ماجرای حذف مستمری معلولان

برخی معلولان در حالی از حذف مستمری خود خبر می‌دهند که سازمان هدفمندی یارانه‌ها این موضوع را تکذیب می‌کند و بهزیستی هم توپ را به زمین سازمان برنامه و بودجه می‌اندازد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، چند روزی است که ویدیوهایی از معلولان در فضای مجازی دست به دست می‌شود که نسبت به قطع مستمری خود معترض هستند.

بیشتر بخوانید

تبدیل وضعیت معلولان شاغل دستگاه‌های دولتی به کجا رسید؟

معلولان معتقدند که مشکل از جایی شروع شده که بر اساس بند ۲ تبصره ۸ قانون بودجه ۱۴۰۳ مسئولیت پرداخت مستمری‌ها از ابتدای سال به سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها داده شده و این سازمان هم به واسطه کسری بودجه مستمری تعداد زیادی را قطع کرده است.

بهروز مروتی مدیر کمپین معلولان در این خصوص به ایسکانیوز گفت: قطع مستمری از اول فرودین توسط سازمان هدفمندی یارانه‌ها شروع و مستمری حدود ۹۰ هزار نفر قطع شد. بهزیستی ودیوان محاسبات به ماجرا ورود کردند اما متاسفانه همچنان ۱۳ هزار نفر بلاتکلیف هستند.

وی افزود: بهزیستی این موضوع را تائید کرده و گفته که بودجه اختصاص پیدا کرده برای پرداخت مستمری کافی نبوده و سازمان هدفمندی ۱۳ هزار نفر را حذف کرده‌اند. این در حالی است که سازمان هدفمندی موضوع را تکذیب می‌کند.

اما سازمان هدفمندی هم در اطلاعیه‌ای این موضوع را تکذیب کرده است. در این اطلاعیه آمده که اعتبار مصوب مستمری بگیران سازمان بهزیستی در جدول ۱۴ قانون بودجه سال ۱۴٠۳ مبلغ ۲۳/۴هزار میلیارد تومان است که علی رغم عدم تحقق نیمی از منابع هدفمندی و صراحت بند (۲) تبصره (۸) قانون بودجه ۱۴٠۳ مبنی بر پرداخت مصارف هدفمندی به نسبت وصولی منابع آن، لیکن در ۵ ماه گذشته مبلغ ۴/۱۰هزار میلیارد تومان معادل ۱٠۵ درصد سهم مصوب پرداخت شده است.

لذا همان گونه که ملاحظه می‌شود اعتبارات سازمان بهزیستی حتی مازاد بر سهم مصوب نیز پرداخت شده آن هم در شرایطی که سازمان هدفمندی به شدت در مضیقه مالی است.

همچنین پرداخت مستقیم توسط سازمان هدفمندی نیز تکلیف قانون بودجه سال جاری است که در بند (۲) تبصره (۸) تصریح شده و بر این مبنا، ضمن شفاف سازی پرداخت، باعث می‌شود مستمری مذکور به موقع و بدون کم و کاست به دست ذی‌نفع نهایی برسد.

بنابراین نشر اخبار در خصوص قطع پرداخت مستمری مددجویان واجد شرایط که توسط سازمان بهزیستی کشور به سازمان هدفمندی معرفی می‌شوند، بی‌اساس است.

طیبه حسینی سخنگوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها هم گفته که سازمان هدفمندی براساس اعلام سازمان بهزیستی و طبق لیست ارسالی و بودجه مصوب آن سازمان، مستمری مددجویان تحت پوشش را واریز می کند.

بهزیستی اما موضوع را تکذیب نکرده و توپ را در زمین سازمان برنامه بودجه انداخته است. علیرضا انجلاسی معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بهزیستی کشور درباره قطع مستمری ۱۳ هزار نفر از مددجویان گفت: مستمری مددجویان سازمان بهزیستی کشور در سال ۱۴۰۳ و بر اساس قانون بودجه به صورت مستقیم از سوی سازمان هدفمندی به حساب مددجویان واریز می‌شود.

وی ادامه داد: بر همین اساس، بدیهی است تعداد مستمری‌بگیران بر اساس تخصیص صادره از سوی سازمان برنامه و بودجه و نقدینگی سازمان هدفمندی تنظیم می‌شود.

انجلاسی افزود: در مردادماه نیز مطابق پرداختی تیرماه، آمار مددجویان تقدیم سازمان هدفمندی شد اما تخصیص صادره از سوی سازمان برنامه و بودجه تکافوی پرداخت مستمری را نمی‌کرد. بر همین اساس تعداد مستمری‌بگیران بر اساس تخصیص صادره از سوی سازمان برنامه و بودجه و نقدینگی سازمان هدفمندی تنظیم و اعلام شد.

به گزارش ایسکانیوز، در میان تکاپوی بهزیستی، سازمان هدفمندی یارانه‌ها و سازمان برنامه و بودجه این معلولان هستند که با حذف همین اندک مستمری هم دچار مشکل می‌شوند و معیشتشان به خطر می‌افتد.

انتهای پیام /

کد خبر: 1241259

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =