فاز اول موزه دفاع مقدس و مقاومت قزوین امسال افتتاح می‌شود

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قزوین گفت: فاز اول باغ موزه قزوین طی هفته دفاع مقدس سال جاری افتتاح خواهد شد و در یک الی ۲ سال آینده نیز قسمت اعظم همچون گالری تکمیل می‌شود.

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از قزوین؛ سرهنگ پاسدار محمد امیری مقدم در نشست خبری با اصحاب رسانه که ۲۳ مرداد برگزار شد، ضمن تبریک روز خبرنگار، اظهار کرد: امروز سرعت انتقال پیام در عرصه رسانه افزایش یافته بنابراین باید بیش از پیش دقت شود چرا که خبرنگاران وظیفه مهمی بر گردن دارند و اگر درست عمل نکنند مشکلاتی در جامعه پیش خواهد آمد.

وی افزود: بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در راستای اشاعه فرهنگ ایثار و شهادت پروژه احداث موزه دفاع مقدس در استان‌ها را آغاز کرده و این پروژه در استان قزوین از سال ۱۳۹۶ آغاز شده و پروژه موزه دفاع مقدس قزوین در مساحت ۱۷ هکتاری در چهار فاز تعریف شده و این پروژه به صورت رسمی از سال ۹۹ با کارفرمایی شهرداری قزوین شروع به کار کرده است.

امیری‌مقدم تصریح کرد: فاز اول این پروژه شامل ساختمان اداری، سالن جلسات، سالن کتابخانه، مخزن اسناد، محوطه‌سازی و چینش ادوات نظامی در سایت شمالی که از یادمان شهدای گمنام تا ساختمان اداری است و طی هفته دفاع مقدس سال جاری افتتاح خواهد شد و در یک تا ۲ سال آینده نیز قسمت اعظم همچون گالری تکمیل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه استان قزوین بیشترین مساحت پروژه موزه دفاع مقدس را دارد، خاطرنشان کرد: سالن آمفی تئاتر موزه دفاع مقدس قزوین نیز با مساحت ۱۳۰۰ مترمربع، حدود ۴۰۰ نفر ظرفیت دارد که این سالن نیز همراه با فاز اول به بهره‌برداری خواهد رسید. برای احداث فاز اول این پروژه بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان صرف شده است که بخشی از اعتبارات از محل مصوبات سفر شهید رئیسی، بخش دیگر از اعتبارات شهرداری قزوین و مابقی از محل کمک‌های خیرین تأمین شده است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قزوین بیان کرد: فاز دوم موزه دفاع مقدس قزوین نیز شامل موزه و گالری سربسته در مساحت ۲ هزار مترمربع، اجرای عملیات حفاظ پیرامونی در پنج هزار مترمربع است که پس از تکمیل پروژه به صورت هیئت امنایی اداره خواهد شد. تاکنون هزار سوژه ویژه استان قزوین در حوزه ایثار و شهادت شناسایی شده است که از این موارد در احداث گالری و دیگر بخش‌های موزه دفاع مقدس قزوین استفاده خواهد شد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: فاز سه و چهار سایت جنوبی جنب سالن آمفی تئاتر است در سایت جنوبی مواردی چون سنگرهای اجتماعی، بیمارستان صحرایی و پل معلق است که در مراحل بعدی به بهره‌برداری خواهد رسید؛ فاز سه و چهار بالغ‌بر پنج هکتار مساحت دارد.

امیری‌مقدم در پایان اظهار کرد: یکی از مأموریت‌های ویژه ما تجلیل از پیشکسوتان عرصه دفاع مقدس است، هر ساله در سطح کشور از یک میلیون پیشکسوت با مدیریت بنیاد حفظ آثار تجلیل می‌شوند و در سال جاری سهمیه قزوین تجلیل از ۱۲ هزار نفر است، تأکید ما در سال جاری تکریم از بانوان عرصه دفاع مقدس است.

خبرنگار: حدیثه کاظمی

انتهای خبر/

کد خبر: 1239778

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =