اعتراض جامعه مامایی به وضعیت معیشت / سیستم پزشک سالار عامل افزایش سزارین

موسس انجمن صنفی مامایی با اشاره به اینکه سزارین عامل ۸۵ درصد از مرگ‌های مادران باردار است، گفت: مامای کافی در بلوک‌های زایمان برای مراقبت تک به تک وجود ندارد و توجهی به معیشت آن‌ها نمی‌شود و نتیجه این بی‌توجهی کاهش زایمان طبیعی است.

فرزانه گلبنی موسس انجمن صنفی مامایی درگفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درخصوص مشکلات صنفی جامعه مامایی گفت: رشته مامایی با توجه به بحران جمعیت درکشور یکی از اهرم‌های اصلی اجرای قانون جوانی جمعیت است اما جامعه مامایی با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کند. این مشکلات به سلامت جامعه ضربه زده و درصد سزارین در کشور ما افزایش پیدا کرده است. مامای کافی در بلوک‌های زایمان برای مراقبت تک به تک وجود ندارد و کلاس‌های ورزش برای آمادگی زایمان توسط مراقبان سلامتی انجام می‌شود که به دلیل فشار کاری و تعدد مسئولیت فرصت کافی برای ارائه خدمت بهتر را ندارد.

سازمان‌های بیمه نسخه ماما را قبول نمی‌کنند

وی افزود: مشکل دیگر این است که علی رغم ابلاغ دستور از مقام بالادستی، سازمان‌های بیمه نسخه ماما را قبول نمی‌کنند. مادر باردار مجبور است که برای یک آزمایش بارداری ساده به پزشک متخصص مراجعه کند. درصورتی که در تمام دنیا این کارها وظیفه ماما است و افراد برای کارهای جراحی، ناباروری، درمان بیماری و غیره به پزشک متخصص مراجعه می‌کنند.

بیشتر بخوانید

۵۶ درصد زایمان‌ها در کشور سزارین هستند / بدرفتاری کادر درمان ترس از زایمان طبیعی را دوچندان می‌کند

گلبنی بیان کرد: در واقع زایمان فیزیولوژیک وظیفه ماما است مگر اینکه اختلال و مشکلی وجود داشته باشد. حتی مسئولیت جان مادر هم در زایمان فیزیولوژیک برعهده ماما است و اگر مشکلی پیش بیاید ماما محکوم می‌شود اما در زمان پرداخت کارانه تبعیض صورت می‌گیرد.

هزینه هر زایمان ۲۰ هزار تومان است!

وی ادامه داد: هزینه هر زایمان ۲۰ هزار تومان است و چطور این مبلغ را برای مامایی درنظر می‌گیرند که تمام زحمت زایمان را برعهده دارد. ماماها در بدترین شرایط آب و هوایی و در مناطق دورافتاده که حتی یک پزشک وجود ندارد، کار می‌کنند و زایمان انجام می‌دهند؛ چطور ماما در این شرایط می‌تواند عهده‌دار این مسئولیت باشد اما در زمان پرداخت کارانه سهمی برای او قائل نمی‌شوند؟ بسیاری از همکاران ما در مسیر مناطق صعب‌العبور تصادف می‌کنند اما کسی به آن‌ها توجه نمی‌کند.

عضو هیات علمی مامایی با اشاره به اینکه ایران در حوزه مامایی در ۲۲ کشور منطقه مقام اول و در دنیا مقام سوم را دارد، عنوان کرد: ایران مقطع دکتری مامایی و بهداشت باروری دارد و ما ۸۰۰ متخصص مامایی و بهداشت باروری داریم که استاد دانشگاه هستند. چطور می‌توانیم این افراد را از مسئولیتی که دارند محروم می‌کنیم؟ ما در واقع با این کار مردم را از خدمات مراقبت مستمر محروم کرده‌ایم.

وی ادامه داد: ضربه اصلی به مادران ما وارد می‌شود که به دلیل ترس و نبودن مراقبت مستمر و مشاوره مداوم در طول بارداری به سمت جراحی می‌روند. در دنیا ۲۳ درصد از زنان سزارین می‌شوند اما در ایران این عدد بیش از ۶۰ درصد است. سزارین نوعی تهدید موالید است چراکه جراحی عوارض دارد و ممکن است که مادر در بارداری‌های بعدی حتی مجبور به خارج کردن رحم به دلیل چسبندگی باشد.

موسس انجمن صنفی مامایی گفت: ممکن است حتی مادری که بیش از ۲ بار سزارین کرده، در معرض خطر جانی قرار بگیرد. کماینکه ۸۵ درصد از مرگ‌های مادران طبق آمار وزارت بهداشت در اثر سزارین رخ می‌دهد.

گلبنی بیان کرد: مطالبه ما از وزارت بهداشت این است که ماما را محور مراقبت مادران قرار دهد و این محور حق و حقوقی دارد؛ نمی‎‌توان انتظار داشت که با حقوق هفت میلیون تومان وظایف خود را انجام دهند. وزارت بهداشت باید معیشت همکاران را ما را درنظر بگیرد.

ما ادعا داریم که خدمات کشورهای پیشرفته را داریم اما درمان‌محور عمل می‌کنیم

وی با بیان اینکه پزشک سالاری به ضرر نظام سلامت است، ادامه داد: حقوق پزشک، پرستار و کادر درمان باید عادلانه پرداخت شود. مردم به همه این‌ها نیاز دارند. اگر قرار بود فقط پزشک داشته باشیم، تنها پزشک تربیت می‌کردند. مسئله پیشگیری و خدمات مراقب سلامت مهمتر از درمان است. ما ادعا داریم که خدمات کشورهای پیشرفته را داریم اما درمان‌محور عمل می‌کنیم.

عضو هیات علمی مامایی بیان کرد: اصلاح این روند حتی هزینه درمان را کاهش می‌دهد. سزارین جراحی بزرگی است و هزینه بسیاری برای مادر و بیمارستان دارد. مردم متحمل ضرر می‌شوند و این ضرر را سیاست‌مداران ما به ما تحمیل می‌کنند؛ چراکه تنها به منافع صنف خود فکر می‌کنند. اگر رفتار مسئول ما طوری باشد که مردم ضرر کنند، کشور ضرر می‌کند.

وی اضافه کرد: در گذشته احکام بسیاری از همکاران ما با عنوان ماما صادر شده بود اما در طرح تحول سلامت عنوان آن‌ها به مراقب سلامت تغییر و مسئولیت‌هایشان افزایش پیدا کرده است. این اتفاق برای رشته‌های دیگر مثل تغذیه و روانشناسی نیفتاده است اما نگاه به مامایی تخصصی نیست. خدمات مامایی تخصصی است و نمی‌توانند همزمان هم قد و وزن آقایان را بگیرند، واکسن بزنند و غربالگری انجام داده و در کنار آن زنان باردار را ویزیت کنند. این کارها هر کدام متولی خود را دارد. این کار بزرگترین لطمه به مردم بود.

گلبنی بیان کرد: می‌گویند که باید خدمات ارائه شده توسط ماما تکمیل شود تا حقوق کامل بگیرند اما ویزیت زن بارادار را یک خدمت حساب کرده‌اند و چون ویزیت زن باردار زمان‌بر است، بسیاری از آن‌ها نمی‌توانند لیست خدمات را تکمیل کرده و با کسر از حقوق مواجه می‌شوند. این ظلم به جامعه مامایی است.

وی ادامه داد: حق بیتوته ۶۸ هزار تومان است و چطور انتظار دارید که ماما با این مبلغ یک روز را در روستا سپری کند؟ این درحالی است که کارشناس تغذیه و پزشک ۵۰۰ هزار تومان می‌گیرند. این تبعیض‌ها بسیار زیاد است و ما تقاضای عدالت در پرداخت داریم.

سال گذشته ۸۰۰ نفر از همکاران ما مهاجرت کردند

موسس انجمن صنفی مامایی توضیح داد: سال گذشته ۸۰۰ نفر از همکاران ما مهاجرت کردند و در خارج از کشور مشغول به کار هستند. چرا باید نیروهای توانمند خود را از دست بدهیم؟ از وزیر بهداشت می‌خواهم که کادر سلامت را عادلانه و باهم ببینند و جداسازی نکنند؛ آسیب جداسازی به مردم آسیب می‌زند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1242357

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =