رای مسلمان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا چقدر اهمیت دارد؟

با توجه به نزدیکی آرای دو حزب در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به ویژه در ایالت‌های نوسانی، در دوره اخیر رای مسلمانان نیز به عنوان یک اقلیت نیز حائز اهمیت است و دو حزب در تلاش هستند با شناسایی مطالبات این قشر، رای آنها را به نفع خود جذب کنند.

به گزارش خبرنگار بین الملل ایسکانیوز، با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده، رقابت برای جذب رأی دهندگان تشدید شده‌ است. یکی از گروه‌های اقلیت که این دوره مورد توجه هر دو حزب اصلی قرار گرفته، مسلمانان هستند. اگرچه مسلمانان تقریبا یک درصد از جمعیت آمریکا را تشکیل می‌دهند، اما با توجه به نزدیکی آراء احتمالی همین میزان هم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. از طرف دیگر، مسلمانان در ایالت‌های نوسانی -ایالت‌هایی که تعداد رأی جمهوری خواه و دموکرات مشخص نیست- متمرکز هستند. یعنی جایی که پیروز انتخابات با اختلاف اندکی در آن مشخص می‌شود.

بنابراین دانستن اینکه چه موضوعی برای مسلمانان این ایالت‌ها مهم است باعث می‌شود تا آگاهی دو حزب از این قشر بالاتر برود و در نهایت رسیدگی به خواسته آنها حمایت مسلمانان را برای آن حزب به دنبال خواهد داشت. از آنجا که این دوره از انتخابات با گذشته متفاوت بوده و به خصوص جایگاه مسلمانان و نوع نگاه آنها به‌گونه‌ای است که دیگر نمی‌شود مسلمانان را نادیده گرفت، موضوعی که اکنون برای آنها اهمیت دارد و آنها را یک صدا کرده‌ موضوع غزه است.

بیشتر بخوانید:

افزایش انتقادات نسبت به ترامپ به دلیل لحن تند / رئیس جمهور پیشین تهدیدی برای دموکراسی در آمریکاست

الجزیره نیز در مقاله تحلیلی خود با استناد به مطالعات مشترک مؤسسه آی.اس.پی.یو، امگیج و چنج ریسرچ، معتقد است اهمیت جنگ غزه برای رأی دهندگان مسلمان باعث شده این جامعه اکنون اتحاد بیشتری داشته باشد. نظرسنجی انجام شده در این مطالعه که مربوط به اواخر ژوئن و اوایل ژوئیه است، نشان دهنده چگونگی رأی مسلمانان در سه ایالت نوسانی جورجیا، پنسیلوانیا و میشیگان، در انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 است.

این نتایج نشان داده‌است مدیریت جو بایدن در جنگ غزه، مسلمانانی را که در سال 2020 از بزرگترین حامیان او بودند به تندترین مخالفان او تبدیل کرده است. در سال 2020، حدود 65 درصد از رأی دهندگان مسلمان در این ایالت‌ها برای حمایت او شرکت کرده‌بودند. این حمایت برای پیروزی او در انتخابات حیاتی بود، زیرا او رأی ایالت‌های نوسانی کلیدی را با اختلاف اندک به‌دست آورد. اکنون جنگ غزه رأی دهندگان مسلمان را به‌گونه‌ای متحد کرده‌است که هیچ موضوع دیگری برایشان به این اندازه اهمیت ندارد و این موضوع کاملا متفاوت با سال‌های قبل است.

غزه؛ مسئله اصلی مسلمانان آمریکا

نظرسنجی مسلمانان آمریکا در سال 2020 که توسط ای.اس.پی.یو انجام شده نشان می‌داد مراقبت‌های بهداشتی با (19 درصد)، اقتصاد با (14 درصد) و عدالت اجتماعی با (13 درصد) مهمترین مسائلی بودند که مسلمانان به آن اهمیت می‌دادند و بر اساس آن تصمیم گرفتند. اما در سال 2024 این اولویت‌ها تغییر کرده‌است: اکنون اولویت اصلی رأی دهندگان مسلمان در جورجیا، پنسیلوانیا و میشیگان، با 61 درصد موضوع غزه و اولویت بعدی آن‌ها با 22 درصد رأی مربوط به دور نگه داشتن ایالات متحده از جنگ‌های خارجی است.

همچنین کاهش کمک‌های نظامی به اسرائیل نیز حمایت اکثریت قریب به اتفاق رأی دهندگان مسلمان در این مطالعه را به همراه داشت. آنها بدون توجه به احساسات حزبی، همه این سیاست‌ها را دلیلی برای رأی دادن به یک نامزد می‌دانند. آنها نقش ایالت متحده در ارائه کمک‌های بی‌قید و شرط و حمایت دیپلماتیک از اسرائیل را به‌عنوان همدستی در ادامه سرکوب فلسطینیان تعبیر می‌کنند.

این آمارها همچنین نشان داد اکثر حامیان مسلمان بایدن که قبلا از او حمایت کردند، در این سه ایالت به سمت اشخاص ثالث حرکت می‌کنند یا گفته‌اند هنوز تصمیم نگرفته‌اند به چه کسی رأی دهند. در مقابل حمایت مسلمانان از ترامپ از 18 درصد در سال 2020 به 22 درصد در سال 2024 در جورجیا، میشیگان و پنسیلوانیا افزایش یافته است.

البته میزان تأثیر مسلمانان در انتخابات آمریکا حتی از ماه‌ها قبل نیز خود را نشان داده بود. به‌خصوص فعالیت «جنبش ملی عدم تعهد» زمانی که در میشیگان تصمیم گرفتند تا به بایدن در مورد تصمیم‌گیری درباره مردم غزه فشار بیاورند. این جنبش که اصولا از اعرابی هستند که از آرمان فلسطینیان حمایت می‌کنند تهدید کردند که در انتخابات به بایدن رأی نخواهند داد. در همین راستا نیز در ماه ژوئیه، کاملا هریس- معاون رئیس جمهور- در سخنرانی بنیامین نتانیاهو -نخست وزیر اسرائیل- در کنگره شرکت نکرد، او گفت که در مورد رنج غزه سکوت نخواهد کرد و حمایت خود را از آتش بس آشکار کرد.

همچنین او در ماه آگوست، تیم والز- فرماندار مینه‌سوتا- را به‌عنوان معاون خود انتخاب کرد که نسبت به دیگران به آرمان فلسطین همدل‌تر است. والز کسی بود که از رأی دهندگان غیرمتعهد در مینه‌سوتا تمجید کرد و گفت: «موضوع غزه یک بحران انسانی است. آنها حق دارند که شنیده شوند».

اما این موضوعات نیز نتوانست باعث شود مسلمانان دلگرم شوند و حزب دموکرات نتوانست نظر مسلمانان را جلب نماید. امتناع کمپین هریس از اجازه دادن به یک آمریکایی فلسطینی برای سخنرانی در کنوانسیون ملی دموکرات‌ها در هفته گذشته، این امید را ضعیف کرده‌است. در مقابل تیم ترامپ سعی دارد تا برخلاف گذشته نظر مسلمانان را بیشتر جلب نماید. این به دلیل سیاست‌های خاص این حزب است. حتی ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ -نامزد جمهوری خواه- با رأی دهندگان عرب آمریکایی ارتباط برقرار می‌کند. با توجه به لفاظی‌های ضد اسلامی که او در مبارزات انتخاباتی در سال 2016 استفاده کرد، این حرکت غافلگیرکننده است. همچنین افراد مرتبط با مبارزات انتخاباتی او سعی کرده‌اند رأی دهندگان عرب را در ایالت‌های نوسانی به سمت خود جلب کنند.

با قدرت فشاری که مسلمانان سعی دارند در جامعه مسلمانان کسب کنند به نظر می‌رسد رأی‌دهندگان مسلمان این بار دلسرد نشده‌اند. همبستگی با مردم غزه چیزی است که دیگر هیچ نامزدی نمی‌تواند در آمریکا آن را نادیده بگیرد و برای موفقت نیاز است خواسته آن‌ها را برآورده سازد. اکنون مسلمانان گروهی را تشکیل داده‌اند که شاید بتوانند با پیگیری‌های بیشتر معادلات آینده در خاورمیانه را نیز تغییر دهند.

خبرنگار: ماری ملکی

انتهای پیام/

کد خبر: 1241143

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =