انجام موفق جراحی نوین درمان سرطان برای اولین بار در بیمارستان فرهیختگان

جراحی هایپک و سایتو ریداکتیو سرجری که از درمان‌های نوین سرطان‌های پیشرفته داخل شکمی است برای اولین بار با موفقیت در بیمارستان فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی انجام شد.

دکتر عبدالحمید چاوشی خامنه؛ متخصص جراحی عمومی، فلوشیب جراحی کبد، پانکراس، مجاری صفراوی و پیوند اعضای داخل شکمی و سرپرست تیم جراحی «هایپک» بیمارستان فرهیختگان که فلوشیپ خود را در سال ۹۷ از دانشگاه تهران اخذ کرده و از سه سال گذشته نیز فعالیت خود را در بیمارستان فرهیختگان آغاز کرده است، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در خصوص جزئیات این جراحی موفقیت‌آمیز اظهار کرد: جراحی هایپک و سایتو ریداکتیو سرجری از درمان های نوین سرطان های پیشرفته داخل شکمی است که در سال های اخیر انجام می‌شود.

جراحی دوم نیز موفقیت‌آمیز بود/بیمار اول ترخیص شد

وی ادامه داد: برای اولین بار در بیمارستان فرهیختگان و در ماه گذشته موفق به انجام اولین جراحی شدیم ضمن اینکه جراحی موفقیت آمیز دوم را هم هفته گذشته در این بیمارستان انجام دادیم.

چاوشی با اشاره به اینکه بیمار اول ترخیص شده و بیمار دوم نیز در دوره درمان و تحت ریکاوری است، ادامه داد: بیمار اول آقای میانسالی با سرطان روده بزرگ بودند که در حین درمان و بعد از جراحی روده متوجه میشوند این سرطان به ناحیه کبد و داخل شکم پخش شده است که حدود دو سال تحت شیمی درمانی قرار میگیرند و متاسفانه پاسخ مناسبی از شیمی درمانی نمیگیرند و نهایتا کاندید جراحی هایپک میشوند که این جراحی به لطف خداوند بزرگ و عنایت و همکاری مجموعه بیمارستان فرهیختگان به عنوان اولین کیس با موفقیت انجام شد. این بیمار که ترخیص شده به لطف خدا در ویزیت های بعدی نیز هیچ مشکلی نداشته و ادامه درمان را هم با شیمی درمانی پیش می‌برد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران اضافه کرد: بیمار دوم نیز آقای میانسالی با سرطان روده بزرگ هستند که از همان ابتدا که متوجه سرطان میشوند سرطان به ناحیه شکم پخش شده بود و به طور معمول وقتی توده های روده بزرگ داخل شکم پخش میشوند ما گزینه جراحی نداریم و تنها درمان شیمی درمانی است که این بیمار ما نیز ۶ ماه تحت شیمی درمانی قرار گرفت و با توجه به اینکه انکولوژیست از روند درمان راضی نبود، در نهایت این بیمار را برای جراحی هایپک معرفی کردند که به لطف خداوند متعال ما حین جراحی توده را به همراه روده مجاور به طور کامل برداشتیم و تمامی نقاطی که داخل شکم پخش شده بود در ناحیه پرده صفاقی به طور کامل برداشته شد و شیمی درمانی حین عمل نیز به مدت ۹۰ دقیقه با استفاده از دستگاه هایپک انجام شد و امروز که حدود ده روز از جراحی بیمار گذشته است؛ دوران نقاهت خود را سپری میکند تا بتوانیم در روزهای آینده این بیمار را هم ترخیص کنیم.

وی افزود: این جراحی برای سرطان های پیشرفته و صعب العلاج اغلب دستگاه گوارش شامل سرطان های روده بزرگ، معده و سرطان های تخمدان به کار میرود. برای این سرطان ها در مراحلی که توده به داخل حفره شکمی پخش شده است و اصطلاحا پرده داخل شکمی و صفاق را درگیر کرده قبلا اینگونه بود که گزینه جراحی وجود نداشت اما امروز به کمک جراحی سی. آر. اس به همراه هایپک با یک عمل جراحی طولانی، سخت و پیچیده ما این توده ها را در مرحله اول به صورت کامل از داخل شکم بیمار برمیداریم و در مرحله دوم به کمک دستگاه هایپک ماده شیمی درمانی را دستگاه تا درجه حرارت ۴۱ تا ۴۳ درجه گرم میکند و به مدت ۶۰ تا ۱۲۰ دقیقه داخل حفره شکم این ماده شیمی درمانی در تماس با حفره شکم قرار میگیرد تا تاثیر این جراحی را بیشتر کند و سلول های سرطانی که احیانا در داخل شکم باقی مانده اند با این روش به طور کامل برداشته شوند.

چاوشی تصریح کرد: این جراحی در کشور تا کنون تنها در مراکز درمانی تهران و شیراز انجام میشد و جزو جراحی های نوین است که بیمارستان فرهیختگان هم با همکاری مدیریت بیمارستان و امکاناتی که فراهم شد توانست برای اولین بار این جراحی را با نتیجه موفقیت آمیز به انجام برساند و امیدواریم در سال های آینده بتوانیم در سطح گسترده تر این خدمات را برای بیمارانی که نیازمند هستند، انجام دهیم.

انجام موفق جراحی نوین درمان سرطان برای اولین بار در بیمارستان فرهیختگان

سرپرست تیم جراحی «هایپک» بیمارستان فرهیختگان بیان کرد: این جراحی بیشتر در مراکز درمانی انجام میشود که میزان بالایی از جراحی های سرطان های گوارشی در آن انجام میشود و در بیمارستان فرهیختگان هم در سال های اخیر تعداد بالایی از جراحی هایی که مربوط به سرطان های دستگاه گوارش کبد و پانکراس با نتایج بسیار خوب انجام شده است و شرایط برای جراحی هایپک فراهم شد که در قدم بعدی امیدواریم در این زمینه هم بتوانیم گام های موثری را برداریم.

بیمارستان فرهیختگان آماده انجام روتین و گسترده جراحی هایپک

وی در خصوص ادامه این جراحی به صورت روتین و گسترده در بیمارستان فرهیختگان هم گفت: روند اداری اخذ مجوز این جراحی را از معاونت درمان وزارت بهداشت آغاز کرده ایم و با توجه به آیتم هایی که معاونت درمان برای این جراحی مشخص کرده اند این بیمارستان همه امکانات و زیرساخت های جراحی را دارد و با اخذ مجوز آمادگی داریم تا این جراحی را به طور روتین و گسترده در بیمارستان فرهیختگان انجام دهیم.

چاوشی ادامه داد: این جراحی جزو درمان های نوین و تازه است و هر روز هم در حال پیشرفت است و شروع این جراحی در جهان هم از سال ۱۳۹۰ توسط یک جراح آمریکایی و در کشور آمریکا بود که از آن پس در بسیاری از کشورها از جمله کشور ما شروع شده است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیشترین بیمارانی که از این جراحی سود میبرند بیمارانی هستند که سرطان های روده بزرگ، معده و تخمدان و سرطان هایی که به طور اولیه از پرده صفاقی داخل شکم آغاز می‌شوند و منشأ آنها پرده صفاقی است. باید به این نکته توجه داشته باشید که این جراحی، یک جراحی سخت، طولانی مدت و سنگینی است و برای همه بیماران مناسب نیست در نتیجه انتخاب بیماران در نتایج جراحی که نتیجه رضایت بخش را بگیریم بسیار اهمیت دارد.

تعرفه پایین‌تر بیمارستان فرهیختگان به نسبت بیمارستان‌های خصوصی

سرپرست تیم جراحی «هایپک» بیمارستان فرهیختگان اضافه کرد: این جراحی اغلب بین ۵ تا ۱۰ ساعت به طول خواهد انجامید و این بیماران یک تا دو شب در بخش مراقبت های ویژه خواهند بود و در بهترین شرایط یک هفته و در صورت لزوم ممکن است تا دو هفته دوره نقاهت پس از جراحی به طول بینجامد.

وی تصریح کرد: این جراحی در مراکز دانشگاهی چندان انجام نمیشود و عمده آن را بیمارستانهای خصوصی انجام میدهند و تعرفه های خصوصی برای این چنین عمل های طولانی مدت بسیار بالا است چرا که این جراحی هم یک روش نوین است و خیلی مراکز بدون مجوز این کار را انجام میدهند اما در معاونت درمان وزارت بهداشت برای این جراحی یک شناسنامه ای تعریف شده است که بر اساس آن به دنبال این هستیم تا روند اداری را طی کنیم و بهتر است که مراحل قانونی طی شود و تلاش میکنیم این جراحی را با اندیکاسیون برای بیماران نیازمند انجام دهیم.

چاوشی گفت: با توجه به اینکه بیمارستان فرهیختگان یک مرکز نیمه دولتی محسوب میشود بنابراین تعرفه های پایین تری نسبت به مراکز خصوصی دارد چرا که قسمت عمده این جراحی هم در مراکز خصوصی انجام میشود از طرف دیگر چون این عمل جراحی در کتاب بیمه و کدگذاری تعریف نشده است مراکز دانشگاهی رغبت چندانی برای انجام آن ندارند که ما امیدواریم به عنوان یک مرکز دانشگاهی بتوانیم این کار را به صورت روتین و گسترده برای بیماران نیازمند انجام دهیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1244985

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =