دل‌ها با یاد خدا آرام می‌گیرد

نفوذ قرآن در جان‌ها و پدیدآوردن تحول در شخصیت افراد از آثار سازنده تلاوت و حفظ قرآن اسـت. بـسیاری از مردم با تلاوت یا شنیدن آهنگ دلنشین قرآن مسیر زندگی خود را تغییر داده، و به سمت سعادت و کمال رهنمون شدند.

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از کهگیلویه و بویراحمد، محمد امین صداقت نژاد حافظ ۱۵ جز قرآن کریم در گفت‌وگو با ایسکانیوز افزود: یاد خدا تاثیر بسزایی در روان آدمی دارد و دل‌ها در پرتو آن آرام می‌گیرد.
خداوند متعال می‌فرماید: «أَلا بِذِکرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ القُلُوبُ». آگاه باش , دل‌ها با یاد خدا آرام می‌گیرد. یکی از نام‌های قرآن ذکر است. تلاوت و حفظ قرآن نوعی ذکر خداوند است که انسان در پرتو آن از هجوم بسیاری از فشارهای روانی و اضطرابات درونی مصون می‌ماند. درستی این سخن در عمل نیز بـه اثبات رسیده است.

وی افزود: قاریان و حافظان قرآن، به ویژه آنان که در سحرگاهان با قرآن انس دارند، همگی اعتراف دارند ارتباط با قرآن در پیشگیری از نگرانی و هجوم فشارهای روانی بهترین و مـؤثـرتـریـن عـامـل بـه شمار می‌آید. این اثر در پرتو نشاط بخش بودن قرآن پدید می‌آید. پیامبر اسـلام(ص) می‌فرماید: قرآن مثل کیسه‌ی سر بسته‌ی پر ازمشک است. اگر آن را باز کنی، بوی مشک فضا را معطر می‌سازد و اگر به حال خود رها سازی , سود نمی‌بخشد. قرآن نیز چنانچه به تلاوتش روی آوری، فضا را از عطر خود آکنده می‌سازد و روان را نشاط می‌بخشد و اگر تلاوت نکنی، در سینه‌ات پنهان می‌ماند.

صداقت افزود: یـکـی از اهـداف حـفظ آیات قرآن، عمل به مضامین آن است. وقتی انسان کلام وحی را به خاطر می‌سپارد، ناخودآگاه جانش تاثیر می‌پذیرد و او را در مسیر عمل به دستورهای خداوند پیش می‌برد. پاداش بسیار حافظان قرآن که در برخی از روایات به چشم می خورد بدین جهت است. آنان پیوسته آیات الهی را تکرار می‌کنند و گوشت و پوست خود را با آن می‌آمیزند. یکی از امتیازهای قرآن مجید آن است که تلاوت و به خاطر سپردنش سبب تقویت حافظه می‌شود. در روایات چنان می‌خوانیم که قرائت قرآن به افزایش حافظه می‌انجامد.
از آن جا که حفظ ایـن کـتاب آسمانی به تکرار پیوسته‌ی آن وابسته است، می‌توان گفت حفظ قرآن مجید حافظه را فزونی می‌بخشد.

خبرنگار: سعیده صداقت نژاد

انتهای خبر/

کد خبر: 1240346

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =