۶۰ روستای خالی از سکنه در قزوین به چرخه حیات بازگشتند

مدیر کل امور روستایی و شوراهای استانداری قزوین گفت: در دولت شهید رئیسی، بالغ بر ۶۰ روستا که خالی از سکنه بودند به چرخه حیات بازگشتند و به این روستاها دهیاری تعلق گرفت.

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از قزوین؛ لیلا غریب اظهار کرد: امروز در قزوین ۱۱۲۰ روستا و آبادی وجود دارد و دولت متعهد شده که به روستاهای بالای ۲۰ خانوار خدمات ارائه دهد و در حال حاضر ۶۷۹ روستای بالای ۲۰ خانوار در استان قزوین مشمول خدمات دولتی هستند.

وی ادامه داد: از آنجایی که یک درصد از مالیات کل استان به دهیاری‌ها اختصاص دارد، دهیار می‌تواند بر اساس بودجه‌ای که دریافت می‌کند به آبادانی روستا کمک کند. به ازای هر نفر از روستانشینان ۲۵۰ هزار تومان ماهانه به حساب دهیاری واریز می‌شود. بنابراین روستاهایی که از جمعیت ساکن بیشتری برخوردار هستند مشمول دریافت بودجه بیشتر و خدمات بیشتری از دولت هستند.

مدیرکل امور روستایی و شعارهای استانداری قزوین خاطرنشان کرد: دهیاری‌ها بر اساس وظایفی که دارند، موظف هستند که برای روستا درآمدزایی کند به عنوان مثال بابت هر ساخت و ساز در روستاها، سازنده موظف است که مبلغی به حساب دهیاری واریز کند و یا دهیاری موظف است بابت ساماندهی پسماند روستا از روستانشینان عوارض دریافت کند.

وی با بیان اینکه براساس ماده ۲۳ قانون اساسی مبلغی از محل جرائم رانندگی به بودجه دهیاری‌ها اختصاص دارد، افزود: اعتباری که بر این اساس به حساب دهیاری‌ها واریز می‌شود، باید صرف ایمن‌سازی روستا شود.

غریب یادآور شد: درآمدهای مختلفی برای دهیاری‌ها وجود دارد و بودجه‌ای که دهیاری‌ها کسب می‌کنند، باید با نظارت ناظر مالی و همچنین ناظر فنی و مهندسی که کارشناسان بخشداری هستند، هزینه شود.

مدیرکل امور روستایی و شعارهای استانداری قزوین در پایان گفت: در دولت شهید رئیسی، بالغ بر ۶۰ روستا که خالی از سکنه بودند به چرخه حیات بازگشتند و به این روستاها دهیاری تعلق گرفت.

خبرنگار: حدیثه کاظمی

انتهای خبر/

کد خبر: 1242319

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =