خلق یک کمدی به سبک لورل و هاردی در یزد / دعوای بعد از تصادف ۱۳ مصدوم داشت!

۱۳ نفر در دعوای بعد از یک تصادفی زنجیره‌ای مصدوم شدند و این نشان از پایین بودن تاب‌آوری اجتماعی دارد که افراد نمی‌توانند خشم خود را کنترل کنند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، در تصادف زنجیره‌ای ۶ خودرو در یزد، ۱۳ نفر مصدوم می‌شوند اما نکته شگفت‌انگیز حادثه این است که این ۱۳ نفر مصدومان تصادف نیستند بلکه در دعوای بعد از حادثه مصدوم شده‌اند. سه دستگاه آمبولانس هم آمده که راننده‌های عصبانی را به بیمارستان برساند.

بیشتر بخوانید

روند صعودی آمار اختلالات روانی در کشور

ظاهر خبر به یک کمدی اسلپ استیک شبیه است؛ یعنی کمدی که در آن صحنه‌هایی پرتحرک و زد و خورد وجود دارد، شبیه آنچه در لورل و هاردی و مستربین دیده‌ایم اما چه اتفاقی افتاده که از یک حادثه، فاجعه می‌سازیم و به جان هم می‌افتیم؟ آستانه تحمل ما کی پر شد که به جای گفت‌وگو برخورد فیزیکی را انتخاب می‌کنیم و به عواقب کارمان نمی‌اندیشیم؟

چه شد که خشن شدیم؟

از کمیل حسینی جامعه‌شناس درخصوص عوامل موثر بر خشونت و نزاع اجتماعی پرسیدیم و وی به ایسکانیوز گفت: عوامل متعددی در مبحث نزاع و خشونت اجتماعی موثر هستند و حتی ممکن است که عوامل زیستی مانند گرما و گرسنگی هم تاثیرگذار باشند، مثلا تحمل آدم‌هایی که در صف طولانی و فشرده اتوبوس هستند، در اثر گرما و تراکم جمعیت کاهش پیدا می‌کند.

حسینی معتقد است که گاهی چالش‌هایی که در سطح شهر نمایان می‌شوند، به چالش‌هایی برمی‌گردد که فرد در خانواده داشته است و عصبانیت‌ها و نبود رضایت از زندگی از خانواده به جامعه منتقل می‌شود.

ارمغان دنیای مدرن برای آدم‌ها

وی با بیان اینکه بخشی از این تنش‌ها ناشی از شهری شدن جامعه است، توضیح داد: فرد در شهرهای بزرگ سردرگم است و پیش از این در روستا یا شهر کوچک خود همه وی را می‌شناختند و اگر تنشی هم پیش می‌آمد، چون طرف مقابل آشنا و فامیل وی بود، تاب‌آوری بیشتری داشت و کمتر واکنش نشان می‌داد. انسان‌ها در محیط شهرهای بزرگ شناخته شده نیستند و ترس از این ندارند که با پرخاشگری آبروی آن‌ها به خطر بیفتند. بخشی از این ماجرا هم ناشی از بی‌پناهی فرد در محیط شهری است چراکه در روستا دوستان و فامیلی داشته که می‌توانسته در تنش‌ها از آن‌ها کمک گرفته و با صحبت کردن درباره مشکلاتش بار روانی خود را تخلیه کنند.

حسینی ادامه داد: در جامعه شهری امروز افراد در میان جمع تنها هستند. این تنهایی تاب‌آوری افراد را کاهش می‌دهد و فرد این فشار را به صورت خشونت و نزاع بروز می‌دهد. از طرفی فشارهای اقتصادی که مردم تحمل می‌کنند هم می‌تواند دامنه تحمل افراد را پایین بیاورد.

خشم‌های نهفته ناشی از بی‌عدالتی

جامعه‌شناس درخصوص راهکار کاهش خشونت اجتماعی و نزاع توضیح داد: اگر نیازهای اولیه مردم به موقع تامین نشوند، ضربه‌های وارده می‌توانند منجر به چالش‌های ماندگار شوند. توده جامعه به خورد و خوراک، سرپناه و ازدواج نیاز دارد و اگر نیازهای آن‌ها به موقع برآروده شوند، چالش‌ها کم می‌شوند.

وی ادامه داد: در همه جوامع ضعف‌های روانی دیده می‌شود و افراد در دوره‌ای از زندگی خود دچار تنش می‌شوند اما جامعه چقدر توانسته از افراد حمایت کند تا بتوانند چالش‌های روانی خود را به راحتی حل کنند؟ چقدر عوامل مخرب روانی از جامعه حذف شده است؟ تا چه اندازه به آلودگی صوتی اهمیت داده می‌شود؟

خلا بزرگ نظام آموزشی ما شادکامی است

جامعه‌شناس بیان کرد: با توجه به اهمیت معنویات جامعه تا چه حد توانسته بینش‌ها و اندیشه‌های درست را معرفی کند؟ خلا بزرگ نظام آموزشی ما شادکامی است، یعنی ما بچه‌ها را در نظام آموزشی شاد تربیت نمی‌کنیم و نگرش درست به وی نمی‌دهیم تا این کودک از شرایط خوشحال باشد و تاب‌آوری وی افزایش پیدا کند.

وی افزود: از طرفی آمارهای حیاتی مانند آمار طلاق نشان می‌دهد که خانواده‌ در جامعه ما در شرایط بدی قرار گرفته است. مسئولان برای بهبود شرایط خانواده و ارتباطات خانوادگی چه کاری انجام داده‌اند؟ این ارتباطات اگر بهبود پیدا کنند، فشار روانی در افراد کاهش پیدا کرده و نزاع و خشونت در جامعه کمتر می‌شود.

یادنگرفتیم چطور از فضای مجازی استفاده کنیم

وی در پاسخ به این سوال که انزوای ناشی از افزایش ساعت استفاده از فضای مجازی، چقدر می‌تواند تاثیرگذار باشد، توضیح داد: شبکه‌های اجتماعی کنش‌های فیزیکی را کم کرده و رفتارهای رودر رو را کاهش داده است اما ظرفیت‌هایی را مانند فرصت آموزش، تشکیل گروه‌های دوستانه و راه‌اندازی کسب و کار به وجود آورده که ارزشمند هستند و می‌توانند زمینه رشد افراد را به وجود آورد. آنچه ما در استفاده از فضای مجازی نیاموخته‌ایم این است که نمی‌توانیم آن را مدیریت کنیم؛ مثلا فضای مجازی را جایگزین صحبت با همسر می‌کنیم . از جهتی در فضای حاکمیتی هم نتوانسته‌ایم که از این فضا استفاده کنیم و ارتباطات اجتماعی ارزشمند را افزایش بدهیم. به همین جهت فضای مجازی به ضدفرهنگ تبدیل می‌شود و آسیب‌های اجتماعی، جلوه‌گری و تن‌نمایی را افزایش می‌دهد.

فیلم و سریال‌هایی که خشونت را عریان به نمایش می‌گذارند

علیرضا شریفی‌یزدی روانشناس هم با اشاره به نقش رسانه در تشدید خشونت اجتماعی به ایسکانیوز گفت: بحث مهم خشونت خانگی و اجتماعی‌ بحث تقلید است که رسانه در آن بسیاری نقش دارد اگر شما یه بسیاری از فیلم‌ها توجه کنید، برای به فروش رساندن فیلم‌ها مقدار زیادی از خشونت استفاده می‌شود. جامعه طوری است که انگار همه چیز برای گسترش خشونت دست به دست هم داده است این که افراد زندگی‌شان را بر مبنای خشونت بچینند.

فردگرایی عاملی مهم در خشونت

روانشناس در خصوص نقش کم شدن روابط اجتماعی در افزایش خشونت گفت: امروزه در جامعه ما روابط اجتماعی کاهش پیدا کرده است که این موضوع هم در افزایش خشونت موثر است اما به پررنگی مسائل اقتصادی و اجتماعی نیست. می‌شود گفت فردگرایی از عوامل مهم خشونت است چون افراد فرد گرا حمایت و پشتیبانی ندارند، تنها هستند که این حس خوبی ‌به آن‌ها نمی‌دهد.

شریفی‌یزدی عنوان کرد: پایه خشم، اضطراب است. افرادی که از خود خشونت بروز می‌دهند، افرادی هستند که از چیزی ترسیده‌اند و چون نتوانسته‌اند ترس و اضطراب‌شان را به موقع حل کنند، آن‌ را تبدیل به خشم و خشم را تبدیل به پرخاش می‌کنند. خشم و پرخاش باهم متفاوت هستند. خشم حالتی درونی و پرخاش، حالت بیرونی خشم است.

امان‌الله قرایی‌مقدم جامعه‌شناس معتقد است که آنچه امروزه موجب خشونت اجتماعی شده، آب و هوای اجتماعی است؛ یعنی فقر، بیکاری، درماندگی، کمبود شادی، مشکلات اقتصادی و کمرنگ شدن اعتقادات مذهبی فضای جامعه را به شکلی درآورده که تحمل افراد کم شده است.

قرایی‌مقدم درخصوص ابعاد اجتماعی افزایش خشونت در جامعه به ایسکانیوز گفت: شهرنشینی و سرعت دادن به زندگی خشونت‌آفرین است. مردم از صبح که بیدار می‌شوند، تنش‌های مختلفی را تجربه می‌کنند و مدام استرس دارند که به کارهایشان برسند. شتابی که در شهرنشینی وجود دارد زمینه‌ساز افزایش خشونت می‌شود.

وی توضیح داد: عصبانیت ذاتی نیست و به نژاد و ملیت هم ارتباط ندارد، افراد در بدو تولد پاک هستند و بعد شرایط خانوادگی و اجتماعی بر آن‌ها تاثیر می‌گذارد. جامعه خشونت می‌آورد؛ وقتی آمار طلاق بیشتر می‌شود، بیکاری بسیار است و مشکلات اقتصادی وجود دارد، تحمل افراد کم می‌شود. خشونت می‌تواند خشونت تولید کند.

به گزارش ایسکانیوز، نزاع، آسیبی اجتماعی است که علاوه بر بار روانی، هزینه‌های سنگینی را به جامعه تحمیل می‌کند و مراجعه بیش از ۵۵ هزار نفر به پزشکی قانونی در ۶ ماهه نخست سال گذشته نشان از آمار بالای نزاع دارد و این هشداری برای نهادهای مسئول است که برای کاهش خشونت اجتماعی برنامه‌ریزی کنند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1242290

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =