اسرائیلی‌ها از تاریخ درس نگرفته‌اند / حزب الله مجددا تقویت و به مبارزه خود علیه اسرائیل ادامه خواهد داد

جان هارپر با اشاره به اینکه جنگ‌های اخیر اقتصاد اسرائیل را نابود، نیروی نظامی آن را ضعیف و اعتبار بین المللی آن را فروریخته است، تاکید می‌کند: گویا اسرائیلی‌ها هرگز از تاریخ درس نمی‌گیرند؛ زیرا همانطور که حزب الله پس از جنگ 2006 به حیات خود ادامه داد، مجددا تقویت و به مبارزه خود علیه اسرائیل ادامه خواهد داد.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، در حالی که مقامات آمریکایی پس از هر جنایت رژیم صهیونیستی در منطقه مدعی می‌شوند که از تصمیم اسرائیل مطلع نبوده‌اند، اکثر ناظران بین المللی بر این باورند که صهیونیست‌ها بدون هماهنگی با اسرائیل توانایی انجام هیچ اقدامی را ندارند. تا جایی که این ادعای آمریکا صدای استفان والت -استاد سرشناس دانشگاه هاروارد- را در آورده است. وی در این خصوص می‌گوید: «این موضوع خیلی ساده است. اگر نمی‌خواهید کسی کاری را انجام دهد، ابزار لازم برای انجام آن را در اختیارش نمی‌گذارید. بنابراین باید نتیجه گرفت که دولت ایالات متحده مخالفتی با اقدامات اسرائیل در طی سال گذشته ندارد». دکتر جان هارپر -از اساتید دانشگاه جانز هاپکینز- در گفتگو با ایسکانیوز به سوالاتی در این ارتباط پاسخ داد.

بیشتر بخوانید:

نتانیاهو به حمایت غربی‌ها از خود اطمینان دارد/ قواعد جنگی اسرائیل کشتن 20 غیرنظامی برای کشتن یک شبه نظامی مظنون را قابل قبول می‌داند

متن کامل این مصاحبه بدین شرح است:

- به نظر می‌رسد ادعای مقامات آمریکا مبنی بر اینکه در جریان اقدامات اسرائیل نبوده‌اند، خود به نوعی چراغ سبز به نتانیاهو برای تداوم جنایاتش در منطقه است. آیا دیگر کسی در غرب این دروغ آمریکایی‌ها را باور می‌کند؟

نتانیاهو از 7 اکتبر 2023 به طور مکرر توصیه‌های دولت بایدن را نادیده گرفته یا به چالش کشیده است. ترور [سیدحسن] نصرالله تنها آخرین نمونه است. ایالات متحده و فرانسه در تلاش بودند تا آتش بس 21 روزه بین اسرائیل و حزب الله ترتیب دهند که اسرائیل تصمیم به کشتن نصرالله گرفت. اسرائیلی‌ها از قبل آمریکایی‌ها را در جریان قرار ندادند؛ زیرا آمریکایی‌ها به آنها توصیه می‌کردند که درگیری را تشدید نکنند. در مجموع، اسرائیلی‌ها یک بار دیگر دولت بایدن را مورد تمسخر قرار دادند. اما سوال این است که چرا دولت بایدن در برخورد با نتانیاهو اینقدر ضعیف است؟ دلیل اصلی این است که آنها می‌ترسند انتقاد یا فشار جدی به اسرائیل توسط ترامپ و جمهوری خواهان در مبارزات سیاسی علیه آنها استفاده شود و در این مورد حق با آنهاست.

- تردیدی وجود ندارد که ترور رهبر حزب الله درگیری در منطقه را وارد فاز جدیدی خواهد کرد و مقاومت انتقام او را خواهد گرفت. به نظر شما امیدی راه دیگری برای توقف نتانیاهو وجود دارد؟

آنچه که رخ خواهد داد تا حد زیادی به ایران بستگی دارد و مطمئنا پیش بینی آن برای من سخت است. احتمالا اسرائیل امیدوار است که ایران به آن حمله کند و همین امر بهانه حمله متقابل به ایران را برای اسرائیل فراهم کند. دولت ایالات متحده امیدوار است که ایران همچنان در برابر تحریکات اسرائیل، مانند آنچه در شش ماه گذشته نشان داده، خویشتنداری نشان دهد. گفته می‌شود که بدون شک پاسخی از سوی خود حزب‌الله علیه اسرائیل پس از آن که این سازمان کمی از زیر فشار خارج شود انجام خواهد شد.

به نظر می‌رسد اسرائیلی ها فکر می‌کنند که می‌توانند صرفا از زور برای تغییر موازنه قوا در منطقه به نفع خود استفاده کنند. گویا آنها هرگز از تاریخ درس نگرفته‌اند که این اتفاق نخواهد افتاد.

- اگرچه سیدحسن نصرالله یک رهبر تمام عیار بود، اما تاریخ مقاومت ثابت کرده که ترور فرماندهان آن مانع تلاش آنها برای مبارزه با اسرائیل نمی‌شود. نظر شما در این خصوص چیست؟

تاریخ نشان می‌دهد تا زمانی که ایران تصمیم نگیرد تا حمایت خود را از حزب الله قطع یا تا حد زیادی کاهش دهد، حزب الله مجددا تقویت و به مبارزه خود علیه اسرائیل ادامه خواهد داد؛ همانطور که پس از جنگ 2006 همین اتفاق رخ داد.

- در نهایت پیش بینی شما از روزهای آینده خاورمیانه چیست؟

پاسخ به این سوال بسیار دشوار است و همانطور که قبلا گفتم، تا حد زیادی بستگی به تصمیم ایران برای پاسخ به اسرائیل دارد. در هر صورت، دیر یا زود عملیات نظامی اسرائیل علیه حزب الله و حماس به پایان خواهد رسید. اسرائیل از نظر اقتصادی به خود آسیب می‌رساند. نیروی انسانی نظامی آن ضعیف است. اعتبار بین المللی آن در حال فرو ریختن است. نتانیاهو هنوز در داخل اسرائیل عمیقا منفور است و احتمالا در انتخابات بعدی شکست خواهد خورد. در صورت پیروزی ترامپ در انتخابات پیش‌رو، اسرائیلی‌ها احتمالا همچنان برای تداوم اقدامات خود چراغ سبز خواهند داشت. اما اگر هریس پیروز شود، انتظار دارم فشار بیشتری بر اسرائیل برای پایان دادن به جنگ‌ها و شاید تلاشی برای مذاکره با ایران ایجاد شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1244418

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =