گوترش: زمان صلح، حقوق بین الملل و عدالت فرا رسیده است

دبیرکل سازمان ملل متحد به مناسبت سالگرد 7 اکتبر سخنرانی کرد و خواستار تلاش جهانی برای دستیابی به صلح در خاورمیانه شد.

به گزارش خبرنگار بین الملل ایسکانیوز، آنتونیو گوترش -دبیرکل سازمان ملل متحد- همزمان با برگزاری سالگرد طوفان الاقصی در 7 اکتبر 2023 سخنرانی کرد. او در این سخنرانی گفت: جامعه جهانی نباید امید خود را از دست بدهد و باید برای پایان دادن به رنجی که خاورمیانه را فرا گرفته است، تلاش کند.

او در سخنان خود گفت: «زمان آزادی اسرا فرا رسیده است. زمان خاموش کردن اسلحه ها است. زمان توقف رنجی که منطقه را فرا گرفته است. زمان صلح، حقوق بین الملل و عدالت است».

بیشتر بخوانید:

7 اکتبر؛ خروش مقاومت برای آزادسازی قدس شریف

او در ادامه افزود: «سازمان ملل متحد به‌طور کامل متعهد به دستیابی به این اهداف است. در میان این همه خونریزی و تفرقه، باید امید را حفظ کنیم. بیایید یاد قربانیان را گرامی بداریم، خانواده‌ها را دوباره متحد کنیم و به رنج و خشونت در کل خاورمیانه پایان دهیم و اجازه دهید هرگز از تلاش برای راه حلی پایدار برای مناقشه دست نکشیم که در آن اسرائیل، فلسطین و سایر کشورهای منطقه در نهایت بتوانند در صلح و کرامت و با احترام به یکدیگر زندگی کنند».

گوترش در این سخنان همچنین گفت حماس باید به کمیته بین‌المللی صلیب سرخ اجازه دهد تا از این اسرا بازدید کند و افزود جنگی که پس از حملات وحشتناک یک سال پیش رخ داد، همچنان زندگی‌ها را از بین می‌برد و رنج انسانی عمیقی را برای فلسطینی‌های غزه و اکنون به مردم لبنان تحمیل می‌کند.

حماس در تاریخ 7 اکتبر 2023 همزمان با برگزاری جشنواره موسیقی نوا در اسرائیل با شکتن دیوارهای نوار غزه به سوی اسرائیل حمله کرد. حماس دلایل خود برای حمله 7 اکتبر به اسرائیل را پاسخ به ادامه اشغال سرزمین‌های فلسطینی توسط اسرائیل، محاصره نوار غزه، گسترش شهرک‌های اسرائیل و افزایش خشونت و تنش‌ها اعلام کرد.

در این حمله حدود 240 نفر در این حمله به اسرارت گرفته شدند که100 نفر از آنها طی یک آتش‌بس هفت روزه در اواخر نوامبر در ازای آزادی صدها اسیر فلسطینی مبادله شدند. اکنون خانواده‌های اسرای باقی مانده و افکار عمومی جهان به نتانیاهو فشار می‌آوردند تا با اعلام آتش‌بس برای آزادی اسرای باقی‌مانده تلاش کند اما برخلاف وعده‌های نتانیاهو حملات رژیم صهیونیستی در منطقه هر روز ابعاد گسترده‌تری به خود می‌گیرد. همچنین رسانه‌ها اعلام کردند همزمان با سالگرد 7 اکتبر، هزاران نفر در تظاهرات ضد اسرائیلی در جهان شرکت و نتانیاهو و ااقدامات او را مورد انتقاد قرار می‌دهند.

خبرنگار: ماری ملکی

انتهای پیام/

کد خبر: 1245160

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =