داشتن روابط گرمتر وجود دارد. به گفته این تحلیلگر مصری، این امر نشان دهنده احترام مصر به مردم ایران است؛ مصر اکنون تمایل دارد هم در مواقع غم مثل زمان درگذشت رئیس جمهور رئیسی و هم در زمان شادی مثل جشن گرفتن رئیس جمهور جدید در کنار مردم ایران حضور داشته باشد.

المحروقی با بیان اینکه از سال 2012 این اولین باری است که چنین اتفاقی رخ می‌دهد، اظهار کرد: ایران در مصر به عنوان کشوری بسیار محترم تلقی می‌شود. دلیل اصلی آن مواضع این کشور علیه اسرائیل و حمایت از مردم فلسطین است. به گفته وی، اکثریت گسترده در مصر اسرائیل را به دلیل اشغال سرزمین‌های فلسطینی و کشتار برادران فلسطینی خود دوست ندارند.

وی افزود: مصری‌ها و اهالی غزه‌ها هم ریشه هستند و بنابراین هر کسی مردم فلسطین را دوست دارد، محبوب مصری‌هاست. به اعتقاد این روزنامه‌نگار مصری، قاهره در دهه گذشته از نظر سیاسی در مرحله تغییر شکل سیاست خارجی خود بوده و این امر باعث شد که مصر از اتکای کامل به قدرت‌های غربی به سمت باز کردن روابط قوی تر با قدرت های شرقی مانند روسیه و چین تغییر مسیر دهد.

المحروقی با اشاره به اینکه معاملات تسلیحاتی مسکو با مصر به شدت رشد کرد و روسیه نیز در حال ساخت اولین نیروگاه هسته‌ای مصر است، خاطر نشان کرد: اخیرا روابط چین نیز با مصر به مشارکت استراتژیک جامع ارتقا یافت. وی افزود: مصر همچنین روابط خود را با هند تقویت کرده است. با گسترش بریکس، مصر و ایران اکنون اعضای بلوک جدید هستند. همه اینها باید به گرم شدن روابط بین قاهره و تهران منجر شود.

این تحلیلگر مصری در پاسخ به سوالی در مورد تاثیر عادی‌سازی روابط ایران و مصر بر تحولات منطقه گفت: در صورت ایجاد هماهنگی در خصوص بحران‌های منطقه‌ای، یعنی بحران فلسطین، در کنار تداوم بهبود روابط ایران و عربستان سعودی، تغییر قدرت‌ها در خاورمیانه ایجاد می‌شود و همین امر می‌تواند موجب افزایش تأثیرگذاری دو کشور بشود.

وی با بیان اینکه مشارکت مصر با ایالات متحده و همچنین حفظ صلح با اسرائیل برای قاهره نیز ضروری است، گفت: حرکت قاهره به سمت روابط گرمتر با تهران به معنای اقدامی برای جایگزین کردن روابط خارجی نخواهد شد؛ بلکه در جهت تکمیل روابط خارجی خواهد بود و شاید به دستاوردهایی کمک کند که می تواند به نفع هر دو کشور باشد. به اعتقاد المحروقی، هر دو کشور در داخل به توسعه اقتصادی نیاز مبرم دارند و در بسیاری از زمینه ها دو کشور می توانند یکدیگر را رشد دهند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1238550

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =