سنگ‌اندازی صنعت برای جذب فارغ‌التحصیلان دختر/ تبعیض جنسیتی در دانشگاه الزهرا وجود ندارد

رئیس دانشگاه الزهرا گفت: مردان به ‌صورت سنتی نسبت به زنان فرصت‌های بیشتری داشته و نرخ اشتغال آنان در مشاغل صنعتی بالاتر از زنان است. این موجب می‌شود، پذیرش زنان از سوی صنعت با چالش مواجه شود.

زهرا ناظم بکایی رئیس دانشگاه الزهرا در گفت‌وگو با گروه خبرنگار دانشگاه ایسکانیوز، درباره موانع جذب دانشجویان دختر در صنعت گفت: در بازار کار ایران، مردان به ‌صورت سنتی نسبت به زنان فرصت‌های بیشتری داشته و نرخ اشتغال آنان در مشاغل صنعتی بالاتر از زنان است. به همین دلیل، پذیرش زنان از سوی صنعت با چالش مواجه است.

وی گفت: علاوه بر ارتباط با صنعت، رویکرد ارتباط با جامعه نیز در دستور کار دانشگاه‌ها قرار دارد. در دانشگاه الزهرا رشته‌های علوم انسانی بسیاری داریم که می‌تواند به رفع چالش‌ها و مشکلاتی که در صنعت و جامعه مطرح است کمک کند. برای مثال، گروه مشاوره، روانشناسی، اقتصاد، حسابداری و ورزش رشته‌هایی است که علاوه بر ارتباط با صنعت می‌تواند جایگاه خاصی را در ارتباط با جامعه رقم بزند.

بکایی با بیان اینکه تبعیض جنسیتی در دانشگاه الزهرا اتفاق نمی‌افتد، گفت: دانشجوهای الزهرا محدودیتی در این راستا ندارند و این باور غلط جامعه است که در برخی زمینه ها آسیب می‌زند که در حال برطرف شدن است. در عین حال ما میراث‌دار باورهایی هستیم که سعی می‌کنیم حداقل در زمینه علمی این باورها را به حداقل برسانیم.

گفتنی است؛ بر اساس داده‌های مرکز آمار در تابستان سال ۱۴۰۲، ۲۶.۵ درصد از زنان شاغل، در بخش صنعت مشغول به فعالیت بوده‌اند که سهم استان‌های مختلف با یکدیگر برابر نبوده است. در سال ۱۴۰۲ از میان ۳۱ استان‌ کشور، سهم زنان از اشتغال بخش صنعت در ۴ استان بیش‌تر از ۴۰ درصد بوده است. همچنین، این نسبت در ۱۶ استان بین ۲۰ تا ۴۰ درصد قرار داشته و درنهایت، سهم زنان از اشتغال در بخش صنعت در ۳ استان به کمتر از ۱۰ درصد می‌رسد. از میان این استان‌ها، استان سیستان و بلوچستان با ۶۱ درصد و پس‌ از آن به ترتیب هرمزگان، آذربایجان شرقی، قم و اصفهان با ۳۶.۸ درصد، بیشترین فعالیت زنان در بخش صنعت را داشته‌اند. تا پایان تابستان سال ۱۴۰۲، ۵۶.۸ درصد از بانوان شاغل در بخش «خدمات» مشغول به فعالیت بوده‌اند. بدین ترتیب این بخش، بیشترین سهم از اشتغال بانوان را به خود اختصاص داده است.

همچنین در بهار ۱۴۰۳، یک ‌میلیون و ۹ هزار و ۵۳۳ زن در بخش صنعت مشغول به کار بودند. یعنی حدود ۲۵.۵ درصد از زنان در بخش صنعت کار می‌کنند. آمار اشتغال زنان در بخش صنعتی در سال ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه بهار سال ۱۴۰۲ روند رو به رشد داشته است و شامل یک درصد یعنی چیزی حدود ۲۹ هزار و ۵۵ نفر به تعداد زنان شاغل در بخش صنعت افزوده‌ شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1243223

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =