مراسم باستانی "فردینِ ماه‌شو" در روستا کندلوس برگزار شد

مراسم باستانی "فردین ماه‌شو" همزمان با سال نو طبری با حضور گردشگران داخلی، خارجی و مردم منطقه کجور و نوشهر در روستای جهانی کندلوس برپا شد.

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از مازندران، مراسم باستانی و سنتی "فردینِ ماه‌شو" با اجرای آداب و رسوم کهن دیار مازندران در روستای جهانی کندلوس از توابع بخش کجور شهرستان نوشهر برگزار شد.

فردینِ ماه‌شو، اولین ماه از گاه‌شمار طبری و آغاز سال نو باستانی در مازندران است. این ماه، همزمان با مردادماه تقویم جلالی می‌باشد و بر اساس زمان، ۱۵ روز زودتر از عید نوروز گیلان است.

با آغاز سال نو طبری، مراسمی در نقاط مختلف مازندران قدیم برپا می‌شد که به جشن فردینِ ماه‌شو معروف است.

این رسوم در حال فراموشی بود که خوشبختانه در سال‌های اخیر با همّت جوانان و مردم روستای کندلوس و دوست‌داران فرهنگ غنی طبرستان، مجددا بازیابی شد.

در این مراسم، هنرمندان کجوری با نواختن طبل و سرنا، زینت‌بخش مراسم بوده و مردم روستا با برپایی نمادین جشن عروسی به شیوه گذشتگان به شادی پرداختند.

بخش هیجان‌انگیز مراسم، اجرای نمادین خواستگاری به شیوه گذشتگان بود که برای احیای رسم پیشینیان، عروس و داماد جوانی را انتخاب و به این روش تمامی آداب و رسوم گذشتگان را در قالب بازی این دو نفر، احیا و اجرا کردند.

در عروسی نمادین، تمامی آداب و رسوم مربوط به ازدواج از قبیل خواستگاری، تعیین خرج‌بار، شیرینی خوران، کله‌قندشکنی، تهیه وسایل عروس و داماد، حمام سری و هدیه به عروس و داماد را به سبک قدیم اجرا و بازسازی کردند.

در بخش‌هایی از مراسم هم بانوان روستا با پخت و سرو انواع آش محلی و نان و شیرینی از مهمانان این مراسم پذیرایی کردند.

این مراسم با امکانات مردمی و همّت مدیران روستا و اهالی فرهنگ و هنر منطقه کجور و نوشهر برای پاسداشت فرهنگ، آداب و رسوم پیشینیان برگزار شد.

خبرنگار: علی حسن‌نیا

انتهای پیام/

کد خبر: 1242209

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =