فاز دوم خط رباتیک مونتاژ تراکتور دانشگاه آزاد تبریز اجرایی می‌شود

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی و واحد تبریز با تشریح اقدامات این دانشگاه در خصوص تحقق درآمدهای غیرشهریه‌ای، از اجرای فاز دوم خط رباتیک مونتاژ تراکتور در سال جدید و به مبلغ ۷۰ میلیاردتومان خبر داد.

آرش رنجبران رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان‌ شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در خصوص درآمدهای غیرشهریه‌ای این دانشگاه اظهار کرد: سال گذشته حدود ۱۱۰۰ میلیارد تومان درآمد داشتیم که از این میزان ۱۶۰ میلیارد تومان درآمد غیرشهریه ای است یعنی حدود ۱۵ درصد از درآمدهای ما از طریق درآمدهای غیرشهریه ای محقق شده است که رشد قابل توجهی هم داشت و در واقع اتکا ما به شهریه نسبت به سالهای گذشته بسیار کمتر شده است.

وی با تاکید بر اینکه امسال هم برنامه جدی داریم تا اتکا به شهریه را کاهش دهیم، ادامه داد: برای سال مالی جدید هم به گونه ای هدف گذاری کرده ایم که بالغ بر ۲۰ درصد از درآمدهای ما از محل غیرشهریه ای تأمین شود و امیدواریم این عدد محقق شود.

رنجبران در خصوص پروژه ها و کارویژه های این استان برای تحقق درآمدهای غیرشهریه ای هم خاطرنشان کرد: بخش عمده فعالیت های ما به اقدامات دانش بنیان و حوزه فناوری مربوط میشود که چند طرح بزرگ را هم در این راستا در دست اجرا داریم.

اجرای فاز دوم خط رباتیک مونتاژ تراکتور به مبلغ ۷۰ میلیارد تومان

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان‌ شرقی با اشاره به قرارداد بزرگ این دانشگاه با گروه صنعتی تراکتورسازی افزود: فاز اول این قرارداد سال گذشته انجام شد و تصمیم داریم فاز دوم این قرارداد را در سال جدید انجام دهیم و این پروژه یک فعالیت کاملا دانش بنیان است.

وی اضافه کرد: یکی از این اقدامات، قرارداد طراحی، ساخت و پیاده سازی خط رباتیک مونتاژ تراکتورسازی است که مدرن ترین و پیشرفته ترین خطوط مونتاژ دنیاست و طی یک قرارداد به مبلغ ۸۰ میلیارد تومان با تراکتورسازی منعقد شد البته این قرارداد به صورت ارزی بسته شده و با افزایش قیمت دلار میزان این قرارداد نیز به نسبت افزایش می‌یابد.

رنجبران تصریح کرد: در فاز اول این قرارداد که سال گذشته اجرایی شد ما ۲ دستگاه از ۳۰ دستگاه را برای یکی از خطوط که خط تراکتور سنگین ۱۵۰۰ است تحویل دادیم و درآمد آن را نیز وصول کردیم و در حال حاضر نیز این دو خط مشغول به کار و فعال هستند که در ۱۷ اسفندماه سال گذشته توسط دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به افتتاح رسید.

وی بیان کرد: فاز اول قرارداد با رقم ۷ میلیارد تومان به انجام رسید و فاز دوم که مابقی قرارداد است با مبلغ ۷۰ میلیارد تومان امسال عملیاتی خواهد شد.

پیش‌بینی درآمدزایی ۵ میلیاردی از پلتفرم نوپای «ست»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان‌ شرقی پلتفرم «ست» را از دیگر طرح های ویژه این استان معرفی کرد و گفت: این سامانه برنامه جدی دانشگاه در سال جدید است که فعالیت خود را به خوبی آغاز کرده است و امسال توسعه جدی در این حوزه را شاهد خواهیم بود که پتانسیل این را دارد تا بخش عمده ای از درآمدهای غیرشهریه ای را به خود اختصاص دهد.

وی با تاکید بر این که «ست» در حال حاضر یک پلتفرم نوپا محسوب میشود، اضافه کرد: این پلتفرم هنوز به درآمدزایی چندانی نرسیده است با این حال سال گذشته برای استان آذربایجان شرقی ۲ میلیارد تومان آورده مالی داشت و با فعالیت جدی امسال میتواند سهم خوبی را به خود اختصاص دهد.

رنجبران خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از ۷ هزار و ۵۰۰ تأمین کننده وارد سامانه شده اند که در حال سفارش گذاری هستند و پیش بینی میشود که امسال ست بتواند مبلغ بیش از ۵ میلیارد تومان را برای دانشگاه آورده داشته باشد.

وی به راه اندازی یک کارخانه برای تولید مخازن کامپوزیت با قابلیت تحمل فشار بالا هم اشاره و اضافه کرد: کارخانه تولید مخازن کامپوزیتی که ۷۰ درصد مالکیت شرکت متعلق به دانشگاه آزاد اسلامی و ۳۰ درصد متعلق به بخش خصوصی است به ثبت رسیده و در حال اخذ استاندارد است و پس از اخذ استاندارد وارد مرحله تولید خواهد شد و میتواند قراردادهای بسیار بزرگی را برای دانشگاه آزاد به همراه داشته باشد چراکه این کارخانه کاملا دانش‌بنیان است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان‌ شرقی با بیان اینکه در بحث تولید جلبک اسپیرولینا که یکی از مواد استراتژیک در حوزه صنایع غذایی است دانشگاه وارد عمل شده، افزود: سال گذشته این مجموعه تولید نسبتا خوبی داشت و بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان درآمدزایی از این بخش داشتیم که مالکیت آن با بخش خصوصی مستقر در دانشگاه است و دانشگاه از این طرح به صورت رویالیتی بهره برداری میکند و ۱۴ درصد از فروش متعلق به دانشگاه است. امسال برنامه توسعه آن را دایم و پیش بینی میکنیم امسال بتوانیم بیش از ۱۵ میلیارد تومان درآمدزایی از این بخش داشته باشیم.

رنجبران گفت: ریزجلبک اسپیرولینا منبع بسیار غنی از پروتئین و مواد مغذی می باشد به همین دلیل از سوی سازمان جهانی بهداشت به عنوان غذای برتر شناخته شده است. تلاش های زیادی برای یافتن یک راه حل مناسب برای پیشگیری از بحران کمبود غذا در دنیا در حال انجام است که در این میان پرورش اسپیرولینا به دلیل مقدار بالای پروتئین، نه تنها راه حلی برای این بحران است، بلکه به احیای طبیعت هم کمک شایان توجهی می نماید. این ریز جلبک یک عامل مؤثر در جذب دی اکسیدکربن و تولید اکسیژن می باشد که پرورش آن در مقایسه با دیگر غذاهای پروتئینی، زمین و آب کمتری نیاز دارد و می توان آن را در آب شور یا قلیایی که برای کشاورزی مفید نیست پرورش داد. اسپیرولینا به صورت بالقوه منبع بزرگی از ترکیباتی است که می توانند جهت تولید مواد اولیه مکمل های غذایی استفاده شود.

وی تصریح کرد: امسال به جد توسعه شرکت های دانش بنیان از جمله چند طرح اقتصادی در خصوص تولید قارچ مخصوص که استفاده دارویی هم دارند را در دستور کار داریم و در این راستا یک شرکت در دانشگاه مستقر شده و به زودی فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

تعداد واحدهای زیان‌ده از ۳۳ به ۲۵ کاهش یافت

رنجبران با اشاره به وجود ۳۵ واحد و مرکز دانشگاه آزاد اسلامی در استان آذربایجان شرقی ادامه داد: دو سال پیش ۳۳ واحد زیان ده داشتیم که امسال تعداد این ها به ۲۵ واحد کاهش پیدا کرده است و در مجموع ۷ واحد ما از زیان دهی خارج شدند و اتفاق بسیار خوبی برای دانشگاه آزاد استان به شمار می آید.

وی با اشاره به اینکه برای خروج واحدها از زیان دهی سه برنامه اصلی داشتیم، اضافه کرد: افزایش درآمدهای غیرشهریه ای، افزایش درآمدهای شهریه ای و مدیریت هزینه و چابک سازی سیستم از عمده ترین اهداف ما بوده است که باعث شد در نهایت ۷ واحد ما از زیان دهی خارج شوند.

پیش‌بینی جذب ۶۸ هزار دانشجو/ بودجه پژوهشی استان بیش از ۴۰ میلیارد تومان است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان‌ شرقی با بیان اینکه سال گذشته ۶۳ هزار دانشجو در مهر ماه داشتیم که امسال پیش بینی میکنیم به ۶۸ هزار دانشجو نیز برسیم، خاطرنشان کرد: بودجه پژوهشی بحث بسیار پیچیده ای است و شامل بودجه فناوری هم میشود بنابراین تصمیم داریم امسال بیش از ۴۰ میلیارد تومان بودجه بخش پژوهشی و فناوری ما باشد این در حالی است که سال گذشته بسیار کمتر از این مقدار بوده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1244329

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =