عملیات خون‌خواهی شهید هنیه باید کیفی و منجر به تلفات از دشمن شود/ احتمال برنامه‌ریزی یک عملیات ویژه علیه رژیم صهیونیستی

کارشناس مسائل غرب آسیا با تاکید بر اینکه عملیات خون‌خواهی شهید هنیه باید یک عملیات کیفی و منجر به تلفات گرفتن از دشمن باشد، تصریح کرد: ترور اسماعیل هنیه از طریق یک عملیات ویژه انجام شد و پاسخ ایران نیز باید در همین سطح باشد و نمی‌توان از ابزار سخت و شلیک موشک استفاده کرد.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، روز گذشته نیروهای نظامی یمنی یک حمله موشکی تقریبا کم نظیر به قلب تل‌آویو انجام دادند که یک بار دیگر ترس و وحشت را سرزمین‌های اشغالی حاکم کرد. اما پس از این حمله، مجددا گمانه‌زنی‌هایی در خصوص پاسخ ایران به ترور شهید هنیه آغاز شد. از طرف دیگر، بر اساس اظهار نظر برخی فرماندهان نظامی ایران عملیات انتقامی ایران علیه رژیم صهیونیستی بسیار نزدیک خواهد بود؛ هر چند که تا کنون هیچ یک از فرماندهان نظامی و مقامات سیاسی در خصوص نوع و ابعاد پاسخ ایران صحبت نکرده‌اند. دکتر احمد زارعان –عضو هیئت علمی دانشگاه و کارشناس ارشد مسائل منطقه- در گفتگو با ایسکانیوز به بحث در این مورد پرداخت.

بیشتر بخوانید:

یمنی‌ها چراغ اول را روشن کردند / آغاز شمارش معکوس حمله ایران به سرزمین‌های اشغالی

وی با اشاره به گمانه‌زنی‌هایی که در خصوص عملیات انتقامی ایران علیه رژیم صهیونیستی برای خون‌خواهی شهادت اسماعیل هنیه مطرح می‌شود، گفت: هدف از چنین عملیاتی اساسا تنبیه رژیم صهیونیستی و حفظ قدرت بازدارندگی ایران در برابر رژیم خواهد بود و بنابراین طراحی آن مستلزم هوشمندی لازم و برنامه‌ریزی دقیق است. زارعان با اشاره به برخی نظرات مبنی بر اینکه عملیات وعده صادق از حیث حفظ بازدارندگی چندان موفق نبود، اظهار کرد: عملیات وعده صادق در نوع خود یک عملیات بی‌نظیر به شمار می‌رود که به لحاظ طراحی و تاکتیک‌های مورد استفاده در این عملیات، تحسین کارشناسان نظامی را برانگیخت. اما در این مقطع، تکرار این عملیات برای خونخواهی شهید هنیه ضرورتی ندارد.

به اعتقاد این کارشناس مسائل منطقه، وعده صادق در واقع اعمال قدرت نبود و یک نمایش قدرت برای ایجاد بازدارندگی بود. وی با اشاره به سخنان فرماندهان ارشد نظامی کشور مبنی بر عدم تکرار عملیات وعده صادق، تصریح کرد: علیرغم پیچیدگی‌های منحصر به فرد وعده صادق که بزرگترین عملیات ترکیبی پهپادی و موشکی بود، بر اساس علوم نظامی و استراتژیک نباید از یک تجربه دو بار استفاده کرد و تکرار آن ممکن است موفقیت‌آمیز نباشد. علاوه بر این، از نظر زارعان عملیات خون‌خواهی شهید هنیه باید یک عملیات کیفی باشد و به گرفتن تلفات از دشمن منجر شود و در غیراینصورت پاسخ‌گوی اقدام صهیونیست‌ها نخواهد بود.

وی با بیان اینکه در عملیات صهیونیست‌ها که منجر به شهادت سردار زاهدی شد، رژیم از جنگنده‌های اف-35 برای شلیک موشک استفاده کرد، خاطر نشان کرد: عملیات وعده صادق در پاسخ به اقدامی سخت صهیونیست‌ها کاملا توجیه‌پذیر بود و جمهوری اسلامی ایران در مقابل اقدام نظامی رژیم، یک عملیات نظامی پهپادی و موشکی را طراحی کرد اما در عملیاتی که منجر به شهادت اسماعیل هنیه شد، رژیم از عملیات ویژه امنیتی برای دستیابی به هدف خود استفاده کرد و حوزه عملیات را از سخت به نیمه سخت منتقل کرد و این حادثه ابعاد امنیتی پیدا کرد.

زارعان افزود: بنابراین از منظر حقوق بین الملل پاسخ به اقدام اسرائیل باید در همین سطح باشد و از آنجایی که رژیم هنوز به صورت رسمی مسئولیت این اقدام را بر عهده نگرفته، نمی‌توان از ابزار سخت و شلیک موشک استفاده کرد. کارشناس مسائل منطقه با اشاره به اینکه برای تنبیه رژیم احتمالا یک عملیات ترکیبی در حوزه عملیات ویژه که هدف آن گرفتن تلفات از دشمن خواهد بود طراحی خواهد شد، تصریح کرد: انجام چنین عملیاتی نیازمند برنامه‌ریزی و گذشت زمان است تا سطح آمادگی و حساسیت‌هایش رژیم کاهش پیدا کند.

از نظر این عضو هیئت علمی دانشگاه، انصارالله در حمله موشکی روز گذشته به قلب سرزمین‌های اشغالی اساسا به دنبال گرفتن تلفات یا تخریب اماکن و زیرساخت‌ها نبود و اگر یمنی‌ها می‌خواستند قطعا می‌توانستند نقطه‌ای را هدف قرار دهند که به تاسیسات یا نیروهای نظامی صهیونیست آسیب وارد شود؛ لذا این حمله دو هدف اصلی داشت: اول اینکه، بر دستگاه محاسباتی رژیم صهیونیستی اثر بگذارد زیرا برخی شواهد نشان می‌دهد که رژیم در خصوص عملیات زمینی علیه لبنان و اشغال بخش‌هایی از آن مصمم شده است. بنابراین، انصارالله در صدد انتقال این پیام بود که اگر رژیم جبهه‌ای علیه لبنان باز کند، مقاومت نیز جبهه عملیاتی خود را گسترش خواهد داد و انصارالله جبهه جدیدی علیه رژیم باز خواهد کرد. عملیات روانی یمنی‌ها علیه ساکنین سرزمین‌های اشغالی و انتشار پوسترهایی مبنی بر ضرورت خروج صهیونیست‌ها از مناطق تحت اشغال برای حفظ جان، در این راستا قابل تحلیل است.

وی افزود: هدف دیگر عملیات موشکی انصارالله تقویت روحیه نیروهای حماس بود تا از حمایت‌های منطقه‌ای ناامید نشوند؛ زیرا اسرائیل از شروط خود کوتاه نیامده است و با جدیت قصد دارد شروط خود را در مذاکرات آتش‌بس به حماس تحمیل کند. عملیات نیروهای نظامی یمن کمک می‌کند که حماس در مذاکره آتش بس قدرت چانه‌زنی بیشتری داشته باشد. زارعان در پاسخ به سوالی در مورد ارتباط احتمالی حمله موشکی انصارالله با عملیات انتقامی ایران گفت: نیروهای مقاومت به این درک رسیده‌اند که جمهوری اسلامی ایران اقتضائات و ملاحظات خود را دارد و بازیگران محور مقاومت برخی اقدامات خود را به صورت مستقل انجام می‌دهند و در این رابطه ابتکار عمل را در دست دارند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1243068

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =