ساخت بانداژ برقی که با نیروی آب زخم‌ها را بهبود می‌بخشد

محققان دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی در آمریکا بانداژ الکتریکی را طراحی کرده‌اند که با نیروی آب  زخم‌های جدی را بسیار سریع‌تر از درمان‌های معمولی بهبود بدهد.

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ این پانسمان از یک میدان الکتریکی برای بهبود سریع زخم‌های مزمن و سایر آسیب‌ها استفاده می‌کند. زخم‌هایی که در حین آزمایش‌های حیوانی با این بانداژ درمان شدند، 30 درصد سریع‌تر از زخم‌هایی که با بانداژهای معمولی درمان می‌شدند، بهبود یافتند. و مهم‌تر این است که به گفته محققان، تولید این بانداژ ارزان تمام می‌شود.

زخم‌های مزمن به زخم‌های بازی گفته می‌شود که به آهستگی بهبود می‌یابند. مثلا زخم‌هایی که در برخی از بیماران دیابتی ایجاد می‌شود، زخم‌های مزمن به شمار می‌روند. پزشکان می‌گویند چنین زخم‌هایی «بخصوص مشکل‌ساز» هستند، زیرا اغلب پس از درمان عود می‌کنند و خطر قطع عضو و حتی مرگ را به‌طور قابل‌ توجهی افزایش می‌دهند.

یکی از چالش‌های کلیدی مرتبط با زخم‌های مزمن این است که گزینه‌های درمانی موجود بسیار گران هستند و می‌تواند مشکلات بیشتری را برای بیماران ایجاد کند.

محققان می‌گویند: هدف ما توسعه یک فناوری بسیار ارزان‌تر بود که بهبودی را در بیماران مبتلا به زخم‌های مزمن تسریع می‌کند. ما همچنین می‌خواستیم مطمئن شویم که این فناوری به‌اندازه کافی برای افراد در خانه آسان است، نه چیزی که بیماران فقط می‌توانند در محیط‌های بالینی دریافت کنند.

این باند یک باند یکبار مصرف با الکترودها در یک طرف و یک باتری کوچک و زیست‌سازگار در طرف دیگر است که الکترودها روی زخم قرار می‌گیرند و با آن تماس پیدا می‌کنند. سپس یک قطره آب به باتری ریخته می‌شود و آن را فعال می‌کند. پس از فعال شدن، بانداژ برای چندین ساعت میدان الکتریکی ایجاد می‌کند. این میدان الکتریکی بسیار مهم است، زیرا به خوبی ثابت شده است که میدان‌های الکتریکی بهبود زخم‌های مزمن را تسریع می‌کنند.

ساخت بانداژ برقی که با نیروی آب زخم‌ها را بهبود می‌بخشد

الکترودها به حدی منعطف هستند که می‌توانند با باند خم شوند و با سطح زخم‌های مزمن که اغلب عمیق و نامنظم هستند سازگاری داشته باشند. این توانایی برای انطباق بسیار مهم است، زیرا میدان الکتریکی از حاشیه زخم به سمت مرکز زخم هدایت می‌شود.

محققان برای آزمایش بانداژها از موش‌های دیابتی استفاده کردند و دریافتند که تحریک الکتریکی دستگاه سرعت بسته شدن زخم را افزایش می‌دهد، تشکیل رگ‌های خونی جدید را تقویت می‌کند و التهاب را کاهش می‌دهد که همگی به بهبود کلی بهبود زخم منجر می‌شوند.

ساخت بانداژ برقی که با نیروی آب زخم‌ها را بهبود می‌بخشد

اکنون محققان امیدوارند که بانداژها را روی انسان آزمایش کنند تا ببینند آیا به همان‌اندازه مؤثر هستند یا خیر و برای این کار باید نوسانات میدان الکتریکی را کاهش دهند و مدت زمان آن را افزایش دهند.

محققان همچنین در حال پیشروی با آزمایش‌های اضافی هستند که آنها را به آزمایش‌های بالینی نزدیک‌تر می‌کند و - در نهایت - استفاده عملی که می‌تواند به مردم کمک کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1239767

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =