برنامه «با ضیا» نماد عینی خشم فروخورده سلبریتی‌ها/ اختلالات روانی ریشه اصلی برخی اظهارات

به بهانه اظهارات چالش برانگیز برخی سلبریتی‌ها در برنامه اینترنتی گفت و گو محور «با ضیا» به سراغ دکتر پروانه سرکشیک زاده روانشناس و استاد دانشگاه رفته و هنجارشکنی آنان را مورد بررسی قرار دادیم.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر ایسکانیوز، اظهارنظرهای سلبریتی ها در همه حوزه ها و صحبت در خصوص موضوعات تخصصی و غیرتخصصی چالشیست که مدتی است گریبان گیر جامعه ما شده و این موضوع از نگاه برخی درست و از نگاه برخی نادرست است و همیشه بحث بر سر اینکه آیا سلبریتی ها توان اظهارنظرهای تخصصی دارند یا نه مورد توجه بوده است. این موضوع به دلیل دنبال کنندگان و طرفدارانی که این افراد دارند اگر در مسیر درست نباشد می تواند خطرناک باشد.

در همین راستا برنامه اینترنتی گفت و گو محور «با ضیا» ساخته علی ضیا با دعوت از برخی سلبریتی‌ها و اظهارات چالش برانگیزی که در پی داشته، باعث شد تا به سراغ دکتر پروانه سرکشیک زاده روانشناس و استاد دانشگاه رفته و هنجارشکنی سلبریتی‌ها را مورد بررسی قرار دهیم.

در ادامه به گفت‌وگوی خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز را با دکتر سرکشیک زاده می‌پردازیم.

ایسکانیوز: چرا سلبریتی ها علاقه دارند به موضوعات چالش برانگیز ورود کنند و درباره همه چیز اظهارنظر کنند؟

بعضی سلبریتی ها مانند علی ضیا یک خشم فروخورده ای از نپذیرفته شدن در جامعه دارند چون این فرد مدت زیادی به عنوان یک مجری مشهور تلویزیون فعالیت میکرد و بعد از مدتی بنا به دلایل قانع کننده یا حتی غیرقابل قبول کنار گذاشته شد و یک خشم فروخورده ای از این مورد دارد و بخاطر اینکه یک جایی که برای دیده شدن بود برایش بسته شد، جای دیگری را برای خود پیدا کرد که فضای بازی است.

در فضای مجازی جایگاهی باز داریم که همه می توانند از آن استفاده کنند و متاسفانه در ایران برای فضای مجازی قانونی وجود ندارد.

برای رادیو و تلویزیون، برای حضور در جامعه، برای دانشگاه و درکل هرجایی که بخواهیم حضور داشته باشیم باید یکسری قوانین را رعایت کنیم اما در فضای مجازی هیچ منع و قانونی وجود ندارد و هرکسی با هر حاشیه و با هر تفکری می تواند در این فضا اعلام وجود کند.

افرادی مانند سلبریتی ها وقتی از جایی که در آن به خوبی دیده می شدند کنار گذاشته می شوند خشم خود را در جایی دیگر مانند فضای مجازی که هیچ قانونی ندارد، تمام برون ریزی خود را در این فضا انجام می دهند.

گاهی که فضای مجازی را رصد میکنم و مطالعاتی درباره آن دارم می‌بینم در کشورهای دیگر جلوی برخی رفتارهایی که از سلبریتی های ما سر میزند را خواهند گرفت و ربطی به ایران ندارد و در بسیاری از کشورها این رفتارها مورد عتاب و خطاب هستند.

ایسکانیوز: چرا برخی سلبریتی ها مثلا در همین برنامه «با ضیا» حتی از خطوط قرمز رد شده و به راحتی در مورد به رسمیت شناختن همجنسبازی صحبت می کنند؟

اینها این موضوعات را مصداق آزادی می دانند و احساس می کنند اگر در مورد این مسائل صحبت کنند یکسری آزادی ها در کشور ما اتفاق می افتد که متاسفانه این اظهار نظرها بخاطر اطلاعات ناقص آنان است.

این سلبریتی ها متوجه نیستند فقط چند کشور محدود در جهان همجنس بازی را به عنوان یک گرایش پذیرفته و بقیه کشورها حتی کشورهایی که مهد آزادی هستند به راحتی این ناهنجاری را قبول نکرده و آن را یک اختلال جنسی می دانند زیراکه مبنای بشریت بر تولید مثل است و چنین رفتاری تولید مثل انسان را به خطر می اندازد.

ایسکانیوز: وقتی سلبریتی ها یک ناهنجاری را عادی سازی می کنند به طبع آن جامعه و خانواده خود آنها نیز تحت تاثیر قرار گرفته و آسیب پذیر می شود آیا متوجه این منظور نیستند؟

ما به عنوان روان شناس یه کتاب مرجع با عنوان «دی اسم ام ۵» داریم که مرجع همه اختلالات روانی است و به ما می گوید اگر رفتاری باعث آسیب به خود، دیگری، جامعه یا جهان پیرامون فرد شود آن رفتار یک رفتار بیمارگونه است.

حالا شما ببینید رفتاری که آقای اردشیر رستمی تلویحا تایید می کند آیا رفتاری آسیب زننده هست یا نه؟ مشخص است که تایید یک اختلال جنسی مانند همجنس بازی رفتاری است که به کل جامعه بشری آسیب می زند زیرا هدف والای انسانی که در آن تولید مثل وجود دارد و ابقای بشریت است نادیده گرفته شده پس کسی که چنین رفتار خطرناکی را تایید کند جاهل یا یک بیمار است.

در همان «دی اسم ام ۵» داریم آن دسته از کشورهایی که چنین رفتاری را آزاد می دانند این یک گرایش است اما کشورهایی که این رفتار را آزاد نمی دانند یک اختلال شدید محسوب می شود و برای آن درمان در نظر می گیرند.

ایسکانیوز: اظهارنظر سیدجواد هاشمی در خصوص بازیگری که در هالیوود برهنه شد و در عکس برهنه آن فرد همه به بدنش توجه کردند و کسی غم چشم هایش را ندید تا چه حد درست است؟

در اصل آقای هاشمی به صورت تلویحی به اختلال روانی که آن خانم بازیگر اشاره کرد. در واقع غم چشم های آن بازیگر خانم نشان از افسردگی است و بخاطر افسردگی این رفتارهای خودنمایی، بدن نمایی و عریان نمایی کاملا طبیعی است.

کسی که مقداری روانشانسی خوانده باشد به راحتی متوجه می شود رفتارهای تایید طلبی در افراد افسرده بسیار شایع است و گاها زمینه سواستفاده از افراد افسرده بسیار بالاست.

این رفتار در کشورهای خارجی ایرادی ندارد اما برای ایرانی ها چون بدینگونه است که می روند و می خواهند چیزی را نشان دهند که علیه چیزی است که تا قبل از آن برایشان وجود داشته یک هنجارشکنی محسوب می شود و هنجارشکنی یک اختلال روانی است که به آن آنتی سوشال به معنی ضد اجتماعی می گویند.

حالا در جامعه ما حجاب تعریف شده و در جامعه غربی حجاب تعریف نشده و هرکسی که از قوانین اجتماعی جامعه خود پایش را فراتر بگذارد آنتی سوشال حساب می شود و جز افراد دارای اختلال روانی قرار می گرند.

در موضوع زن زندگی آزادی به این موضوع اشاره داشتیم که اگر در مملکت ما حجاب قانون است پس اگر فردی بی حجابی کند مشمول یک رفتار غیرقانونی است و آنتی سوشال محسوب می شود. کسی که قوانین اجتماع خود را قبول ندارد و بدون هیچ دلیل منطقی و بدون هیچ صحبتی بر علیه قانون جامعه خود شوریده است.

ایسکانیوز: سلبریتی ها با وجود شهرت، درآمد خوب، فالوور قابل توجه و موقعیت اجتماعی خوبی که دارند چرا افسرده می شوند؟

اولا اینکه افسردگی یک ریشه ژنتیکی دارد و دوم اینکه پول و مقام و شهرت هیچکدام دلیل بر رضایت از زندگی نیست و رضایت از زندگی یک رفتار عاطفی است و باید دید فرد چقدر از لحاظ عاطفی ارضا می شود که خود را خوشحال بداند. برای مثال ژاپن که پیشرفته ترین کشور جهان است آمار خودکشی در آن بسیار زیاد است زیرا احساس خوشحالی وجود ندارد.

سلبریتی ها نیز با اینکه همیشه مرکز توجه هستند اما هرچه این توجهات بیشتر می شود احساس تنهایی آنان بیشتر می شود زیرا به راحتی متوجه می شوند این توجهات واقعی و قابل پذیرفتن نیست و از درون تهی می شوند.

ایسکانیوز: شبه سلبریتی های مذهبی یعنی افرادی که با منبر شروع کرده و بعدها شکل سلبریتی به خود گرفته اند مشخصا مانند آقای حسن آقامیری هم آیا این مساله اختلالات روانی به عنوان ریشه اظهارات جنجالیشان مطرح است؟

در روانشناسی یک خشونت پنهان داریم که بدینگونه است که برای مثال اگر من فردی را طرد کنم آن فرد بیرون از خانه وقتی اتومبیل مرا ببیند با یک وسیله‌ای سرتاسر ماشین مرا خط خطی خواهد کرد. در اصل خشونتی که نسبت به من دارد را از آن طریق جبران می کند.

همه می گویند ایران کشور بسته‌ای است و نمی شود در آن حرف زد و اظهار نظر کرد اما وقتی فضای مجازی را نگاه میکنیم می‌بینیم چیزهایی را می گویند که اگر در آمریکا هم گفته شود با بگیر و ببند همراه است.

در کشورهای دیگر چیزهایی مانند دارک وب وجود دارد که برای ورود به آن باید پول زیادی هزینه کنی اما در ایران به راحتی همه چیز در دسترس است.

من برای سلبریتی هایی که کشف حجاب کردند دلم میسوزد زیرا آنها دستکاری شدند.

ما ایرانی ها احساساتی هستیم و خیلی خوب بلدند با احساسات ما بازی کنند و آن را دستکاری کنند و در این بین احساسی ترین قشر ما هنرمندان هستند که در بین هنرها هم بازیگری بیشتر از بقیه هنرها مورد توجه است و روی آنها سرمایه گذاری می کنند و احساسات آنان را دستکاری می کنند و به راحتی از آنان بهره برداری می کنند.

متاسفانه خلا آموزشی کنترل احساسات خصوصا برای افرادی که بیشتر از بقیه در چشم هستند وجود دارد و آموزشی نداریم که به بازیگران، خوانندگان و فوتبالیست ها بدهیم که بتوانند احساسات و هوش هیجانی خود را کنترل کنند تا مورد سو استفاده قرار نگیرند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1243256

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =