نتانیاهو به حمایت غربی‌ها از خود اطمینان دارد/ قواعد جنگی اسرائیل کشتن 20 غیرنظامی برای کشتن یک شبه نظامی مظنون را قابل قبول می‌داند

پل پیلار با بیان اینکه حمایت از اسرائیل در غرب و به ویژه ایالات متحده ریشه دوانده و نشانه‌ای از تغییر در این خصوص وجود ندارد، گفت: به صورت قطعی می‌توان گفت که نخست وزیر نتانیاهو هیچ گونه نگرانی در مورد از دست دادن حمایت از سوی غربی‌ها ندارد.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، روز گذشته حزب الله لبنان به صورت رسمی علیه رژیم صهیونیستی اعلام جنگ کرد و پس از آن هم به لحاظ کیفی و هم کمی حملات موشکی خود را علیه مواضع رژیم افزایش داد. با این حال، حزب الله بر اساس اصول انسان‌دوستانه صرفا پایگاه‌های نظامی اسرائیل را هدف قرار می‌دهد اما رژیم صهیونیستی خط قرمزی برای خود قائل نیست و عموما مراکز جمعیتی اهداف حملات هوایی آنها هستند. پل پیلار -استاد دانشگاه «جرج تاون» و از کارشناسان ارشد اندیشکده بروکینگز- در مصاحبه با ایسکانیوز به سوالاتی در این ارتباط پاسخ داد.

بیشتر بخوانید:

اکنون بهترین زمان برای انتقام از اسرائیل است/ وعده ایران پس از بازگشت پزشکیان از نیویورک عملی خواهد شد؟

متن کامل این مصاحبه بدین شرح است:

- پس از غزه شاهد جنایات اسرائیل در لبنان هستیم و به نظر می‌رسد رژیم هیچ خط قرمزی برای خود قائل نیست و حمایت غرب از آنها همچنان ادامه دارد. فکر می‌کنید این روند تا کجا می‌تواند ادامه داشته باشد؟

مبنای سیاسی حمایت از اسرائیل در غرب و به ویژه ایالات متحده به خوبی ریشه دوانده و هیچ نشانه‌ای از تغییر -حداقل در آینده نزدیک- در آن وجود ندارد که بتواند تأثیر قابل توجهی بر سیاست اسرائیل بگذارد. به صورت قطعی می‌توان گفت که نخست وزیر نتانیاهو هیچ گونه نگرانی در مورد از دست دادن چنین حمایتی از سوی غربی‌ها ندارد.

- در حالی که آمریکا تلاش می‌کنید تصویر خود را در قبال جنایات اسرائیل سفید کند، شواهدی وجود دارد که اقدامات رژیم در هماهنگی کامل با آمریکا انجام می‌شود. افکار عمومی آمریکا تا چه حد از این دوگانگی آگاه است؟

اقدامات اسرائیل با هماهنگی کامل آمریکا انجام نمی‌شود. بسیاری از کارهایی که اسرائیل به ویژه در طول سال گذشته انجام داده برخلاف میل دولت آمریکا بوده است. به عنوان مثال، حمله اخیر با استفاده از پیجرهای خرابکاری شده بدون اطلاع ایالات متحده انجام شد که اگر از آن اطلاع داشت، به شدت از اسرائیل می‌خواست که این حمله را انجام ندهد.

پاسخ درستی در مورد اینکه مردم آمریکا از شرایط آگاه هستند، نمی‌توان داد زیرا نمی‌شود به گونه‌ای در مورد مردم آمریکا صحبت کرد که انگار یکپارچه هستند. مطمئنا بخش بزرگی از جمعیت آمریکا به طور کامل از آنچه در خاورمیانه می‌گذرد، مطلع هستند. اما بخش‌های دیگر، با تکیه بر منابع اطلاعاتی غلط، برداشت‌های نادرستی از آنچه در آنجا می‌گذرد، دارند.

- اگرچه انسان‌های بی‌گناه زیادی در اثر حملات اسرائیل کشته می‌شوند، اما گروه‌های مقاومت نیز هر روز سطح حملات خود را بالا می‌برند. فکر می‌کنید آینده این جنگ به کجا خواهد رسید؟

بدبین نبودن به این موضوع و دورنمای تشدید بیشتر درگیری‌های کنونی بین اسرائیل و حزب‌الله دشوار است. هر گونه امیدی مبنی بر عدم تشدید تنش بیشتر به نفع حزب الله در عدم وجود جنگ گسترده‌تر و عدم تمایل ارتش اسرائیل به انحراف منابع به جبهه دیگری از جنگ است؛ زیرا اسرائیلی‌ها هنوز در حال انجام عملیات در نوار غزه و کرانه باختری هستند.

- در حالی که اسرائیل شهروندان بی‌گناه را مورد هدف قرار می‌دهد، حزب الله لبنان موشک‌های خود را بر اساس قواعد بین المللی صرفا به پایگاه‌های نظامی شلیک می‌کند؛ موضوعی که توسط تمام رسانه‌های غربی سانسور می‌شود. نظر شما در این خصوص چیست؟

نمی‌توان «همه رسانه‌های غربی» را مقصر دانست. من مصرف‌کننده برخی از این رسانه‌ها هستم و به خوبی می‌دانم سؤال شما به چه چیزی اشاره می‌کند. این نگاه تفسیر ساده‌ای از عملیات نظامی فعلی ارائه می‌دهد. بیشتر تلفات غیرنظامیانی که اسرائیل وارد کرده ناشی از عملیات‌هایی است که در آن اسرائیلی‌ها ادعا می‌کنند که هدف نظامی را دنبال می‌کردند. قواعد جنگی اسرائیل، کشتن 20 غیرنظامی در روند تلاش برای کشتن یک شبه نظامی مظنون را قابل قبول می‌داند؛ رویکردی که با قوانین بین المللی بشردوستانه و قوانین جنگ در تضاد کامل قرار دارد.

اگر حزب‌الله تلفات بسیار کمتری به غیرنظامیان وارد می‌کند، شاید به این دلیل باشد که حملات آنها اثرگذاری چندانی ندارد. اسرائیل توانسته اکثریت موشک‌ها و راکت‌های شلیک شده از سوی حزب‌الله را رهگیری و ساقط کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1243980

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =