ترس اتحادیه اروپا از محبوبیت تلگرام / غرب می‌خواهد دوروف را تحت سلطه خود درآورد

برخی ناظران بین المللی با اشاره به ترس کشورهای غربی از محبوبیت و قدرت تلگرام بر این باورند که دولت‌های غربی می‌خواهند این پلتفرم جهانی را تحت کنترل خود در آورند و اذعان می‌کنند که اگر مدیر عامل تلگرام تابعیت آمریکایی داشت دستگیر نمی‌شد.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، دستگیری -پاول دوروف- بنیانگذار پلتفرم تلگرام در حالی صورت گرفته که بسیاری از کشورها و کاربران این کار را ناعادلانه دانسته و خواستار آزادی او هستند. این در حالی است که فرانسه مدت بازداشت را تمدید کرده است اما در نهایت باید در مورد برگزاری دادگاه و یا آزادی او -با توجه به اعتراضات در سراسر دنیا- تصمیم‌گیری کند.

این در حالی است که اتحادیه اروپا به این مورد راضی نشده و خواستار تحقیقاتی جدای از کشور فرانسه است. آنها تحقیقات فرانسه را صرفا یک تحقیق قضایی در سطح ملی عنوان کرده‌اند و بدین ترتیب کمیسیون اروپا از تحقیقات فرانسه در مورد دوروف فاصله گرفته است.

بیشتر بخوانید:

دستگیری مدیرعامل تلگرام دلایل سیاسی دارد / استاندارد دوگانه دولت‌های غربی در قبال آزادی فضای مجازی

دستگیری مدیر تلگرام در این شرایط سوالاتی را مطرح کرده از جمله اینکه چرا پاول دوروف، با دانستن اینکه احتمالا بازداشت خواهد شد، این سفر را انجام داده است؟ پاسخ این سوال همچنان بی‌جواب است. همچنین سؤال دیگر اینکه چرا وقتی پلتفرم‌های دیگر مانند واتس‌اپ و ایکس متا با مشکلات مشابهی روبرو هستند، تلگرام با اتهام مواجه شد؟

بیزنس استاندارد در پاسخ به این سؤال می‌نویسد شاید بتوان یکی از دلایل را این دانست که برخلاف دیگر بازیگران بزرگ فناوری، او تابعیت ایالات متحده را ندارد و اهل روسیه است. کشوری با سابقه پیچیده مقررات اینترنت و وضعیت جهانی رو به وخامت به دلیل جنگ روسیه و اوکراین. علاوه بر این، در حالی که تلگرام یک بازیگر جهانی مهم است، منابع مشابهی مانند آنچه غول‌های فناوری مانند متا از آن برخوردار هستند، ندارد و شخص کردن منابع مالی آن تردیدهایی را رقم زده است.

اکنون اتحادیه قصد دارد تا قانون خدمات دیجیتال که در سال 2021 در اتحادیه اروپا تصویب شده را در مورد تلگرام مورد اجرا قرار دهد. البته طبق قوانین اتحادیه اروپا، تنها پلتفرم‌هایی که بیش از 45 میلیون کاربر فعال ماهانه دارند، «پلتفرم‌های آنلاین بسیار بزرگ» محسوب شده و می‌توانند تحت الزامات قانون خدمات دیجیتال قرار گیرند.

پلتفرم‌هایی مانند فیسبوک و ایکس قبلا شامل این محدوده شده و اتحادیه اروپا توانسته بر آنها نظارت کند. اگر مبنای اتحادیه اروپا این مورد باشد تلگرام مشمول قانون خدمات دیجیتال نمی‌گردد. تلگرام ادعا کرده 41 میلیون کاربر فعال در اتحادیه اروپا دارد. اما اتحادیه با ادعای تلگرام قانع نشده و با اشاره به محبوبیت تلگرام در کشورهای شرقی اتحادیه اروپا با اقلیت‌های بزرگ روسی زبان، گفت: «ما اکنون بررسی می‌کنیم که آیا این رقم درست است یا خیر».

گویا متحدان اروپایی اکنون از قدرت و محبوبیتی که تلگرام پیدا کرده ترسیده و به هر روشی چنگ می‌زنند تا بتوانند آن را زیر سلطه خود بکشند. در حالی که این درست بر خلاف آزادی بیانی است که سال‌ها اروپا آن را نماد خود دانسته و کشورهای غیراروپایی را محکوم به نداشتن آن می‌کرد. به‌خصوص فرانسه که قرن‌ها ادعا کرده اولین بار شعار آزادی، برابری و برادری از این کشور برخاسته است.

خبرنگار: ماری ملکی

انتهای پیام/

کد خبر: 1241336

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =