حذف و سانسور، کاهش کیفیت آثار ادبی را به دنبال دارد

امیر اسدیان، استاد ادبیات: من سعی می‌کنم بیانم خارج از حالت نمایشی و فرمایشی باشد و به کلمات روز نزدیک تر شود. این سبک را هم در سرودن شعر و هم تدریس، اجرا می‌کنم و همواره سعی ام بر این است که طوری مسائل ادبی را مطرح کنم تا شیرین و دلچسب باشند.

امیر اسدیان،دبیر بازنشسته آموزش و پرورش در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار استانی ایسکانیوز از همدان به مناسبت فرارسیدن روز شعر و ادب فارسی در پاسخ به سوالات ایسکانیوز چنین گفت:

ایسکانیوز: چرا تصمیم گرفتید به عنوان استاد ادبیات فارسی فعالیت کنید؟

این تصمیم از علاقه شخصی نشأت گرفت. به خاطر دارم که در دوران دبیرستان روی یکی از کتاب هایم نوشتم: امیر اسدیان (دبیر ادبیات فارسی) و این رویا برای من محقق شد. در واقع ادبیات فارسی برای من صرفا یک شغل نیست، بلکه سبک زندگی است و من گاه با یک شعر یا رباعی، ماه ها زندگی می کنم.

ایسکانیوز: از نظر شما چه نوع چالش هایی برای اساتید ادبیات فارسی وجود دارد؟

متاسفانه حمایتی برای انتشار آثار نیست بلکه هزینه های انتشار کاملاً به صورت شخصی پرداخت می شوند و صدور مجوز بسیار سخت است. از طرفی سانسورهای صورت گرفته در آثار ادبی از کیفیت آثار می‌کاهند و ما باید به جایی برسیم که به جای حذف کردن، هضم کنیم.

ایسکانیوز: آیا در تدریس روش خاصی دارید؟

من سعی می کنم بیانم خارج از حالت نمایشی و فرمایشی باشد و به کلمات روز نزدیک‌تر باشد. این سبک را هم در سرودن شعر و هم تدریس، اجرا می‌کنم و همواره سعی‌ام بر این است که طوری مسائل ادبی را مطرح کنم تا شیرین و دلچسب باشند.

ایسکانیوز: نوشتن های شما از چه زمانی آغاز شد؟

دقیق خاطرم نیست. اما در دوران دانشجویی نوشته هایی همچون رباعی را به تحریر در آوردم. برای مثال در سال های ۶۵ و ۶۶ رباعیِ «تا جوش زد» را نوشتم:

از لخته خون به زخمه باد شکُفت

هر ناله که در حریم بی داد شکُفت

تا جوش زد از شکاف دل غُل غُل درد

در حنجره ام گیاه فریاد شکُفت

پس از آن نیز، نوشتن های پراکنده ام ادامه پیدا کرد و از سال ۱۳۸۳ به بعد، جدی تر کار کردم.

ایسکانیوز: ویژگی های نوشته های شما چیست؟

نوشته های من هرگز دروغ نمی‌گویند. در این نوشته ها واژه ها را نزدیک و قابل لمس می‌بینم. صراحت عریانی که همیشه در تمامی نوشته ها مدّ نظرم بوده است و البته تلخ که ته مانده همیشگی کلمات است. همیشه مفهوم و اینکه پیامی را منتقل کنم، برای من اهمیت داشته است. اما این اواخر تغییراتی را در آثارم لحاظ کرده‌ام زیرا احساس کردم هنر فقط پیام نیست، بلکه می تواند زیبایی هم باشد و این شد که در ترکیب و آمیختن این دو با هم، تلاش کردم.

ایسکانیوز: شما خود، چه پژوهش ها و آثاری در زمینه ادبیات فارسی دارید؟

نثر هایی در داستان و یادداشت هایی ادبی دارم و در سال 1394 در دفترهای شعر کار کردم که آثار بسیار صریحی از آن دوران دارم و دفتر شعر " تصمیم گرفتم نازش را بکشم" و "امشب خواب راحتی دارم " به همراه پنج دفتر رباعی از آثار من هستند. در زمینه پژوهش نیز پژوهشی درباره سهراب سپهری دارم که در دفاع از این شاعر صحبت کرده ام.

خبرنگار: سیده زهرا موسوی خلوصیان

پایان خبر/

کد خبر: 1243209

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =