بدهی دانشجویان به خوابگاه‌ با نرخ جدید محاسبه می‌شود

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم گفت: کسانی که از خوابگاه استفاده می کنند ولی اجاره بهای آن را پرداخت نکرده اند، این اجاره ها با نرخ جدید از آنها گرفته خواهد شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، مسعود گنجی رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم. تحقیقات و فناوری در هفتاد و پنجمین نشست معاونان دانشجویی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی که امروز ۲۶ شهریورماه در دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: هیچ دانشجویی که توان تامین معیشت زندگی را ندارد، نباید با مشکل مواجه شود. یعنی باید به آنها وام داده شود. در چهار سال گذشته وام های دانشجویی ۸ تا ۱۰ برابر شده است.

وی افزود: انسجام ملی که ملت ایران با انتخاب رئیس جمهور که داشت در پشت سر رهبر انقلاب اسلامی جهت استعلای حقوق ملت ایران تلاش می کنند و از سوی دیگر ملت با حضور در انتخابات توفیق دیگر در مسیر اجتماعی خوب سلب کردند، این موفقیت های بزرگ در کنار توفیقات چشمگیر دیگر نویدبخش آینده روشن برای جامعه ایران است. در چنین شرایطی وظایف دانشگاهیان به خصوص مدیران دانشگاهی بیش از پیش می شود؛ چرا که برنامه های پیش روی دولت باید از سوی قشر استاد، دانشجو و کارمند عملیاتی شود و در این مسیر دانشگاهیان در کنار هم به تلاش مضاعف نیاز دارند.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم تصریح کرد: دانشگاه با نشاط و امید آفرین در سایه مدیران صورت گرفته و ادامه خواهد داشت، امروزه دانشگاه های کشور نیازمند آرامش هستند و اگر نتوانیم آن را برقرار کنیم امکان اجرای هیچ کاری را نخواهیم داشت که رکن این موضوع مربوط به دانشجو است.

گنجی ادامه داد: نباید بگذاریم سوءاستفاده کنندگان از فضایی که در دانشگاه برقرار می شود سوء استفاده کنند. طبق فرمایش رهبری، موفقیت دولت موفقیت یکایک ایرانیان است. باید برنامه ها را به صورتی پیش ببریم تا به هدف خود برسیم. سعی ما این است که دانشجویی گرسنه نخوابد و این را عملیاتی کرده ایم، آموزش خوب نیازمند پژوهش خوب و بالعکس است.

وی اضافه کرد: صندوق رفاه دانشجویان دارای ۳ برنامه است، یکی از آنها ارائه وام است که از ۵۰۰ هزار تومان ۳ سال گذشته به ۵ میلیون رسیده ایم یعنی حدود ۱۰ برابر شده است. برای سال تحصیلی جدید مبلغ وام دانشجویان کاردانی و کارشناسی ۵ میلیون تومان، کارشناسی ارشد ۷ و نیم میلیون تومان و دکتری ۱۰ میلیون تومان است که مطابق نظر هیئت امنا این ارقام برای دانشجویان متاهل ۲ برابر می شود.

گنجی با اشاره اینکه خیلی از دانشجویان به علت نداشتن ضامن درخواست وام نمی دهند، تاکید کرد: درخواست حمایت از این قبیل دانشجویان را دارم، همچنین ضامن دیگر شخصی نخواهد بود. بلکه آن را به ضمانت بانکی تبدیل می کنیم. هم خانم و هم آقای دانشجو که زوج هم هستند می توانند تر دو از این وام بهره مند شوند. وام ودیعه مسکن ۸ برابر شده که قصد ۱۰ برابر کردن آن را داریم، همچنین وام ضروری در اختیار کسانی که ازدواج می کنند و صاحب فرزند می شوند، اختصاص خواهد یافت.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم درباره وام شهریه عنوان کرد: هیچ وام شهریه ای از سال ۹۶ تا کنون به صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم داده نشده، با این سال تا سال ۹۹ در قانون بودجه وجود داشته و از سال ۱۴۰۰ تا کنون این موضوع حذف شده که به دنبال برگشت آن هستیم. ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای تعمیر و تجهیز خوابگاه ها به دانشگاه ها پرداخت شده است. در گذشته، این مبلغ از طریق صندوق تقسیم می شد، اما هم اکنون سازمان برنامه و بودجه آن را می پردازد.

وی گفت: ۲ بخش نامه خوابگاهی برای دوره روزانه و شبانه داریم، تمام دانشجویانی که سنواتی هستند مثل شبانه حساب خواهند شد و دانشجویان بین الملل هم مانند دانشجویان شبانه حساب می شوند و هزینه خوابگاه دانشجویان شبانه یک و نیم برابر دانشجویان روزانه است. کسانی که از خوابگاه استفاده می کنند ولی اجاره بهای آن را پرداخت نکرده اند، این اجاره ها با نرخ جدید از آنها گرفته خواهد شد.

گنجی تشریح کرد: از اول شهریور تمام نرخ‌هایی که از بدهی دانشجویان دریافت می کنیم بر اساس نرخ مصوب فعلی است و این جریمه نیست، بلکه بروز رسانی خواهد بود. تمام خوابگاه ها برای مهر آماده هستند و تا این لحظه هر کاری که از دستمان بر می آمد انجام داده ایم و هیچ خوابگاهی مشکل حاد ندارد. امسال بنا بر این است که طرح ۴۰_ ۳۰_ ۳۰ خیرین در دانشگاه ها اجرایی شود. به دنبال هوشمند سازی سامانه صندوق رفاه دانشجویان هستیم تا رفت و آمدهای حضوری به این محل کمتر شود و در این زمینه بررسی های کارشناسانه ای به نفع دانشجویان انجام می دهیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1243082

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =