خنجر از پشت بن سلمان به مردم فلسطین / راه شاهزاده از مردم جداست!

بر اساس گزارش نشریات آمریکایی، در حالی که به اذعان شخص بن سلمان بیش از 90 درصد سعودی‌ها خواهان قطع روابط کشورهای عربی با اسرائیل هستند، خود او اهمیتی برای مسئله فلسطین قائل نیست اما به دلیل فشار افکار عمومی فعلا حاضر به پذیرش خطر عادی سازی با اسرائیل نیست.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، به نظر می‌رسد تا قبل از جنایات رژیم صهیونیستی در غزه ریاض در حال پیگیری مذاکرات تحت رهبری ایالات متحده با هدف عادی سازی روابط با اسرائیل بود که با شروع جنگ در 7 اکتبر این مذاکرات از مسیر خارج شد. گفته می‌شود که آمریکا و عربستان اکنون نیز در حال ایجاد توفق دفاعی هستند که شرط انجام آن ایجاد روابط دیپلماتیک بین عربستان با اسرائیل است. اخیرا گزارشی در نشریه آتلانتیک به چاپ رسیده که بر اساس آن محمد بن سلمان -ولیعهد عربستان سعودی- به آنتونی بلینکن -وزیر امور خارجه آمریکا –گفته است که او شخصا به «مسئله فلسطین» اهمیتی نمی‌دهد.

در این گزارش که روز چهارشنبه منتشر شد، تصویری از 11 ماه تلاش‌های مذاکراتی واشنگتن در منطقه پس از شروع جنگ در غزه با استناد به حضور دیپلمات‌ها بالاترین سطوح دولتی در آمریکا و سراسر خاورمیانه ارائه شده است و در آن به سفر بلینکن به عربستان نیز اشاره شده است که در ماه ژانویه با بن سلمان دیدار کردند تا در مورد چشم انداز عادی سازی روابط پادشاهی خلیج فارس با اسرائیل در بحبوحه جنگ جاری اسرائیل در غزه گفتگو کنند.

بر اساس گزارش آتلانتیک، بلینکن این سؤال را مطرح کرد که آیا سعودی‌ها می‌توانند تحمل کنند که اسرائیل به صورت دوره‌ای دوباره وارد این سرزمین برای حمله به نوار محاصره شده غزه شود؟ ولیعهد عربستان پاسخ داد: آنها می‌توانند شش ماه یا یک سال دیگر برگردند، اما نه زمانی که بین ما توافقی به امضا رسیده باشد.

بیشتر بخوانید:

اسرائیلی‌ها از تاریخ درس نگرفته‌اند / حزب الله مجددا تقویت و به مبارزه خود علیه اسرائیل ادامه خواهد داد

ولیعهد به بلینکن توضیح داد: «هفتاد درصد جمعیت من از من جوان تر هستند. بسیاری از آنها هرگز چیز زیادی در مورد مسئله فلسطین نمی‌دانستند و بنابراین آنها برای اولین بار از طریق این درگیری اخیر -بین فلسطین و اسرائیل- با آن آشنا می‌شوند. بنابراین این مشکل بزرگی است. آیا من شخصا به مسئله فلسطین اهمیت می‌دهم؟ من این کار را نمی‌کنم، اما مردم من این کار را می‌کنند، و من باید معنادار بود آن را بفهمم».

بنابر گزارش میدل ایست ای، یک مقام سعودی این روایت از گفتگو با آتلانتیک را «نادرست» توصیف کرد. اوایل ماه سپتامبر نیز میدل ایست آی از شاهزاده ارشد پادشاهی سعودی درباره سرکوب همبستگی فلسطینیان در این پادشاهی سؤال کرد. بن سلمان در پاسخ گفت: «من هیچ محدودیتی برای ابراز حمایتم از فلسطین در عربستان سعودی احساس نکرده‌ام و گزارش خاصی در این مورد ندیده‌ام». به جز در برخی از نشریات که دوست عربستان سعودی نیستند.

میدل ایست‌ای همچنین با اشاره به اینکه نظرسنجی در مراحل اولیه جنگ غزه نیز نشان داد که بیش از 90 درصد سعودی‌ها معتقد بودند که کشورهای عربی باید روابط خود را با اسرائیل قطع کنند، به صحبت‌های بن سلمان در صحن علنی پرداخت که اعلام کرد عربستان سعودی بدون تشکیل کشور فلسطینی به پایتختی بیت‌المقدس شرقی، روابط با اسرائیل را عادی نخواهد کرد. بن سلمان همچنین در سخنرانی سالانه اخیر در مجلس شورای در ریاض گفت: «پادشاهی تلاش‌های مجدانه خود برای ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی با پایتختی بیت المقدس شرقی را متوقف نخواهد کرد».

مجله اتلانتیک نیز البته اشاره کرده است که بن سلمان تأیید کرده که عربستان سعودی تا زمانی که این هدف محقق نشود، روابط دیپلماتیک با اسرائیل برقرار نخواهد کرد. در این گزارش آمده محمد بن سلمان به بلینکن گفت که پیگیری یک توافق عادی سازی با اسرائیل هزینه شخصی زیادی برای او خواهد داشت.

وی به مثال انور سادات رئیس جمهور مصر اشاره کرد که در سال 1981 چند سال پس از امضای توافقنامه صلح با اسرائیل ترور شد. او همچنین گفت: نیمی از مشاوران من می‌گویند که این معامله ارزش ریسک را ندارد. من ممکن است به خاطر این معامله کشته شوم».

خبرنگار: ماری ملکی

انتهای پیام/

کد خبر: 1244468

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =