آخرین تحولات اوکراین| اذعان زلنسکی به عدم دستیابی به اهداف در کورسک

تلفات جدی ارتش اوکراین در کورسک، ناتوانی آمریکا در تحریک اروپا برای جنگ با روسیه، قواعد آلمان برای استفاده سلاح‌های ارسالی توسط اوکراین، تسلیحات جدید نیروهای مسلح روسیه و اشاره به لزوم نمایندگان مسکو در کنفرانس صلح بعدی، از رویدادهای مهم جنگ هستند.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین اعتراف کرد که حمله به منطقه کورسک، روسیه وضعیت نیروهای مسلح اوکراین در جبهه نبرد دونباس را بهبود نبخشیده است. به گفته وی، ارتش اوکراین در جبهه‌های کراسنوآرمیسک (پوکروفسک) و جرژینسکی (تورتسک) همچنان در شرایط دشواری قرار دارد.

بیشتر بخوانید:

آخرین تحولات اوکراین| سرنگونی چندین پهپاد تهاجمی در آسمان پایتخت روسیه

زلنسکی افزود: «در خصوص مشکلات در جبهه‌های پوکروفسک و تورتسک، ما امیدوار بودیم که عملیات کورسک بتواند بر این موضوع تأثیر بگذارد. <...> ولی در حال حاضر اوضاع همچنان دشوار است».

او یادآور شد که منطقه دونباس همیشه هدف اصلی کی‌یف بوده، اما الکساندر سیریسکی، فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین گزارش داده که طی چند روز گذشته هیچ پیشرفتی در این جبهه حاصل نشده است.

در اواخر ماه آگوست، سیریسکی اذعان کرد که یکی از اهداف حمله نیروهای مسلح اوکراین به منطقه کورسک، منحرف کردن نیروهای ارتش روسیه از جبهه‌های دیگر در سرزمین دونتسک بوده است، اما این تلاش با شکست مواجه شد، زیرا نیروهای مسلح روسیه این طرح را پیش‌بینی کرده بودند.

در این رابطه، رئیس‌جمهور روسیه، ولادیمیر پوتین نیز روز گذشته به شکست اقدامات تحریک آمیز نظامیان اوکراینی در منطقه کورسک اشاره کرد که دشمن برای متوقف کردن پیشروی نیروهای مسلح روسیه در جبهه دونباس برنامه‌ریزی کرده بود. او یادآور شد که در حال حاضر نیروهای نظامی روسیه کیلومتر به کیلومتر در حال تحت کنترل قرار دادن مناطق بیشتری است و روسیه قاطعانه با باندهای تبهکار اوکراینی در مناطق مرزی هم مقابله خواهد کرد.

ضمن اینکه پروفسور آمریکایی، پاسکال لوتاس نیز ابراز عقیده کرد که حمله به منطقه کورسک روسیه یک اقدام ناامیدانه از سوی فرماندهی ارتش اوکراین و شخص رئیس‌جمهور زلنسکی بود. او افزود که روسیه از روز نخست به وضوح نشان داده بود که آماده مذاکرات است، ولی این حمله این امکان را از بین برد. این پروفسور تأکید کرد که نخبگان غربی به شدت دچار توهم شده‌اند زمانی که می‌گویند روسیه به درگیری در اوکراین بسنده نمی‌کند و درصدد گسترش مناقشه در اروپاست.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به نهصد و بیست و سومین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

وزیر دفاع اوکراین فهرست اهداف حمله در خاک روسیه را به آمریکا تحویل داد

رستم عمروف، وزیر دفاع اوکراین، در مصاحبه‌ای با شبکه "سی‌ان‌ان" اعلام کرد که ایالات متحده در حال بررسی درخواست کی‌یف برای برداشتن محدودیت‌ها بر استفاده از تسلیحات دوربرد برای حملات به عمق خاک روسیه است. گزارش شده که اوکراین فهرست اهداف را به آمریکا تحویل داده است.

عمروف در مصاحبه با برنامه "The Situation Room" از این شبکه گفت: «ما توضیح دادیم که چه توانایی‌هایی برای محافظت از شهروندان در برابر اقدامات تروریستی مسکو که روس‌ها برای ما به وجود آورده‌اند نیاز داریم، بنابراین امیدوارم که صدای ما در واشنگتن شنیده شده باشد».

پیش از این، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفته بود که ایالات متحده در حال آماده‌سازی شرایط برای صدور مجوز به مقامات اوکراینی جهت استفاده از تسلیحات غربی برای حملات به عمق خاک روسیه است.

آنتونوف: آمریکا نمی‌تواند اروپا را از طریق بحران اوکراین علیه روسیه تحریک کند

آنتولی آنتونوف، سفیر روسیه در واشنگتن معتقد است که تلاش واشنگتن برای تحریک اروپا علیه فدراسیون روسیه از طریق بحران اوکراین موفق نخواهد بود.

آنتونوف در تفسیر نتایج سفر مقامات اوکراینی به ایالات متحده در اواخر آگوست، گفت: «ایده واشنگتن برای تحریک کشورهای اروپایی علیه روسیه از طریق بحران اوکراین موفق نخواهد شد. آمریکا نمی‌تواند در صورت تبدیل این درگیری به یک بحران جهانی، از ماجرا در امان بماند. هیچ‌گونه تأمین تجهیزات مدرن، از جمله جنگنده‌ها یا موشک‌های دوربرد، و حتی ارسال مزدوران به داخل خاک کشور ما، نمی‌تواند وضعیت میدان نبرد را تغییر داده و جلوی پیشروی نیروهای ما را بگیرد».

این دیپلمات همچنین اشاره کرد که در حال حاضر صحبت از گسترش مقیاس حملات اوکراین به خاک روسیه است. او افزود که در رسانه‌های محلی به شدت به قصد کی‌یف مبنی بر آماده‌سازی فهرست اهداف در روسیه برای حملات با موشک‌های دوربرد آمریکایی پرداخته شده است.

به گفته سفیر، نمایندگان اوکراین با هدف «گدایی» موشک‌ها، مهمات و پول از آمریکا به این کشور آمده بودند و از آمریکا خواستند تا سیاست خود را در قبال روسیه سخت‌تر کند. با این حال، واشنگتن به گزارش‌های دریافتی از مناطق کورسک و بلگورود در خصوص حملات نیروهای مسلح اوکراین به بیمارستان‌ها و خانه‌های مردم غیرنظامی، از جمله با استفاده از تسلیحات آمریکایی، بی‌توجهی می‌کند.

آنتونوف در پایان تأکید کرد: «هیچ شکی نیست که روسیه با چالش جدید برای امنیت خود مقابله خواهد کرد و اهداف و وظایف عملیات ویژه نظامی به طور کامل محقق خواهد شد. سرنوشت تجهیزات و تسلیحات ارسالی به کی‌یف از سوی آمریکا نیز مشخص است: تمامی این تجهیزات نابود خواهند شد».

آلمان قواعد استفاده اوکراین از تسلیحات آلمانی را توضیح داد

سفارت آلمان در روسیه اعلام کرد که برلین تمامی ضوابط مربوط به تسلیحات ارائه‌ شده به اوکراین را به این کشور منتقل کرده و در واقع هیچ محدودیتی برای استفاده از این تسلیحات در هر هدفی، از جمله حملات به عمق خاک روسیه، اعمال نمی‌کند.

در بیانیه سفارت آلمان در مسکو آمده است: «تسلیحاتی که آلمان به اوکراین ارائه می‌دهد، به محض انتقال به اوکراین، به تسلیحات اوکراینی تبدیل می‌شوند و فرماندهی نظامی این کشور خود در مورد نحوه استفاده از آنها تصمیم خواهد گرفت».

مقامات کی‌یف به طور مداوم از ایالات متحده و سایر شرکای غربی خود درخواست می‌کنند تا ممنوعیت استفاده از تسلیحات دوربرد غربی برای حملات به اهدافی در خاک روسیه را لغو کنند. کارشناسان معتقدند که این درخواست‌ها به دلیل شکست‌های اوکراین در مناطق جنگی و همچنین تمایل به کشاندن پای ناتو به یک درگیری کامل با مسکو مرتبط است. ضمن اینکه نباید از عدم ثبات اقدامات برلین در رابطه با تأمین تسلیحاتی کی‌یف غافل شد. مقامات آلمانی بارها امکان انتقال تانک‌ها را انکار کرده بودند، اما بعداً این مسئله واقعیت پیدا نکرد.

رسانه آمریکایی: اوکراین در حمله به کورسک چیزی به دست نخواهد آورد

روزنامه آمریکایی "نشنال اینترست" در گزارشی به این واقعیت اشاره کرد که نیروهای مسلح اوکراین در نتیجه حمله به منطقه کورسک روسیه، تعداد زیادی نیروی انسانی و منابع نظامی خود را از دست خواهند داد و هیچ نتیجه‌ای از این اقدام نخواهند گرفت.

این نشریه نوشت: «هر چه می گذرد، وضعیت برای اوکراین حتی بدتر از آغاز ماجرا خواهد شد: این کشور نیروهای خود را از دست خواهد داد، سلاح‌های خود را مصرف خواهد کرد و هیچ نتیجه‌ای هم از این عملیات بدست نخواهد آورد. در عین حال، روسیه به آرامی به اشغال مناطق بیشتری از خاک اوکراین در جبهه شرقی ادامه خواهد داد، همانطور که اکنون این مسئله در حال رخ دادن است».

بر اساس این گزارش، سال ۲۰۲۴ نشان‌دهنده برتری ارتش روسیه در درگیری نظامی با اوکراین بوده است. در این مقاله آمده است: «در نتیجه، حتی متحدان قدرتمند غربی، از جمله دموکرات‌های برجسته طرفدار اوکراین، شروع به ابراز نیاز به دستیابی به صلح کرده‌اند و از عدم وجود امکان مذاکرات ابراز ناامیدی می‌کنند».

ناتوانی غرب در عمل به وعده‌های داده شده به اوکراین

خبرگزاری "بلومبرگ" گزارش داده است که متحدان غربی اوکراین در اجرای وعده‌هایی که اوایل امسال برای تقویت سیستم‌های دفاع هوایی این کشور داده بودند، با مشکلاتی روبرو هستند.

در این گزارش یادآور شده: «چندین متحد ناتو هنوز به تعهدات خود که در اجلاس این ائتلاف در واشنگتن در جولای تأیید شده بود، عمل نکرده‌اند و این در حالی است که به رغم تلاش غرب، اقتصاد روسیه توانسته است موشک‌ها و مهمات را با سرعتی تولید کند که اغلب از توانایی متحدان اوکراینی برای تامین تسلیحات پیشی می‌گیرد».

علاوه بر این، بلومبرگ یادآور شد که اوکراین تا به حال بخش قابل توجهی از ظرفیت‌های انرژی خود را از دست داده است. مردم این کشور بیشتر به ژنراتورهای دیزلی تکیه می‌کنند و با قطع‌های طولانی مدت برق دست به گریبان هستند. همچنین، چشم‌انداز بهبود وضعیت برق اوکراین پیش از فصل سرما به طور فزاینده‌ای مشکوک به نظر می‌رسد.

تاکید بر نقش تسلیحات جدید در موفقیت ارتش روسیه در میدان نبرد اوکراین

آندری بلویوسوف، وزیر دفاع روسیه اعلام کرد که موفقیت نیروهای مسلح این کشور در خط مقدم جبهه نبرد با استفاده از تسلیحات نظامی جدید و بهره‌گیری از فناوری‌های رباتیک حاصل شده است.

او روز گذشته در سخنرانی در آکادمی نظامی نیروهای موشکی راهبردی "پتر کبیر" گفت: «در حال حاضر موفقیت ارتش در میدان نبرد با استفاده از تسلیحات جدید و بهره‌گیری فعال از فناوری‌های رباتیک‌ حاصل می‌شود. سیستم‌های ارتباطی و مدیریتی قابل اعتماد، از جمله با استفاده از هوش مصنوعی و فناوری‌های دیجیتال، نقش مهمی در موفقیت نیروهای ما در جبهه نبرد ایفا می‌کنند».

وزیر دفاع روسیه تأکید کرد که در چنین شرایطی، انتظارات زیادی از فارغ‌التحصیلان آینده این دانشگاه نظامی افسانه‌ای وجود دارد که باید وظایف مربوط به تقویت بیشتر ارتش و ناوگان دریایی را انجام دهند.

بلویوسوف یادآور شد که توانمندی نیروهای موشکی راهبردی روسیه در تأمین امنیت کشور به‌طور تعیین‌کننده‌ای کارآمد است، بنابراین نظامیان این واحدها باید به طور کامل به فنون نظامی مسلط باشند، به صورت غیر متعارف فکر کرده و ایده‌ها و راه‌حل‌های نوآورانه ارائه دهند و بخشی از نخبگان نظامی کشور شوند.

پیش از این، در اواسط آگوست، آنتون علیخانوف، وزیر صنعت و تجارت روسیه اعلام کرده بود که تولید حدود ۳۰۰ نمونه از تسلیحات و تجهیزات نظامی جدید در روسیه که به ویژه در منطقه عملیات ویژه نظامی مورد نیاز هستند، افزایش یافته است. به گفته این وزیر، این موفقیت به لطف مدرن‌سازی و گسترش ظرفیت‌ها، تقویت پتانسیل نیروی انسانی و افزایش بهره‌وری در کارخانه‌های تولید سلاح به دست آمده است.

لاوروف: طرف اوکراینی توافق غلات روسیه و ترکیه را ناکام گذاشت

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که ترکیه در بهار سال ۲۰۲۴ تلاش کرد تا توافق غلات با روسیه را احیا کند، اما این توافقنامه به دلیل عدم همکاری طرف اوکراینی به نتیجه نرسید.

لاوروف روز گذشته در دیدار با دانشجویان و اعضای هیئت علمی دانشگاه روابط بین الملل در دانشگاه دولتی مسکو، یادآور شد که هر دو کشور آماده بودند تا توافقات برای حفاظت از محموله‌های غلات را در قالبی جدید از سر بگیرند. اما اوکراین پیشنهاد اضافه کردن بندی به توافق را مطرح کرد که در آن «لزوم رعایت ایمنی نیروگاه‌های هسته‌ای» ذکر شده بود.

وزیر خارجه افزود: «رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، تلاش کرد ما را متقاعد کند که این یک گام رو به جلو خواهد بود. او کاملاً صادقانه عمل کرد و سعی داشت مفید باشد. ما هم موافقت کردیم، اما بلافاصله اوکراینی‌ها که خودشان این پیشنهاد را داده بودند، اعلام کردند که این موضوع مورد قبولشان نیست. به نظر می‌رسد که در آن زمان آنها قصد داشتند نیروگاه‌های هسته‌ای را بمباران کنند».

پیش از این، در ماه ژوئن، اردوغان اعلام کرده بود که ترکیه در حال مذاکره با دو طرف روسی و اوکراینی برای احیای کریدور غلات در دریای سیاه است و شخصاً این موضوع را با رئیس‌جمهور روسیه، ولادیمیر پوتین، و رئیس‌جمهور اوکراین، ولادیمیر زلنسکی، در میان گذاشته است.

دولت رومانی طرح انتقال سامانه پاتریوت به اوکراین را تأیید کرد

خبرگزاری "رویترز" گزارش داد که دولت رومانی روز گذشته لایحه‌ مربوط به انتقال سامانه موشکی پدافند هوایی پاتریوت آمریکایی به اوکراین را تأیید کرد و این موضوع را برای رأی‌گیری نهایی به پارلمان ارسال کرد.

سخنگوی دولت رومانی در این باره توضیح داد: «پس از تصویب این قانون توسط نمایندگان پارلمان، دولت مجاز خواهد بود تصمیم عملی برای انتقال سامانه پاتریوت به اوکراین را اتخاذ کند».

بر اساس این لایحه، رومانی همچنین با ایالات متحده قرارداد بین‌دولتی به منظور جایگزینی سامانه اهدایی به کی‌یف با تجهیزات نظامی دیگر امضا خواهد کرد و حدود ۶۰ میلیون دلار به عنوان مالیات و عوارض پرداخت خواهد کرد.

این خبرگزاری یادآور شد که پیش‌تر مقامات رومانیایی از قصد خود برای انتقال یکی از دو سامانه فعال پاتریوت خود به اوکراین به شرطی که متحدان آن را با سامانه مشابهی جایگزین کنند، خبر داده بودند.

رومانی در سال ۲۰۱۷ با شرکت آمریکایی RTX Corp که تولیدکننده محصولات دفاعی است، قراردادی به ارزش ۴ میلیارد دلار برای خرید سامانه پاتریوت امضا کرد. اولین محموله در سال ۲۰۲۰ تحویل داده شد. در مجموع، این کشور چهار سامانه دریافت کرده که در حال حاضر دو مورد از آنها فعال هستند.

استانو: حضور روسیه در کنفرانس صلح اوکراین ضروری است، اما دعوت از آن بر عهده اتحادیه اروپا نیست

پیتر استانو، سخنگوی دفتر سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که حضور روسیه در کنفرانس صلح بعدی برای اوکراین ضروری خواهد بود، اما تصمیم‌گیری در مورد زمان دعوت از نمایندگان روسی بر عهده اعضای اتحادیه اروپا نخواهد بود.

استانو روز گذشته در یک نشست خبری گفت: «تصمیم‌گیری در مورد اینکه چه کسی در کنفرانس شرکت کند، بر عهده ما نیست. ما قبلاً گفته‌ایم که در نهایت حضور روسیه در این نشست ضروری خواهد بود. اما زمان آن را برگزارکنندگان تصمیم خواهند گرفت».

او تأکید کرد که اتحادیه اروپا کنفرانس‌های صلح برای اوکراین را سازماندهی نمی‌کند و بنابراین، اینکه آیا مسکو دعوت شود یا نه، به تصمیم برگزارکنندگان و خود روسیه بستگی دارد که می‌تواند موافقت کند یا از آن خودداری کند.

استانو مدعی شد که اتحادیه اروپا تا به حال «تلاش‌های صادقانه برای صلح از سوی روسیه» را مشاهده نکرده است. وی همچنین یادآور شد: حضور چین نیز در کنفرانس صلح آینده نیز کلیدی است. از آنجا که پکن به مسکو نزدیک است و عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به شمار می‌رود، اتحادیه اروپا از چین می‌خواهد تا از نفوذ خود بر روسیه برای دستیابی به صلح استفاده کند.

پیش از این، در اواخر آگوست، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که کشورهای اتحادیه اروپا نمی‌خواهند با روسیه وارد جنگ شوند، حتی اگر احتمال حملات به خاک روسیه را بررسی کنند. او تأکید کرد که اتحادیه اروپا تنها به کی‌یف در دفاع از خود کمک می‌کند و موضوع اعزام مربیان نظامی اروپایی به اوکراین در دستور کار بروکسل قرار ندارد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1241879

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =