قانون در کشور ما حاکم است، نه اشخاص

دادستان کل کشور با بیان این مطلب که "این قانون است که در کشور ما حاکم است نه شخص یا اشخاص" آن را اصل و قاعده حاکم بر کشور برشمرد.

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از مازندران، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدکاظم موحدی آزاد روز شنبه ۱۰ شهریورماه ۱۴۰۳ در مراسم تودیع و معارفه دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان مازندران شرکت و سخنانی را ایراد کرد.

دادستان کل کشور در این سخنرانی با یادآوری اظهارنظر رئیس‌جمهور درباره سپردن کار به نظرات کارشناسی در تبلیغات انتخاباتی افزود: کارشناسانی را آقای رئیس جمهور محترم در تبلیغات ریاست‌جمهوری مکرر اشاره کردند اما به واقع کارشناسان واقعی، تولیدکنندگان هستند، البته که اساتید دانشگاه نیز کارشناس هستند ولی باید اطلاعات میدانی را از تولیدکنندگان، مهندسان، کارگران ماهر و کارگران ساده که خودشان کسب کردند، دریافت کنند و با آنان در ارتباط باشند و نظر آنان را بگیرند.

وی با اشاره به اهمیت تصمیم‌گیری بر اساس اطلاعات میدانی، افزود: مبادا کارشناسان پشت درب‌های بسته و صرفا بر اساس آنچه که بر روی کتاب آمده و در دانشگاه خوانده‌اند و بدون آنکه در میدان فعالیت دیده باشند، بخواهند بخشنامه صادر کرده، لایحه قانونی بدهند و مقرراتی را نقض کنند؛ چه‌بسا از این طریق مشکلاتی پیدا و یا افزوده شود.

وی ادامه داد: این اولین مسئله‌ای است که به نظر من دولت محترم مدنظر قرار دهد به خصوص استانداران محترم که به واقع در میدان هستند.

موحدی آزاد، افزود: یکی از کارهای مهمی که مقام معظم رهبری قبل از شکل گیری و شروع به کار دولت توصیه کردند این بود که طرح‌های ملی دولت قبل رو پیگیری کنند. دادستان کل کشور با اشاره به اهمیت طرح‌های ملی اشاره و به اقدامات برخی دولت‌های قبل گلایه و تشریح کرد: بعضی از دولت‌ها طرحی را قبول نداشتند ولی هیچ طرحی هم ارائه نکردند؛ اگر کسی طرح و نظری را قبول ندارد باید طرح و نظر جایگزین ارائه کند.

موحدی به موضوع مهم ساخت مسکن اشاره کرد و ادامه داد: امنیت روانی برای خانواده‌ها اهمیت دارد حتی از نظر فیزیکی؛ اگر می‌خواهیم که جرایم جمع، پرونده‌های وارده به قوه قضاییه کم و دعوای مالک و مستاجر کاهش پیدا کند، باید مسکن را در اولویت قرار دهیم.

مدعی‌العموم با بیان اینکه همه ملزومات ساخت مسکن، تماماً تولید داخل است، گفت: واقعا تعجب می‌کنم با وجود اینکه امروز تنها کالایی که تولید آن در کشور هیچ نیازی به واردات ندارد، بخش مسکن است ولی در این بخش ضعف فراوان داریم.

وی تصریح کرد: لوازم مورد نیاز ساخت مسکن از قبیل آهن، سیمان، کاشی و سرامیک، شیرآلات و غیره در کشور تولید می‌شود و مونتاژ و وارداتی نیست؛ چرا ما باید مشکل مسکن داشته باشیم؟

دادستان کل کشور به اعتماد نکردن برخی مدیران به نیروهای حاضر در استان گلایه و گفت: برخی مدیران به نیروهای فعال در استان‌ها اعتماد نمی‌کنند و سوال این است که آیا معاون توانمند وجود ندارد که مدیرکل بشود؟

موحدی آزاد تصریح کرد: بی‌اعتمادی به نیروهای استان، امنیت روانی و بهره‌وری را به شدت کاهش و انگیزه‌ها را از بین می‌برد اما بهترین کار با موفقیت‌آمیزترین کار برای هر مدیری در هر سطحی، اعتماد به نیروهای موجود درون سازمان است.

موحدی نقدی هم بر بزرگ‌ شدن دولت کرد و گفت: متاسفانه در بخش‌هایی از نظام داریم که هر مدیری آمد چند ده نیرو با خود آورد و مدیران بعدی نیز به همین‌گونه عمل کردند و الان در بعضی از جاها، چند هزار نیرو داریم که قطعا نیمی از آنها یا دوسوم بیشتر، مورد نیاز نیست چون که مدیرانی آمدند و به نیروهای حاضر اعتماد نکرده و نیروهای جدید آوردند و الان یک معضل درست کردند.

وی در تکمیل این بخش از سخنان خود با طرح سوال از چنین مدیرانی گفت: مگر قرار نیست که دولت کوچک شود پس چرا آن را توسعه می‌دهید؟

دادستان کل کشور در ادامه سخنان خود به برخی از وظایف قوه قضاییه اشاره و گفت: نظام بخش‌های مختلفی دارد که باید امنیت روانی در جامعه را ایجاد کند که بخشی از آن قوه قضاییه است و این قوه هم باید با تمام توان به همه وظایف قانونی خود عمل کند.

وی به زحمات نیروی انتظامی اشاره و افزود: هیچ نیرویی مانند نیروی انتظامی، حضور فراگیر در همه بخش‌های کشور ندارد از روستا گرفته تا شهر، شهرستان، استان، مرزها و همه جا حضور دارد و دیدیم که در همین یک سال اخیر این کشور در بین مردم نظام اسلامی با کمترین حقوق، بیشترین بهره‌وری و خدمات را به کشور ارائه می‌کند.

موحدی در تشریح اهمیت نیروی انتظامی گفت: کافیست که یک روز پلیس در خیابان‌ها حضور نداشته باشد و اگر جرمی اتفاق افتد چه خواهد شد، پس ما باید قدردان جان‌فشانی فرزندان خود باشیم چون امنیت را در جامعه ایجاد می‌کنند.

دادستان کل کشور در ادامه افزود: تمرد از دستور نیروی انتظامی که مامور دولت است، جرم می‌باشد و دادستان‌ها باید با کسانی که از دستور قانونی پلیس و البته همه نیروهای مسلح تمرد می‌کنند، برخورد کنند.

وی تصریح کرد: البته همه جا افرادی هستند که اشتباه می‌کنند یا شاید کنترل‌شان را از دست دهند یا جرمی مرتکب شود و یا عمل آنان مشمول مجازات باشد که در جایگاه خود رسیدگی می‌شود.

دادستان کل کشور خاطرنشان کرد: افراد با نفوذ زیادی از جمله فرزند مسئول، وزیر، معاون رئیس‌جمهور و حتی از نیروهای دستگاه قضا محاکمه و روانه زندان شدند چون در کشور جمهوری اسلامی ایران شخص یا اشخاص حاکم نیست بلکه این قانون است که در کشور ما حاکم است و این یک اصل و قاعده حاکم در کشور است.

خبرنگار: علی حسن‌نیا

انتهای پیام/

کد خبر: 1241648

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =