روسیه منافع خود را دنبال می‌کند / لزوم ایجاد توازن در روابط خارجی ایران

نعمت الله ایزدی با اشاره به اینکه برداشت ایران و روسیه از روابط متقابل متفاوت است، اظهار کرد: تصور روس‌ها این است که چون ایران با آمریکا، غرب و تا حدی با برخی از همسایگان مشکل دارد، توانایی واکنش نشان دادن به اقدامات روسیه را ندارد.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، مواضع اخیر روسیه در قبال زنگزور و نادیده گرفتن منافع ملی ایران در مسائل منطقه‌ای بار دیگر موجب انتقادات داخلی در خصوص همکاری‌ها با این کشور شده است. جمهوری اسلامی ایران حداقل پس از جنگ اوکراین متحمل هزینه‌های سیاسی زیادی به دلیل همکاری با روسیه شده است و از همین رو انتظار می‌رود که مسکو نیز با درک این شرایط مواضع بهتری در قبال تحولات مرتبط با ایران داشته باشد. به منظور بررسی بیشتر این موضوع، گفتگویی با نعمت الله ایزدی -سفیر ایران در روسیه در دهه 70- انجام شد.

بیشتر بخوانید:

پشتیبانی ترکیه و روسیه عامل اصلی طرح مجدد ادعاهای جمهوری آذربایجان / ایران و ارمنستان دیر متوجه تحولات امنیتی قفقاز شدند

از نظر وی، این برداشت ماست که همکاری با این کشور موجب می‌شود که مواضع روسیه نیز به نفع ایران باشد و برداشت روسیه چیز دیگری است. ایزدی با بیان اینکه تا زمانی که برداشت ما اصلاح نشود وضعیت به همین شکل خواهد بود، تصریح کرد: تصور روس‌ها این است که چون ایران با آمریکا، غرب و تا حدی با برخی از همسایگان مشکل دارد، گزینه دیگری ندارد و بنابراین فکر می‌کنند حمایت‌های ایران به این دلیل است که اگر در پرونده هسته‌ای دچار مشکلی شدیم آنها هم از ما حمایت کنند.

وی افزود: اگرچه در گذشته روسیه همین کار را هم برای ایران انجام نداده و حتی به برخی از قطعنامه‌های علیه ایران رای مثبت دادند. از نظر ایزدی، روسیه صرفا منافع خود را دنبال می‌کند و به دلیل روابط اقتصادی مسکو با کشورهای عربی و نیاز به سرمایه‌گذاری توسط اعراب، این کشور در مواقع لزوم ما به ازای این همکاری را از ایران هزینه می‌کند؛ یعنی زمانی که در خصوص جزایر موضع‌گیری می‌کنند، ما به ازای آن را از امارات و بقیه کشورهای عربی دریافت می‌کنند.

سفیر پیشین ایران در روسیه معتقد است که مقامات کرملین تصورشان این است که ایران توانایی انجام کاری غیر از واکنش لفظی را ندارد و روابط ایران با خود را یک روابط نهادینه شده در داخل جمهوری اسلامی می‌دانند. وی با اشاره به اینکه بخش عمده این تصور به دلیل مشکلات ایران با برخی از کشورهاست، اظهار کرد: روند فعلی باید اصلاح شود و در غیر اینصورت روس‌ها مسائل ما را خیلی جدی نخواهند گرفت؛ ایجاد توازن در روابط خارجی ایران به آنها نشان خواهد داد که تنها گزینه ایران در عرصه سیاست خارجی آنها نیستند و این امر می‌تواند موجب تغییر رفتار آنها شود.

وی افزود: روسیه منافع و مسائل مشترکی با ایران دارد اما تصور فعلی آنها این است که همه چیز در اختیار آنهاست و می‌توانند هر طور که می‌خواهند بدون پرداخت ما به ازا از منافع ایران هزینه کنند. ایزدی خاطر نشان کرد: سرچشمه همه مسائل از زنگزور گرفته تا جزایر سه گانه و ... یکی است و ما به آنها نشان داده‌ایم که گزینه دیگری نداریم و اگر این روند اصلاح شود، روسیه این ظرفیت را ندارد که بخواهد اینطور راحت منافع ایران را نادیده بگیرد.

از نظر ایزدی، روسیه تلاش می‌کند تا به هر نحوی که شده از نزدیکی ایران به امریکا و غرب جلوگیری کند و شاید تغییر دولت در ایران موجب فرار رو به جلوی روسیه شده و به دنبال پشیمان کردن ایران از تغییر در ریل‌گذاری سیاست خارجی خود است. وی افزود: روسیه از به گوشه افتادن و تک سویه شدن روابط خارجی خارجی ایران استقبال می‌کند.

سفیر پیشین ایران در روسیه با بیان اینکه مهمترین راهکار مقابله با این روند برقراری توازن در روابط خارجی است، گفت: استفاده از ظرفیت‌های دنیا حق همه کشورهاست و بنابراین ایران نباید خود را از ظرفیت‌های موجود محروم کند. وی افزود: به عنوان مثال مذاکره با اروپایی‌ها و تلاش برای حل مشکلات فی ما بین می‌تواند شرایط را تا حدی تعدیل کند اما اگر هیچ کاری انجام ندهیم و به صورت کامل خود را ایزوله کنیم، شرایط به همین شکل باقی خواهد ماند.

به اعتقاد ایزدی، کشورهایی مثل روسیه از انزوای سیاسی ایران و چین از انزوای اقتصادی ایران استقبال می‌کنند و به نظر می‌رسد که برای این کار پایه‌ریزی کرده‌اند. وی در انتها تاکید کرد: بازسازی روابط با برخی کشورها می‌تواند توجه آنها به منافع متقابل با ایران را افزایش دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1242602

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =