نتیجه و محصول سیاست برابری جنسیتی، بی‌هویتی و نفی زنانگی و مردانگی است

بیانیه پنجمین نشست حضوری بانوان نقش‌آفرین دانشگاه آزاد اسلامی با موضوع «زوجیت در خلقت و الگوی زیست اجتماعی» (بررسی وقایع المپیک ۲۰۲۴ پاریس) منتشر شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، در این بیانیه آمده است:

«رواج مفهومی به نام «جنسیت» از میانه قرن بیستم میلادی برای توصیف و تبیین برساخت های فرهنگی، اجتماعی و نهادی زنانگی و مردانگی سبب گردید ویژگیها، استعدادها و تمایزات زنان مورد توجه قرار نگیرد.

اگرچه جریانهای غالب فمینیستی در تشریح عوامل اصلی ظلم و تبعیض علیه زنان، «پدرسالاری» در خانواده و در نظام اجتماعی را اصل قرار دادند لیکن با تمرکز بر «جنسیت» به عنوان محصول نظام پدرسالاری بر رفع هر گونه نابرابری جنسیتی تلاش کردند.

در این راستا قوانین و دستورالعمل های اقتصادی اجتماعی و سیاسی بین المللی با راهبرد برابری جنسیتی تنظیم گردید. گفتمان غرب در تاکید بر برابری جنسیتی در همه ابعاد به جای ایجاد فرصتهای برابر و متعادل برای زنان در جامعه، نادیده انگاشتن هویت زنان و زنانگی را به همراه داشته و مشکلات و چالشهای جدی برای زنان در خانواده و جامعه ایجاد کرده است. به تعبیر مقام معظم رهبری؛ «مردواره کردن زن، یعنی زن را متشبه به مرد قرار دادن» بخش مهمی از گفتمان غربی در خصوص زن را نشان می دهد.

مبتنی بر اسناد بین الملل که ادعای به رسمیت شناختن افراد فارغ از هر گونه رنگ، نژاد و جنسیت و ... را. دارند، دنیای امروز مواجه با مسئله ای به نام جنس، جنسیت و گرایش های متعدد جنسی شده است که تهدیدی جدی برای نهاد خانواده و سرآغازی برای نابودی ارزشهای اخلاقی – انسانی و از همه مهمتر از بین رفتن نقش و جایگاه اصلی زنان به عنوان انسان سازان اصلی جوامع است.

آنچه در رویدادها و مناسبتهای مهم سیاسی، ورزشی، هنری و اجتماعی در دهه اخیر در دنیا مشاهده شده است حاکی از اصرار بر «هویت جنسیتی مبتنی بر گرایش جنسی» است. هویتی که با انکار زن و مرد بودن، هویتهای ساختگی جنسی را بها بخشیده و به رسمیت شناخته است. نتیجه و محصول سیاست برابری جنسیتی، بی هویتی جنسیتی و نفی زنانگی و مردانگی بوده است.

المپیک ۲۰۲۴ پاریس بازنمایی جریان فکری انحرافی در غرب است که با عبور از دین، خانواده و ملیت، هویت فطری بشر را هدف قرار داده است. آنچه در نمایشی از قاب «شام آخر» رخ داد نمونه ای از آن است. ماه هاست جهان شاهد آن است که غزه در آتش و خون می سوزد و در این ظلم آشکار قربانیان اصلی این کشتارهای خونین زنان و کودکان مظلوم غزه هستند، در حالیکه جهان مدعی حمایت از زنان و کودکان در پس اسناد بین المللی، کشتار زنان و کودکان غزه را در سکوت نظاره گر است.

انقلاب اسلامی نقطه عطفی در تاریخ حضور زنان در عرصه اجتماع بوده است. انقلاب اسلامی با توصیف و تبیین «الگوی سوم زن»، الگوی نه شرقی و نه غربی، هویتی از زن مبتنی بر هویت مستقل انسانی فارغ از نگاههای جنس زده و جنسیت زده را به منصه ظهور گذاشت. این رویکرد متعالی منبعث از جهان بینی قرآنی، زن و مرد را در ارزش گذاری انسانی و جنسیتی برابر می شمرد و برگرفته از اصل زوجیت در خلقت، زن و مرد را زوج میشمارد.

رشد و پیشرفت چشمگیر زنان درعرصه های مهم اجتماع مانند علم، پژوهش، اقتصاد و سیاست در دهه های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی از همین نگاه مترقی به زن در جامعه نشات می گیرد.

شبکه بانوان نقش آفرین دانشگاه آزاد اسلامی در نشست فیروزکوه، ضمن تاکید بر ضرورت روشنگری جریان ضد بشری غرب در موضوع جنسیت که در قالب مفاهیم زیبای برابری جنسیتی و آزادی و حق زندگی برای همگان مطرح می شود، آنچه در المپیک ۲۰۲۴ پاریس درهتک حرمت فطرت، اخلاق، دین وهویت اتفاق افتاد را محکوم می کند. شبکه بانوان دانشگاه آزاد اسلامی بر این باور است که نخبگان دانشگاهی و به خصوص بانوان نقش آفرین عرصه علم و معرفت باید در رویاوریی با این سیل خانمان سوز در نهایت هشیاری و آگاهی باشند تا بتوانند در تعامل سازنده با زنان و دختران دانشگاهی، مبانی غنی دینی و قرآنی را تبیین کرده و آنان را به هویت یابی صحیح سوق دهند و در تربیت نسل جوان ضد صهیونیست کوشا باشند.

شبکه بانوان نقش آفرین در راستای تحقق همه جانبه الگوی سوم زن و دستیابی به نقطه مطلوب زیست اجتماعی زنان بر اساس جهان بینی قرآنی تاکید دارد علاوه بر جریان سازی و گفتمان سازی در این زمینه، نیاز به شبکه سازی، نهاد سازی، نماد سازی و رفتار سازی است. بر این اساس ضمن اولویت بخشی به شبکه سازی بانوان و ارتقا آن، خلق مفاهیم جدید، تعالی فکر و ارائه الگوی عملی برای زیست اجتماعی زنان بر مبنای زوجیت در خلقت را در دستور کار خود قرار می دهد».

انتهای پیام/

کد خبر: 1239167

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =