مرحله سوم جوجه‌ریزی مرغ لاین آرین دانشگاه شهرکرد آغاز شد

رئیس دانشگاه شهرکرد گفت: براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته با دستگاه‌های مسئول، مرحله سوم جوجه‌ریزی مرغ لاین آرین با هدف برآورد ارزش اصلاحی مرغ لاین آرین برای مقاومت به ناهنجاری آسیت، در پژوهشکده علوم پرندگان جونقان دانشگاه شهرکرد انجام شد.

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از چهارمحال و بختیاری، بر اساس تفاهم‌نامه دانشگاه شهرکرد با موسسه تحقیقات علوم دامی کشور، مرحله سوم جوجه‌ریزی مرغ لاین آرین با همکاری سه جانبه دانشگاه شهرکرد، ستاد کل نیروهای مسلح و موسسه تحقیقات علوم دامی کشور، مردادماه ۱۴۰۳ در پژوهشکده علوم پرندگان دانشگاه شهرکرد آغاز شد.

یاسر پیرعلی رئیس دانشگاه شهرکرد در این رابطه گفت: براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته با دستگاه‌های مسئول، مرحله سوم جوجه‌ریزی مرغ لاین آرین با هدف برآورد ارزش اصلاحی مرغ لاین آرین برای مقاومت به ناهنجاری آسیت، در پژوهشکده علوم پرندگان جونقان دانشگاه شهرکرد انجام شد.

وی با بیان اینکه این پروژه مورد تاکید مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) و از اولویت‌های شورای عالی امنیت ملی است، تصریح کرد: در این پروژه تحقیقاتی از ظرفیت علمی اساتید دانشکده‌های دامپزشکی و کشاورزی دانشگاه شهرکرد استفاده می‌شود.

رئیس دانشگاه شهرکرد ادامه داد: مرحله اول جوجه‌ریزی با همکاری ستاد توسعه زیست فناوری و موسسه تحقیقات علوم دام کشور و مرحله دوم با همکاری و پشتیبانی معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی و موسسه تحقیقات علوم دام کشور صورت گرفت.

بهنام احمدی‌پور مجری طرح و رییس پژوهشکده علوم پرندگان جونقان دانشگاه شهرکرد نیز گفت: در مرحله سوم این طرح، حدود ۲۰ هزار قطعه جوجه یک روزه، جوجه‌ریزی شده است.

وی افزود: با توجه به شرایط جغرافیایی منطقه که در ارتفاع بالاتر از سطح دریا می‌باشد و وجود زیرساخت‌های فیزیکی، همچنین تیم پژوهشی مرتبط اعم از مشخصه‌های تغذیه طیور، اصلاح و دامپزشکی، از اهداف این طرح در خصوص بهبود شرایط ژنتیکی لاین است که مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

احمدی‌پور یادآور شد: مراحل پرورش زیر نظر تیم پژوهشی و نیروهای پژوهشکده و کارشناسان مستقر از طرف سازمان نیروهای مسلح(اتکا) صورت می‌پذیرد.

رئیس پژوهشکده علوم پرندگان جونقان دانشگاه شهرکرد توضیح داد: مرغ لاین به جمعیتی از مرغ‌ها اطلاق می‌شود که ۱۰۰ درصد خالص بوده و توانایی انتقال تمامی صفات و خصوصیات ژنتیکی خود به نسل‌های بعدی را دارند.

وی ابراز کرد: تولید مرغ لاین از پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌ها در صنعت طیور به شمار می‌آید که مرغ‌های اجداد، مرغ‌های مادر و مرغ‌های گوشتی و یا تخم‌گذار از آن مشتق می‌شود.

گفتنی است؛ ایران از ابتدا دهه ۶۰ پس از کشورهایی نظیر آمریکا، انگلیس، برزیل، هلند، هند، آلمان و فرانسه، توانست به تولید مرغ لاین تحت عنوان آرین دست یابد.

لازم به ذکر است، با همکاری دانشگاه شهرکرد و پشتیبانی معاونت علمی ریاست جمهوری، موسسه تحقیقات علوم دامی کشور، معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی و سازمان نیروهای مسلح(اتکا) از پژوهشکده علوم پرندگان جونقان دانشگاه شهرکرد برای ارتقای نژاد آرین(مرغ لاین) استفاده می‌شود.

خبرنگار: مریم رضایی شهرکی

انتهای پیام/

کد خبر: 1240334

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =