بلینکن: ایران و رژیم صهیونیستی از تشدید درگیری اجتناب کنند

وزیر امور ​​خارجه آمریکا از ایران و رژیم صهیونیستی خواست از تشدید درگیری‌ اجتناب کنند.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگاران در روز سه‌شنبه و در واکنش به تشدید تنش‌ها در منطقه، مدعی شد: «هیچ کس نباید این درگیری را تشدید کند. ما دست به یک دیپلماسی پر شدت با متحدان و شرکا زده و این پیام را مستقیما به ایران منتقل کرده‌ایم. ما این پیام را به اسرائیل هم مستقیما منتقل کردیم.»

بیشتر بخوانید:

ادعای بلینکن: تنها مانع بین ساکنان غزه و آتش‌بس، حماس است

این ادعای وزیر امور خارجه آمریکا در پی جنایات هفته گذشته رژیم صهیونیستی نظیر به شهادت رساندن «فواد شکر»، فرمانده برجسته حزب‌الله لبنان در حمله به ضاحیه جنوبی بیروت و همچنین ترور «اسماعیل هنیه»، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در حین حضور او برای مراسم تحلیف «مسعود پزشکیان» رئیس جمهوری اسلامی ایران در تهران مطرح می‌شود.

با این‌حال دولت آمریکا و همپیمان‌های آن در غرب، نه‌تنها اقدامات رژیم صهیونیستی را محکوم نکرده‌اند، بلکه از ایران خواسته‌اند تا خویشتن‌داری کند اما ایران اعلام کرده «تنبیه متجاوز قطعی است».

به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا تلویحا از ترور هنیه توسط رژیم صهیونیستی همزمان با اینکه او امید به پیشرفت مذاکرات به منظور حصول آتش‌بس در جنگ ۱۰ ماهه غزه را داشته، اظهار ناخرسندی کرده است.

بلینکن در حالی صحبت از هشدار به رژیم صهیونیستی در خصوص عدم تشدید درگیری کرد که مجددا بر حمایت واشنگتن از این رژیم تاکید کرده و گفت: «تعهد ما به امنیت اسرائیل آهنین است. ما همچنین به دفاع از اسرائیل در برابر حمایت گروه‌های تروریستی یا حامیان آن‌ها همان طور که از سربازان خودمان دفاع می‌کنیم ادامه خواهیم داد.»

او اضافه کرد: «اما همه در منطقه باید درک کنند که حملات بیشتر تنها باعث تداوم درگیری، بی‌ثباتی و ناامنی برای همه خواهد شد.»

بلینکن در این اظهاراتش که بعد از مذاکرات با وزرای دفاع و امور خارجه استرالیا در آکادمی نیروی دریایی آمریکا در «آناپولیس» ایالت مریلند مطرح کرد، ادامه داد: «ایالات متحده با شدت در تلاش برای کاستن از تنش‌ها در خاورمیانه و جلوگیری از گسترش درگیری است.»

طبق گزارش رسانه آمریکایی، بلینکن کمی پیش از آن در روز سه‌شنبه با «ایمن الصفدی» وزیر امور خارجه اردن گفت‌وگوی تلفنی داشت. الصفدی روز یکشنبه به تهران سفر کرد تا به بحث درباره وضعیت منطقه بپردازد.

بلینکن از پاسخ مستقیم به این سوال که آیا اردن همچون کمکش در ماه آوریل گذشته به رژیم صهیونیستی برای مقابله با حمله موشکی و پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی قصد حمایت مجدد از این رژیم در زمان مواجهه با حملات مجدد از سمت ایران و گروه‌های مقاومت در انتقام ترور اسماعیل هنیه را دارد خودداری کرد و تنها مدعی شد: «شرکای آمریکا خواستار پایان نبرد هستند.»

بلینکن اظهار کرد: «حملات بیشتر تنها خطر نتایج بغرنجی که هیچ‌کس نمی‌تواند پیش‌بینی کرده و هیچ کس نمی‌تواند کاملا کنترل کند را افزایش خواهد داد. این ضروری است که همه در منطقه وضعیت را بسنجند، خطر محاسبات غلط را درک کنند و تصمیماتی که تنش‌ها را آرام کرده و آن‌ها را تشدید نکند اتخاذ کنند.»

به نوشته آسوشیتدپرس، دولت «جو بایدن»،رئیس‌جمهور آمریکا که اقدام به اعزام نیروهای بیشری به غرب آسیا کرده قبل از تمرکز کنونی بر بحران تشدید تنش‌ در غرب آسیا امید داشت که به روی یک طرح آتش‌بس برای غزه متمرکز شود.

جنبش حماس روز سه‌شنبه «یحیی سنوار» مغز متفکر عملیات هفتم اکتبر طوفان الاقصی را به عنوان جانشین اسماعیل هنیه به عنوان رئیس دفتر سیاسی این جنبش معرفی کرد.

بلینکن در واکنش به این موضوع مدعی شد: «سنوار همواره تصمیم‌گیرنده اصلی در حماس بوده است. این اتفاق این حقیقت را برجسته می‌سازد که تصمیم‌گیری درباره آتش‌بسی که آشکارا به بسیاری از فلسطینی‌های نیازمند کمک خواهد کرد حالا بر عهده او است.»

انتهای پیام/

کد خبر: 1239269

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =