اعتصاب و اعتراض گسترده پرستاران در شهرهای مختلف / وعده‌های تلنبار شده آتش زیر خاکستر را دوباره شعله‌ور کرد

پرستاران در اعتراض به حقوق پایین، سختی کار و اضافه‌کاری اجباری در شهرهای مختلف دست به برگزاری تجمعاتی زدند و در برخی شهرها هم دست از کار کشیدند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، نزدیک به ۲ هفته است که پرستاران در شهرهای مختلف تجمعات اعتراضی مختلفی را برگزار کرده‌اند و در برخی شهرها هم دست از کار کشیده‌اند. عمده اعتراض آن‌ها نسبت به اجرا نشدن قوانین، حقوق پایین، سختی کار و اضافه‌کار اجباری است.

بیشتر بخوانید

نامه پرستاران به رئیس‌جمهور برای حل مشکلات خود

شنبه ۲۰ مردادماه ۱۴۰۳ عبادی معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در جمع نمایندگان جامعه پرستاری در مجتمع ولایت شیراز حضور یافت و از پیگیری جدی مطالبات حوزه پرستاری سخن گفت.

این مقام مسئول گفت: دغدغه‌ها و چالش‌های همکاران خود در جامعه پرستاری را از زبان نمایندگان آنان شنیدم و براساس صورتجلسه انجام شده، مقرر شد با همکاری هیات رییسه دانشگاه علوم پزشکی شیراز، مسوولان ستاد وزارت بهداشت و حمایت‌های وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در حد توان و حداکثر انرژی بتوانیم تعهدات خود را نسبت به پرستاران به نتیجه برسانیم که در این مسیر، از سایر نهادهای خارج از دانشگاه‌های علوم پزشکی و وزارت بهداشت، خواستاریم تا صدای همکاران در نظام سلامت را بشنوند و به یاری مجموعه سلامت بشتابند.

وی ادامه داد: متاسفانه بدهی‌های سازمان‌های بیمه‌گر به دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به ویژه دانشگاه علوم پزشکی شیراز، موجب شده تا مطالبات با تاخیر پرداخت شود و برای پیشگیری از آسیب به مجموعه سلامت، نگاه ویژه مسوولان سازمان‌ها و نهادهای مختلف را می‌طلبد.

معاون پرستاری وزارت بهداشت به همکاران خود در جامعه پرستاری توصیه کرد: ضمن حفظ خویشتنداری، اولویت اول حفظ سلامت و رعایت حقوق مردم است و از مسوولان و مدیران سلامت خواست تا علاوه بر حفظ سلامت مردم، بیش از پیش پیگیر مطالبات کادر سلامت نیز باشند.

اما این سخنان جامعه پرستاری را قانع نکرده و اعتراضات ادامه دارد. محمد شریفی‌مقدم دبیرکل خانه پرستار درخصوص ریشه اعتراضات به ایسکانیوز گفت: منشا اعتراضات به چندین سال گذشته باز می‌گردد که پرستاران مطالباتی در راستای اجرای قوانین داشتند. یکی از قوانین تعرفه‌گذاری است که مصوب سال ۱۳۸۶ بوده و بارها هم بین نهادهای مختلف دست به دست شده است و سران قوا هم پیگیر بودند اما وزارت بهداشت همواره مخالف آن بود. ۲ سال پیش با فشار جامعه پرستاری و درخواست مسئولان و ورود رهبری این قانون اجرا شد اما این کار درست و اصولی نبود و منجر به اعتراض جامعه پرستاری شد.

وی افزود: قانون تعرفه‌گذاری طوری اجرا شد که با اصل آن تفاوت داشت؛ در حقیقت مبلغی را تقسیم بر تعداد تخت‌های بیمارستانی کرده و این مبلغ را بین گروه پرستاری توزیع کردند. در حقیقت در ۲۴ ساعت تمام خدماتی که یک بیمار می‌گیرد، شامل خدمات سه شیفت پرستاری و گروه مدیریت می‌شود. از این رقم ۱۴ درصد هم به رئیس بیمارستان می‌رسد که عملا مبلغ ناچیزی می‌ماند.

شریفی‌مقدم عنوان کرد: این درحالی است که تمام خدمات پزشکی تعرفه‌گذاری شده است و قرار بود که خدمات پرستاری هم تعرفه‌گذاری شده و کارانه به پرستار تعلق بگیرد. از ۱۰ هزار خدمت ۹ هزار مورد برای پزشکان و هزار مورد برای سایر گروه‌های پزشکی است و تنها گروهی که همچنان تعرفه‌گذاری ندارد، پرستاران هستند. اگر قانون درست اجرا می‌شد، هر پرستار برابر حقوق خود کارانه می‌گرفت.

وی ادامه داد: قانون‌گذار کار خود را کرده و سران قوا هم دستورات را داده‌اند اما وزارت بهداشت زیربار نمی‌رود. نگاه طبقاتی به گروه پرستاری مانع اجرای درست قانون است.

دبیرکل خانه پرستار عنوان کرد: علاوه بر این قانون ارتقای بهره‌وری هم وجود دارد که سال ۸۸ تصویب شد و براساس آن پرستاران به دلیل شرایط سختی کار باید زمان کمتری در محیط کار باشند. یعنی ۱۲ ساعت با ضریب یک و نیم ۱۸ ساعت محاسبه شود. هفت ساعت هم به تناسب سنوات و بخش کم می‌شود و با این فرمول ۱۹۰ ساعت کار پرستار به ۱۳۰ ساعت کاهش پیدا می‌کند اما به دلیل کمبود نیرو بیمارستان‌ها پرستاران را مجبور به اضافه‌کاری اجباری می‌کنند. اضافه کار باید با توافق طرفین بوده و اجباری نباشد.

وی افزود: علاوه بر این پرستاران بخش خصوصی و فوریت‌ها مشمول قانون بهره‌وری نیستند و یکی از دلایل اعتراض هم این موضوع است. از جهتی طبق قانون سخت و زیان‌آور بودن مشاغل، پرستاری که ۲۵ سال کار کند، پنج سال بخشودگی می‌گیرد و بازنشسته شود اما به دلیل کمبود نیرو پرستاران از مزایای این قانون محروم هستند.

شریفی‌مقدم بیان کرد: خواسته پرستاران ما اجرای قانون است. ما بارها این مسائل را مطرح کرده‌ایم اما وزارت بهداشت مقاومت می‌کند. پرستاران ابتدا سعی کردند که با گفت‌وگو اعرتاضشان را اعلام کنند اما بی‌توجهی‌ها باعث شد که تا بخشی از پرستاران به تغییر شغل و یا مهاجرت فکر کنند. امروز هم این بی‌توجهی‌ها باعث شده تا صدای اعتراض پرستاران بلند شود. پرستار می‌گوید که وقتی برای هر ساعت اضافه‌کار ۲۰ هزار تومان می‌گیرم و این مبلغ هم دیر پرداخت می‌شود، چرا انرژی و وقت خود را صرف آن کنم؟

وی ادامه داد: این مسائل قابل پیش‌بینی بودند و عجیب نیستند. پارسال هم تجمعاتی داشتیم و امسال گسترده‌تر شده است چراکه دیگر به وعده‌ها اعتماد ندارند. تعداد شهرها بیشتر شده و روز گذشته بیشتر بیمارستان‌های مشهد، اراک، اصفهان و فارس تجمعاتی را داشتند. حتی در برخی از شهرها پرستاران دست از کار کشیدند.

دبیرکل خانه پرستار توضیح داد: تقاضای ما این است که کارگروهی تشکیل شود تا صحبت‌های ما را بشنوند اما هنوز این درخواست پاسخ داده نشده است. حداقل ۲ هفته است که پرستاران تجمع و اعتصاب داشتند اما پاسخی از سوی مسئولان دریافت نکرده‌اند. جلساتی با فرماندار، استاندار، شورای تامین و حتی دبیرخانه شورای امنیت ملی در استان‌های مختلف برگزار شده است اما کسانی از جامعه پرستاری به این جلسات دعوت شدند که نتوانستند آنطور که باید از حقوق پرستاران دفاع کنند. امیدواریم که کارگروهی تشکیل شود و نمایندگان واقعی جامعه پرستاری در آن حضور داشته باشند.

به گزارش ایسکانیوز، سال گذشته هم تجمعاتی برگزار شده بود و وعده‌های تلنبار شده باعث شد تا آتش زیر خاکستر دوباره زبانه بکشد و این بار تعداد بیشتری از پرستاران معترض به وضع موجود باشند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1240630

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =