هریس برنده مناظره با ترامپ / تغییر نامزد دموکرات‌ها جواب داد

بر خلاف تصور و ادعای قبلی جمهوری‌خواهان مبنی بر اینکه ترامپ در مناظره با هریس پیروز خواهد شد، کارشناسان آمریکایی معتقدند که هریس پیروز مناظره شب گذشته با ارامپ بوده است.

به گزارش خبرنگار بین الملل ایسکانیوز، از زمانی که کاملا هریس پس از کناره گیری بایدن به عنوان نامزد حزب دموکرات در انتخابات ایالات متحده معرفی شد، ترامپ -نامزد جمهوری خواه- ادعا می‌کرد هریس از شرکت در یک مناظره واهمه دارد. پس از اینکه هریس شرکت در مناظره انتخاباتی را قبول کرد، حزب جمهوری‌خواه همچنان اعلام کرد که در صورت برگزاری مناظره ترامپ برنده خواهد بود؛ تا اینکه در 10 سپتامبر این مناظره در ساعت 9 شب به وقت نیویورک به میزبانی شبکه ای‌بی‌سی نیوز انجام گرفت و بر خلاف ادعاهای جمهوری خواهان، اکثر رسانه‌ها هریس را برنده این مناظره اعلام کرده‌اند.

رویترز در این خصوص نوشت: دادستان سابق به نام هریس، 59 ساله، از همان ابتدا بحث را کنترل کرد و ترامپ 78 ساله و عصبانی را وادار کرد که مجموعه‌ای از پاسخ های مملو از دروغ را ارائه دهد.

بیشتر بخوانید:

کاملا هریس اولین رئیس جمهور زن آمریکا خواهد شد!

هریس در ابتدای سخنرانی خود به ترامپ نزدیک شد و خود را با نام معرفی کرد و به او دست داد چیزی که از سال 2016 اتفاق نیافتاده بود. در این مناظره موضوعات مختلفی هم در سطح سیاست داخلی و هم سیاست خارجی مورد بحث قرار گرفت. نامزدها بر سر مهاجرت، سیاست خارجی و مراقبت‌های بهداشتی با هم درگیر شدند.

موضوعی که هریس توانست به خوبی در آن جولان دهد مسئله مهاجرت بود. هریس به ادعای نادرستی مبنی بر خوردن حیوانات خانگی توسط مهاجران در اسپرینگفیلد، اوهایو اشاره کرد که در رسانه‌های اجتماعی پس از مناظره به شدت بازتاب داشته است و به نفع دموکرات‌ها تمام شد.

همچنین در این مناظره ترامپ برخلاف چیزی که طرفداران جمهوری خواهان انتظار داشتند و در آن برتری داشت یعنی اقتصاد تمرکز نکرده و از آن بهره نبرد و به صحبت‌هایی مربوط به گذشته پرداخت. ترامپ ادعای نادرست خود مبنی بر اینکه شکست او در انتخابات 2020 به دلیل تقلب بوده است را تکرار کرد و هریس را «مارکسیست» خواند و به دروغ ادعا کرد که مهاجران باعث جنایت خشونت آمیز شده‌اند.

در خصوص سیاست خارجی نیز دو طرف همدیگر را متهم به سیاست نادرست کردند. آنها درباره جنگ اسرائیل و غزه و حمله روسیه به اوکراین سخنان خود را رد و بدل کردند، اگرچه هیچ کدام جزئیاتی در مورد چگونگی پایان دادن به درگیری‌ها ارائه نکردند. هریس ترامپ را متهم کرد که مایل است حمایت آمریکا از اوکراین را برای جلب نظر ولادیمیر پوتین -رئیس جمهور روسیه- کنار بگذارد و ترامپ را «ننگ» خواند، در حالی که ترامپ مدعی شد هریس از اسرائیل «نفرت دارد»، چیزی که هریس آن را رد کرد.

همچنین ترامپ در حمایت از اسرائیل بار دیگر در این سخنرانی گفت اگر هریس برنده این انتخابات شود تا دو سال دیگر اثری از اسرائیل نخواهد بود. او همچنین گفت در زمان ریاست جمهوری خود توانست ایران را با تحریم محدود کند اما در زمان دموکرات ها-بایدن- شاهد هستیم که ایران دوباره قدرت گرفته و توانست نیروهای خود را در منطقه تقویت کند.

در تحلیل این سخنرانی مارک شورت که به‌عنوان رئیس دفتر مایک پنس -معاون سابق رئیس جمهور ترامپ- خدمت می‌کرد می‌گوید: «ترامپ فرصتی را برای متمرکز ماندن در پیگرد قانونی پرونده علیه بایدن هریس در اقتصاد و مرز از دست داد». ران بونژان، (Ron Bonjean) نیز به عنوان یک استراتژیست جمهوری خواه گفت که ترامپ «هیچ لطفی به خود نکرده است».

همچنین بازار آنلاین پیش‌بینی انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 نشان داد که احتمال پیروزی ترامپ در طول مناظره از 52 درصد به 47 درصد کاهش یافته است. شانس هریس از 53 درصد به 55 درصد افزایش یافت. کمپین هریس به نشانه اعتماد به نتیجه مناظره، ترامپ را در ماه اکتبر به دور دوم دعوت کرد.

پولیتیکو نیز از تحلیلگران خود در مورد این نظر سنجی پرسیده و همگی اذعان داشتند این مناظره‌ای بود که هریس دست بالا را داشت. استیو شپردمی‌گوید: «بحثی که با سؤالی آغاز شد که باید به نفع ترامپ باشد -آیا آمریکایی ها از نظر اقتصادی نسبت به چهار سال پیش بهتر هستند- به سرعت علیه رئیس جمهور سابق تبدیل شد. حتی زمانی که مناظره به مسئله مهاجرت بازگشت باز همین را شاهد بودیم».

النا اشنایدر نیز گفت: «هریس در این مناظره پیروز شد. اهداف او برای آن واضح بود: با معرفی خود به عنوان کاندیدای تغییر که می تواند رأی دهندگان را به آینده سوق دهد، با ترامپ تضاد ایجاد کند».

در نهایت اینکه ترامپ در پاسخ به سؤالی درباره کمپین هریس که به‌دنبال مناظره دوم است، به فاکس نیوز گفت: «هریس آن را می‌خواهد زیرا شکست خورد». ترامپ افزود من باید در مورد این موضوع فکر کنم. این نشان می‌دهد احتمالا این مناظره حتی برای خود ترامپ نیز شوک برانگیز و غافلگیر کننده بوده‌است.

خبرنگار: ماری ملکی

انتهای پیام/

کد خبر: 1242587

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =