نخبگان، سرمایه های ارزشمند و پیشرانان توسعه کشور هستند

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی یزد در گفت‌وگویی اختصاصی با خبرنگار ایسکانیوز، به تبیین جایگاه و اهمیت نخبگان در پیشرفت و آینده کشور پرداخت و راهکارهایی برای شناسایی، حمایت و نگهداشت سرمایه های ارزشمند انسانی ارائه کرد.

محمد رضا دهقانی اشکذری، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی یزد در گفت‌وگو با ایسکانیوز گفت: از نگاه بنده، هر فردی که در حوزه تخصصی خود، چه علمی، هنری، ورزشی، کارآفرینی، سیاسی یا فرهنگی، مرجعیت و اثرگذاری ویژه‌ای داشته باشد، نخبه محسوب می‌شود. نخبگان با خلاقیت، نوآوری و توانمندی های منحصر به فرد خود، مسیر حرکت جامعه را ترسیم می‌کنند و پیشران چرخ‌های توسعه و پیشرفت کشور هستند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی یزد با تأکید بر نقش محوری نخبگان در هدایت جامعه به سمت قله‌های ترقی، گفت: نخبگان به مثابه قوه عاقله و متفکر جامعه عمل می‌کنند و حرکت آن‌ها تعیین کننده مسیر آینده کشور است. بنابراین اگر بتوانیم با برنامه ریزی صحیح، شرایط رشد و شکوفایی استعدادهای نخبگان را فراهم کنیم، شاهد جهش چشمگیر کشور در عرصه های مختلف خواهیم بود.

وی فرآیند نخبه پروری را شامل سه گام اساسی نخبه‌یابی، نخبه پروری و حمایت از نخبگان دانست و تصریح کرد: نخبگان همچون معادن ارزشمند پنهانی هستند که باید با تیزبینی و هوشمندی آن‌ها را کشف و شناسایی کرد. پس از آن باید با ایجاد فرهنگ تکریم نخبگان در جامعه و نهادهای آموزشی، زمینه پرورش و شکوفایی استعدادهای آنان را فراهم ساخت.

محمد رضا دهقانی اشکذری حمایت همه جانبه از نخبگان را حلقه مفقوده فرآیند نخبه پروری خواند و هشدار داد: اگر پس از شناسایی و پرورش نخبگان، حمایت‌های لازم اعم از معنوی، قانونی، رفاهی، علمی و مالی را به عمل نیاوریم، استعدادهای نخبه کشور پا به فرار خواهند گذاشت و برای تحقق بخشیدن به ظرفیت های بالقوه خود، مهاجرت را برمی گزینند.

رئیس بسیج اساتید استان یزد در ادامه به نقش کلیدی و انکارناپذیر دانشگاه‌ها در پرورش نخبگان اشاره کرد و گفت: دانشگاه‌ها و مراکز علمی، استخر اصلی نخبگان هر کشور محسوب می شوند و وظیفه خطیر شناسایی، هدایت و حمایت از این ذخایر ارزشمند را برعهده دارند. دانشگاه باید با فراهم آوردن بسترهای لازم در حوزه های آموزشی، پژوهشی، فناورانه، کارآفرینی، فرهنگی، هنری، ورزشی و اجتماعی، دریچه‌های رشد را به روی نخبگان بگشاید.

وی تشکل‌ها و انجمن‌های علمی دانشجویی را کانون اصلی رشد نخبگان دانست و تأکید کرد: تجربه نشان داده که فعالیت دانشجویان نخبه در قالب تشکل‌های تخصصی، بهترین بستر برای بروز و پرورش استعدادهای آن‌هاست. بنابراین دانشگاه‌ها باید با تقویت و حمایت از این تشکل‌ها، مسیر فعالیت نخبگان را هموار سازند.

دهقانی اشکذری در بخش پایانی سخنان خود، با اشاره به ضرورت توجه به استعدادهای برتر از سنین پایه، خاطرنشان کرد: «فرآیند نخبه پروری باید از دوران کودکی و نوجوانی آغاز شود. اگر آموزش و پرورش و سایر نهادهای متولی، با جدیت و برنامه ریزی منسجم به دنبال کشف و پرورش نخبگان باشند، آینده‌ای درخشان در انتظار کشور خواهد بود. نخبگان سرمایه های ارزشمند ایران عزیز هستند و هر چه در مسیر حمایت از آن‌ها گام برداریم، به پیشرفت و اعتلای میهن کمک کرده‌ایم.»

خبرنگار: اسراء علیپور

انتهای خبر/

کد خبر: 1244421

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =