کدام دانشجویان می‌توانند از بورسیه تحصیلی استفاده کنند

دانشجویان متقاضی بورسیه باید شرایطی از جمله سنی و تحصیلی داشته باشند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، به منظور تامین نیازهای آموزشی و تخصصی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به صورت سالانه تعدادی از ظرفیت پذیرفته شدگان کنکور را به بورس تحصیلی داخل اختصاص می‌دهد. البته بورسیه کردن اهداف دیگری نیز دارد. حمایت از دانشجویان ممتاز تحصیلی، مهمترین هدف بورسیه است.

در کل می‌توان گفت که بورسیه تحصیلی داخل کشور، روشی مناسب برای پرداخت هزینه‌های تحصیل دانشجویان کم بضاعت در دانشگاه است. البته این دانشجویان باید شرایط لازم را داشته باشند. به همین منظور منظور، آیین نامه استفاده از بورس تحصیلی داخل کشور تدوین؛ توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده و در نهایت به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است.

بیشتر بخوانید:

۴۰ شرکت برای بورسیه دانشجویان اعلام نیاز کردند/ ۲ هزار نفر بورس صنعت می‌شوند

شرایط استفاده از بورس تحصیلی داخل کشور:

براساس آیین نامه بورس داخلی، متقاضیان بورس یعنی دانشجو باید شرایط خاصی را دارا باشد.

شرایط تحصیلی:

اگر دانشجویان خواستار بورسیه مقطع تحصیلی دکتری باید بین دانشجویان تحصیلی خود در دوره کارشناسی‌ارشد حائز ۱۰ درصد اول رتبه‌ها بین ورودی‌های همزمان خود در دانشگاه محل تحصیل بوده و نیز معدل دوره کارشناسی متقاضی حداقل ۱۵ و معدل دوره کارشناسی‌ارشد وی باید حداقل ۱۷ باشد.

در تبصره ای بیان شده استکه تمام دوران تحصیلی متقاضی باید به صورت حضوری و تمام وقت برگزار شده باشد.

شرایط سنی:

سن متقاضیان در دوره پذیرش در دوره دکتری نباید بیش از ۳۰ سال، برای مقطع کارشناسی 20 سال و برای کارشناسی ارشد 25 سال باشد. البته مدت خدمت سربازی به آن اضافه می‌شود.

بر اساس ماده ۲ این آیین‌نامه، در جذب متقاضیان بورس در شرایط یکسان اولویت جذب ابتدا با خانواده درجه یک شاهد و ایثارگر سپس داوطلبان بومی و سپس داوطلبان متاهل است.

لازم به ذکر است، به‌ منظور اطمینان از اجرایی شدن ماده ۸ آیین‌نامه لازم است متقاضیان شاغل و متعهد به دستگاه‌های اجرایی و سایر دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی موافقت انتقال از دستگاه مربوط به دانشگاه جایابی شده را پیش از ثبت‌نام ارائه کنند.

علاوه بر مطالب گفته شده، بررسی احراز شرایط، صلاحیت‌ها و اولویت‌ها در اعطای امتیاز بورس برعهده سازمان اموردانشجویان است.

دانشجویان توجه داشته باشند که به‌منظور افزایش دقت در تشخیص صلاحیت‌های علمی متقاضیان از آنها مصاحبه حضوری به عمل خواهد آمد. همچنین متقاضی باید در فراخوان جذب اعضای هیات‌علمی شرکت کرده باشد.

براساس تبصره 3 آیین نامه بورس داخل کشور عنوان شده است که مسئولیت هرگونه اشتباه و مغایرت در اطلاعات تحصیلی و فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی ارائه شده متوجه متقاضی است و در صورت احراز تخلف اداره کل بورس می‌تواند ضمن لغو پذیرش و بورس دانشجو نسبت به برآورد خسارت و مطالبه آن اقدام کنند.

علاوه بر آن؛ زمان تحویل درخواست متقاضی به اداره بورس داخل همراه با مدارک لازم شامل سوابق تحصیلی نباید بیش از سه سال از آغاز تحصیل در دوره دکتری گذشته باشد.ماده

گفتنی است؛ متقاضیان جذب در دانشگاه‌های تک‌جنسیتی باید از همان جنس باشند.

لازم است دانشگاه متقاضی جذب دانشجوی بورسیه همزمان با معرفی وی به سازمان صورتجلسه هیات اجرایی جذب و فرم تکمیل شده حاوی شرایط و اولویت‌های

مندرج درآیین‌نامه و این دستورالعمل را به همراه اظهارنظر علمی گروه آموزشی یا پژوهشی مربوط به اداره کل بورس ارسال کنند.

لازم به ذکر است، از آنجا که دانشجوی بورسیه باید به‌طور تمام وقت به تحصیل اشتغال داشته و شغل دیگری نداشته باشد در راستای مواد ۹ تا ۱۵ آیین‌نامه اجرایی اداره کل

بورس می‌تواند در صورت احراز هرگونه تخلف از مقررات یا کوتاهی در امر اشتغال به تحصیل و ارسال گزارش‌های لازم امتیاز بورس را از دانشجوی بورسیه سلب و مقرری وی را

قطع کند که دراین صورت جایابی نیز منتفی خواهد شد.

در پایان می‌توان گفت؛ بورس تحصیلی امتیاز اعطایی از طرف سازمان امور دانشجویان است و این سازمان پس از احراز صلاحیت‌های لازم در صورت وجود اعتبار اقدام می‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1240478

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =