راهبرد هریس برای رای آوری در بین سفیدپوستان آمریکا / والز سابقه خوبی در مدیریت بحران‌ها دارد

برخی تحلیلگران بر این باورند که هریس از حمایت جامعه سیاه پوستان برخوردار است و برای اینکه بتواند حمایت سفید پوستان را نیز به خود جلب کند، از یک معاون سفید پوست استفاده کرده و در واقع این همان راهبردی است که اوباما به عنوان اولین رئیس جمهور سیاه‌پوست آمریکا در سال 2008 استفاده کرد.

به گزارش خبرنگار بین الملل ایسکانیوز، چند روز پیش کاملا هریس -معاون رئیس جمهور آمریکا و نامزد رسمی حزب دموکرات برای ریاست جمهوری- اعلام کرد که در صورت پیروزی در ماه نوامبر، تیم والز -فرماندار 60 ساله مینه‌سوتا- معاون او خواهد شد. والز یک مربی سابق فوتبال، و معلم است که 24 سال به‌عنوان سرباز در گارد ملی ارتش حضور داشت. او از سال 2018 به عنوان فرماندار مینه‌سوتا است.

پس از انتخاب والز توسط هریس به عنوان معاون، حرف و حدیث‌هایی از سوی منتقدان و طرفداران این دو نفر مطرح شد. به نظر می‌رسد توانایی‌ها و موقعیت والز می‌تواند برای هریس موفقیتی بزرگ به ارمغان بیاورد. از طرفی ضعف‌هایی نیز در این انتخاب دیده می‌شود.

بیشتر بخوانید:

پول سالاری و پیرسالاری دو مشکل نظام سیاسی آمریکا / کاملا هریس با انتخاب یک معاون اول جوان می‌تواند ورق را برگرداند

برخی از تحلیلگران آمریکایی معتقدند هریس از حمایت جامعه سیاه پوستان برخوردار است و برای اینکه بتواند حمایت سفید پوستان را نیز به خود جلب کند از یک معاون سفید پوست استفاده کرده ‌است و این انتخاب را با زمان ریاست جمهوری اوباما مقایسه می‌کنند؛ زمانی که بایدن در سال 2008 به عنوان نامزد انتخاباتی تاریخی اوباما انتخاب شد. در آن انتخابات اوباما به اولین رئیس جمهور سیاه پوست تبدیل شد.

همچنین موضوع مهم دیگر برای افزایش رأی هریس این است که اکنون رقابت اصلی بین ایالت‌های چرخشی یا نواسانی است. یعنی ایالت‌هایی که گاهی به نفع حزب دموکرات و گاهی به نفع حزب جمهوری‌خواه رأی می‌دهند. کاملا هریس برای کسب ریاست جمهوری، نیاز به حمایت در ایالت‌های نوسانی کلیدی در جنوب و غرب میانه دارد، تا در زمان اندکی که دارد بتواند رأی‌های الکترال را به نفع خود برگرداند.

این‌که والز در ایالت خود مورد حمایت چه کسانی است نیز می‌تواند برای هریس سرنوشت ساز باشد. بنا بر آمارها والز در طول شش سال رهبری خود در مینه‌سوتا با یک سری تحولات سیاسی و اجتماعی روبرو شد: ابتدا همه‌گیری ویروس کرونا و سپس در اوج آن، قتل جورج فلوید رخ داد. سی ان ان معتقد است که والز همه اینها را همراه با شکایات معمول در مورد هزینه‌های بیهوده به خوبی مدیریت کرد.

مینه‌سوتا یک ایالت روستایی با جمعیت قابل توجه مسن است. خبرگزاری تاس به نقل از ویکتوریا ژوراولووا- رئیس مرکز مطالعات آمریکای شمالی- در مورد او می‌نویسد «هریس والز را برای جلب نظر رأی دهندگان مرد سفید پوست 60 ساله و بالاتر انتخاب کرد. این کارشناس گفت: «پس از کناره‌گیری بایدن، هریس توانست تقریبا حمایت همه گروه‌های رأی دهندگان دموکرات، به جز مردان سفیدپوست مسن، را افزایش دهد و انتخاب والز ممکن است در نهایت آنها را به سمت خود بکشاند».

والز همچنین عقاید مترقی خواهانه دارد. از جمله اینکه در زمان ریاست خود از فراجنسیتی‌ها حمایت کرد. از قانونی شدن ماری جوانا برای استفاده شخصی حمایت کرده ‌است. همچنین در مارس 2023، او لایحه‌ای را امضا کرد که مهاجرانی که به طور غیرقانونی در این کشور زندگی می‌کنند واجد شرایط گواهینامه رانندگی شوند و لایحه طرفداری از سقط جنین را نیز امضا نموده است. این گروه‌ها قطعا می‌توانند رأی‌های موافقی را برای هریس به ارمغان اورند.

از طرفی برخی از تحلیلگران رسانه‌ای نیز به انتقاد از این شخصیت پرداخته‌اند. بر اساس یک نظرسنجی مشترک توسط آسوشیتدپرس و مرکز تحقیقات روابط عمومی مورس، والز برای رأی دهندگان در سراسر کشور ناشناخته است و نامش را نمی‌شناسد.

ماکسیم سوچکوف -مدیر یک مؤسسه مطالعات بین‌المللی- نیز معتقد است نامزدی او به دلیل ناشناس بودن نسبی و عدم محبوبیت در ایالت خود آسیب پذیر است. این کارشناس گفت: «در مدت زمان باقی مانده، آنها باید نه تنها هریس، بلکه والز را نیز ارتقا دهند».

تحلیلگران در «نشنال‌ریویو» با مقایسه والز و رقیبش جاش شاپیرو -فرماندار ایالت سوئینگ پنسیلوانیا-معتقدند والز چندان کمکی به هریس نمی‌تواند بکند و تیم والز ممکن است در تئوری خوب بوده باشد، اما در عمل، نشان دهنده یک فرصت از دست رفته است. منتقدان می‌گویند در واقع وقتی صحبت از حکومت می‌شود، والز افراطی است. از جمله اینکه او طرفدار افزایش مالیات است.

در انتقاد از دموکرات‌ها، ترامپ نیز با تکان دهنده خوانده انتخاب والز او را بسیار لیبرال توصیف کرد. مایکل واتلی-رئیس کمیته ملی جمهوری خواهان- هم گفت که «هریس و والز با هم رادیکال‌ترین و چپ افراطی‌ترین بلیط در تاریخ کشور ما را تشکیل می‌دهند».

همچنین با وجود اینکه گفته می‌شود در زمینه مسائل سیاسی خارجی نمی‌توان عقاید زیادی از والز شنید اما رفتارهای او مورد توجه منتقدان قرار گرفت و او را تا حدودی دارای عقاید متناقض می‌دانند. مثلا والز قبلا از قطعنامه‌های طرفدار اسرائیل در کنگره حمایت کرده بود، از جمله رأی به محکومیت قطعنامه سازمان ملل مبنی بر غیرقانونی بودن شهرک سازی‌های اسرائیل در کرانه باختری. همینطور چند روز پس از حمله 7 اکتبر توسط حماس به اسرائیل، والز با شرکت در مراسم با جامعه یهودی در مینه سوتا ابراز همبستگی کرد. اما از طرف دیگر او معتقد است باید به غزه کمک‌رسانی شود.

تا بدین جا هم هریس و هم والز در این موضوع مورد انتقادات قرار گرفته اند. هریس به دلیل سرزنش معترضان همبستگی غزه در سخنرانی چند روز پیش خود در میشیگان- یک ایالت نوسانی مهم با بیشترین جمعیت عرب آمریکایی در ایالات متحده- مورد انتقاد قرار گرفته است، در حالی که معاون او متهم به نادیده گرفتن جامعه فلسطینی مینه سوتا است. زیرا او یکی از قرارهای خود با این گروه را لغو و باعث ناراحتی آنها شده است.

با این اوصاف اکنون هریس سعی دارد با انتخاب‌های جسورانه از طیف‌های مختلف خلاءهای انتخاباتی خود را رفع نماید اما اینکه چقدر موفق بوده به آینده موکول می‌گردد. او اکنون سه ماه دیگر فرصت دارد تا به جلب نظر رأی دهندگان به خصوص در ایالت‌های چرخشی بپردازد. انتخاب والز که مانند خود هریس غافلگیرانه و سریع بود، نشان داد آنها هنوز با تشکیل یک تیم قوی همچون جمهوری‌خواهان فاصله دارند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1239438

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =