ممنوع شدن تلگرام در برخی کشورها

مدیرعامل تلگرام، اوایل هفته جاری، در فرانسه تحت تحقیقات قضایی که شامل ۱۲ تخلف جنایی در رابطه با این اپلیکیشن پیام‌رسان بود، دستگیر شد اما فرانسه تنها کشوری نبوده که به افزایش فعالیت‌های مجرمانه در این پلتفرم و امتناع آن از همکاری، واکنش نشان داده و تلگرام در کشورهای زیادی با محدودیت موقتی یا فیلتر روبرو شده است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، تلگرام به منبع انتشار اطلاعات نادرست و فراهم کردن بستری برای افراط گرایی، شهره شده و با دولت‌ها در سراسر جهان، به مشکل برخورده است.

اکنون که پاول دوروف، توسط دادستان‌های فرانسوی در نزدیکی پاریس بر سر جرایم مربوط به تلگرام مانند جرایم سازمان یافته و قاچاق مواد مخدر دستگیر شده است، این اپلیکیشن بار دیگر هدف انتقادهای شدیدی قرار گرفته است. دفتر دادستانی پاریس روز چهارشنبه اعلام کرد که مدیرعامل تلگرام تحت نظارت قضایی قراره گرفته و از خروج از فرانسه منع شده است.

تلگرام پس از بازداشت دوروف در فرانسه، در بیانیه‌ای، از فعالیت‌های خود دفاع و اعلام کرد قوانین اتحادیه اروپا را رعایت می‌کند و نظارتش بر محتوا، در چارچوب استانداردهای صنعت بوده و دائما در حال بهبود است. این شرکت افزود: دوروف، چیزی برای پنهان کردن نداشت و اغلب در اروپا سفر می‌کند. این ادعا که یک پلتفرم یا مالک آن، مسئول سوء استفاده از آن پلتفرم است، پوچ و بی‌اساس است.

اما این اپلیکیشن پیام‌رسان در کشورهای زیادی از جمله ایران، با مشکل روبرو شده و ممنوع یا محدود شده است. در مجموع، ۳۱ کشور از سال ۲۰۱۵، تلگرام را به صورت موقت یا دائمی، ممنوع کرده‌اند که طبق گزارش شرکت سرف شارک و نت بلاکس، دسترسی بیش از سه میلیارد نفر را در سراسر جهان به این پلتفرم، تحت تاثیر قرار داده است.

یورو نیوز در گزارشی، به بررسی بعضی از کشورهایی پرداخته که فعالیت تلگرام در آنها، محدودیت پیدا کرد. این کشورها عبارتند از:

انگلیس

اخیرا تلگرام در انگلیس برای برنامه ریزی و هماهنگی آشوبهای ضد مهاجرات در انگلیس استفاده شد. تلگرام در محافل راست افراطی به‌عنوان یکی از آخرین مکان‌هایی که استفان یاکسلی لنون، معروف به تامی رابینسون، بنیانگذار گروه راست افراطی «لیگ دفاعی انگلیس»، مجاز به پست گذاشتن بود، اهمیت پیدا کرد. از آنجایی که فعالیت تامی رابینسون در اکثر شبکه‌های اجتماعی بزرگ ممنوع شده بود، کانال تلگرامی او ساده‌ترین راه برای طرفدارانش بود تا با پیام‌هایش همراهی کنند.

طبق بررسی موسسه دیالوگ استراتژیک، ۱۶ کانال و گروه تلگرامی معروف، از زمان آغاز آشوب‌ها، سرگرم پست کردن، میزبانی و انتشار محتوای ضد مسلمانان و ضد مهاجران هستند. محققان دریافتند پست‌هایی که حاوی ادعاهای نادرست و محتوای نژادپرستانه از سوی گروه‌های برتری‌طلب است، در شبکه اجتماعی «ایکس» و تلگرام، پست شده‌اند و میلیون‌ها بار، مشاهده شده اند.

کِر استارمر، نخست وزیر انگلیس، هشدار داد پلتفرم‌های شبکه اجتماعی، «منطقه عاری از قانون» نیستند و با پلتفرم‌های شبکه اجتماعی که ناآرامی‌ها را شعله‌ورتر کرده‌اند، برخورد خواهد کرد اما تاکنون علیه تلگرام، اقدامی نکرده است. استارمر در سال ۲۰۲۱، خواستار تحریم‌های سخت و موثر علیه این شرکت شده بود.

اسپانیا

دادگاه عالی اسپانیا در مارس، دستور تعلیق خدمات تلگرام در این کشور را به دنبال شکایت شرکت‌های رسانه ای مبنی بر اینکه این پیام رسان به کاربران اجازه می دهد محتوای آنها را بدون اجازه آپلود کنند، صادر کرد. قاضی پدراز در طول تحقیقات خود، اطلاعاتی را درباره هویت کاربران مظنون به اشتراک گذاری غیرقانونی محتوای تحت کپی رایت از ویرجین آیلند که قلمرو خارجی انگلیس در کارائیب است، درخواست کرد. این منطقه‌ای است که تلگرام توسط پاول دوروف به عنوان یک شرکت در آنجا ثبت نام شده است. اما دادگاه عالی اسپانیا اعلام کرد مقامات این منطقه به این درخواست، عمل نکردند.

با این حال، حکم فیلتر پس از انتقاد از نادرست بودن آن و احتمال آسیب دیدن میلیونها کاربر، متوقف شد. طبق اعلام دیده بان رقابت CNMC، تلگرام چهارمین سرویس پیام‌رسان پر استفاده در اسپانیا است. تقریبا ۱۹ درصد از اسپانیایی‌هایی که توسط CNMC مورد بررسی قرار گرفتند، از آن استفاده می‌کنند.

نروژ

نروژ، این اپلیکیشن را تهدیدی احتمالی برای امنیت ملی می‌داند و در مارس ۲۰۲۳ تلگرام و تیک‌تاک را برای وزیران، وزرای امور خارجه و مشاوران سیاسی در دستگاه‌های کاری ممنوع کرد. امیلی انگر مهل، وزیر دادگستری نروژ گفت: سرویس اطلاعاتی در ارزیابی تهدید آشکار خود «تمرکز ۲۰۲۳»، به روسیه و چین به عنوان بازیگران اصلی تهدید علیه منافع امنیتی نروژ اشاره می‌کند. آنها همچنین خاطرنشان کردند شبکه‌های اجتماعی، عرصه مطلوبی برای بازیگرانی است که می‌خواهند از طریق اطلاعات نادرست و اخبار جعلی بر ما تاثیر بگذارند.

آلمان

در سال ۲۰۲۲، پس از اینکه دولت آلمان پی برد ۶۴ کانال، قوانین این کشور علیه نفرت پراکنی و یهودی ستیزی را نقض می‌کنند، به فکر ممنوعیت تلگرام افتاد. آلمان، پنج میلیون یورو جریمه علیه اپراتورهای تلگرام به دلیل عدم رعایت قوانین آلمان صادر کرد. تلگرام اعلام کرد با همکاری با دولت آلمان موافقت کرده و محتوای مورد نظر را حذف کرد.

اوکراین

تلگرام از زمان آغاز حمله نظامی روسیه در اوایل سال ۲۰۲۲، به یک اپلیکیشن ارتباطی مهم برای اوکراین تبدیل شده است. ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور این کشور، هر روز، سخنرانی می‌کند و در تلگرام در خطوط مقدم نبرد، برای ارتباط استفاده میشود.

این اپلیکیشن توسط روس‌ها برای جستجوی اطلاعاتی فراتر از پیام‌های تلگرام استفاده می‌شود و همچنین به ابزار انتشار اطلاعات نادرست و همچنین گروه‌های هکرهای نظامی تبدیل شده است.

این وضعیت باعث شده است اوکراین، به فکر ممنوع کردن تلگرام بیافتد، مگر اینکه این شرکت، تغییرات خاصی را مانند دایر کردن یک دفتر در اوکراین و حذف محتوای نامطلوب یا گمراه کننده کاربران، اعمال کند.

روسیه

روسیه برای مدت کوتاهی در سال ۲۰۱۸ به مدت دو سال پس از این که پاول دوروف به درخواست‌ها برای ارائه اطلاعات درباره برخی کاربران، عمل نکرد، تلگرام را ممنوع کرد. اما این ممنوعیت تاثیر چندانی نداشت و این اپلیکیشن به عنوان منبع اخبار برای بسیاری از مردم روسیه، شکوفا شد. با وجود ممنوعیت موقتی، دستگاه‌های دولتی مانند وزارت خارجه و ستاد ملی کووید ۱۹، کانال‌های رسمی در تلگرام دارند.

بلاروس

تلگرام برای اشتراک گذاری اطلاعات درباره اعتراضات ضد دولتی در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱، ابزار مهمی در بلاروس بود. این پلتفرم، یکی از معدود اپلیکیشن‌های شبکه اجتماعی بود که در زمان مسدود شدن اینترنت به مدت سه روز در زمان انتخابات ریاست جمهوری، همچنان قابل دسترس بود. از زمان انتخابات، بلاروس، فهرستی از کانال‌های تلگرامی را منتشر کرده است که افراطی و ضد دولتی محسوب می‌شوند. عفو بین‌الملل اعلام کرده کاربرانی که به این کانال‌ها بپیوندند، با مجازات حداکثر هفت سال زندان روبرو خواهند شد.

چین

تلگرام از سال ۲۰۱۵، در چین مسدود شده است. رسانه های محلی گزارش کرده اند این اپلیکیشن، با حمله انکار سرویس (داس) به سرور خود روبر وشده که باعث شده است سانسور شود. بعضی از کارشناسان اظهار کرده اند این حمله، به دست چین بهانه داد تا این اپلیکیشن را مسدود کند.

هند

درست یک روز پس از دستگیری دوروف، دولت هند اعلام کرد سرگرم تحقیقات درباره تلگرام بر سر نقش این اپلیکیشن در فعالیتهای خلاف متعدد است و بر اساس تحقیقات، ممنوعیت آن را بررسی خواهد کرد. این کشور شاهد موارد متعدد انتشار برگه‌های آزمون، توزیع هرزه نگاری کودکان، دستکاری قیمت سهام و باج گیری بوده است. مقامات هند در ژوئیه، یک برنامه دستکاری قیمت سهام را برملا کردند که در آن، مدیر یک کانال تلگرامی، بیش از ۲۰ هزار یورو برای دستکاری قیمت سهام یک شرکت تولیدکننده ورقه فولادی دریافت کرده بود.

همچنین، اپراتورهای مخابراتی در هند به تازگی، از رگولاتور این کشور خواستند اپلیکیشن‌های پیام‌رسان و مکالمه محبوب مانند واتس‌اپ، سیگنال و تلگرام تحت قانون جدید ارتباطات، ملزم شوند برای فعالیت، مجوز دریافت کنند.

تایلند

تلگرام از سال ۲۰۲۰، به دلیل استفاده معترضان ضد دولتی از این اپلیکیشن، ممنوع شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1241488

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =