تحولات غزه برای عرب‌تبارهای آمریکا اهمیت زیادی دارد / ناامیدی از نامزدهای دو حزب اصلی

موسسات افکارسنجی آمریکا می‌گویند در حالی که تنش‌های اخیر در خاورمیانه احتمالا تأثیر زیادی بر اکثریت رأی‌دهندگان آمریکایی نخواهد داشت، اما تحولات غزه توجه رأی‌دهندگان عرب‌تبار آمریکایی را به خود جلب کرده و اگر گزینه دیگری وجود داشت، عرب‌های آمریکایی از رای دادن به نامزدهای احزاب اصلی صرف‌نظر می‌کردند.

به گزارش خبرنگار بین الملل ایسکانیوز، معمولا سیاست خارجی در انتخابات‌های ریاست جمهوری آمریکا از اولویت کمتری نسبت به مسائل داخلی برخوردار است اما به اعتقاد برخی تحلیلگران انتخابات امسال می‌تواند یک استثنا باشد. از 7 اکتبر 2023 تاکنون سیاست خارجی آمریکا به شدت تحت تاثیر تحولات غزه قرار گرفته و نامزدهای ریاست جمهوری 2024 نیز از هر فرصتی برای نشان دادن تابعیت خود از صهیونیسم بین المللی استفاده می‌کنند.

بر همین اساس، وجود جمعیت بالای اعراب و مسلمانان در ایالت‌های نوسانی که می‌توانند نقش تأثیرگذاری در این انتخابات داشته باشد، بر پیچیدگی‌های انتخابات 2024 افزوده است. هر چند که بر اساس آخرین نظرسنجی‌ها، حمایت عرب‌های آمریکایی از هریس و ترامپ تقریبا برابر است. اما نارضایتی آنها از سیاست نامزدها در پیگیری حل مسئله غزه نیز موضوعی است که بسیاری از آنها را به سوی حزب سوم کشانده که می‌تواند به طور کلی نتیجه انتخابات را دگرگون سازد.

بیشتر بخوانید:

رای مسلمان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا چقدر اهمیت دارد؟

اخیرا یک تحلیلگر آمریکایی به نام «مگان مینرو» در نشریه المانیتور به بررسی میزان رای عرب‌های آمریکایی به هریس و ترامپ پرداخته است. بر اساس مقاله وی، آمارها نشان می‌دهد رأی‌دهندگان آمریکایی به‌طور میانگین، جنگ در خاورمیانه را به‌عنوان یکی از اولویت‌های اصلی خود در زمان انتخاب نامزد در ۵ نوامبر نمی‌بیند. طبق گزارش گالوپ در ماه سپتامبر، تنها ٪۱ از آمریکایی‌ها جنگ در خاورمیانه را مهم‌ترین مشکل پیش‌روی کشور می‌دانستند.

به عبارتی افزایش‌ تنش‌های اخیر در خاورمیانه احتمالا تأثیر زیادی بر اکثریت رأی‌دهندگان آمریکایی نخواهد داشت، اما واکنش ایالات متحده به درگیری‌های منطقه‌ای توجه رأی‌دهندگان عرب آمریکایی را به خود جلب کرده است؛ یعنی رأی‌دهندگانی که به‌طور مساوی بین حمایت از دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان تقسیم شده‌اند و در آستانه انتخابات نوامبر قرار دارند.

این آمارها در حالی انجام شد که در مناظره‌ای که بین معاونین ریاست‌جمهوری شکل گرفت، تیم والز-نامزد دموکرات- تأکید کرد که ایالات متحده باید به حمایت از دفاع اسرائیل ادامه دهد و به بحران انسانی در غزه پایان بخشد. در مقابل، جی‌دی ونس -نامزد جمهوری‌خواه- استدلال کرد که دونالد ترامپ -رئیس‌جمهور سابق- از طریق ایجاد ترس، در زمان ریاست جمهوری خود بازدارندگی مؤثری برقرار کرده بود و در صورت انتخاب دوباره، این روند را تکرار خواهد کرد.

نه یک عراق دیگر

خاورمیانه اکنون شاهد درگیری‌های جدید است که با حمله موشکی ایران به اسرائیل و همچنین عملیات زمینی اسرائیل در لبنان و کشته شدن حسن نصرالله شدت گرفته و این امر موجب گردید برخی موضوعات محدود و مرتبط، مانند افزایش قیمت نفت و گاز، توجه رأی‌دهندگان آمریکایی را جلب کند، اما به طور کلی، نگرانی‌ها در مورد مهاجرت و هزینه‌های زندگی بر بحث‌های مربوط به امنیت اسرائیل یا رنج مردم غزه سایه افکنده است.

در این خصوص برایان کاتولیس -محقق ارشد سیاست خارجی آمریکا در مؤسسه خاورمیانه- در مصاحبه خود به المانیتور می‌گوید: «این موضوع -مسئله غزه- در برخی ایالت‌ها ممکن است مهم باشد، اما به عنوان یک مسئله ملی، قطعا به اندازه بحران عراق در سال‌های ۲۰۰۴، ۲۰۰۶ و ۲۰۰۸ مطرح نیست. شما باید تأثیر سیاسی بسیاری از پرسش‌های سیاست خارجی را که با آن‌ها روبه‌رو هستیم کاهش دهید، چون مردم واقعا نگران مسائلی هستند که به خانه- آمریکا- نزدیک‌تر است».

با وجود این مسائل باید گفت این محاسبه برای رأی‌دهندگان عرب‌تبار آمریکایی متفاوت است. یک نظرسنجی جدید از مؤسسه عرب آمریکایی نشان داد رأی‌دهندگان عرب‌تبار آمریکایی به‌طور مساوی بین حمایت از دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان تقسیم شده‌اند، اما سیاست‌ها درباره غزه ممکن است نظر آن‌ها را تغییر دهد.

این مسئله به‌خصوص در ایالت‌های نوسانی مهم است. برای مثال در میشیگان که میزبان ۳۹۲,۷۳۳ عرب‌تبار آمریکایی است- یکی از بزرگ‌ترین تجمعات در آمریکا- و پنسیلوانیا که میزبان ۱۲۶,۵۵۳ نفر است، می‌تواند امری تعیین‌کننده محسوب شود.

مجموع نظرسنجی‌های سایت فایو ترتی ایت، تا 4 اکتبر در میشیگان نشان می‌دهد که هریس با ۴۷.۹٪ از آرا کمی جلوتر از ترامپ با ۴۶.۴٪ است.

اما نظرسنجی مؤسسه عرب آمریکایی نشان داد که ترامپ و هریس در میان رأی‌دهندگان عرب‌تبار آمریکایی تقریباً با ۴۲٪ و ۴۱٪ به ترتیب در وضعیت برابر قرار دارند.

در این میان هریس توانسته است بخش عمده‌ای از حمایت‌هایی را که بایدن پس از بمباران غزه توسط اسرائیل در پاسخ به حمله ۷ اکتبر، که در آن حماس ۱۲۰۰ نفر را کشت و ۲۵۰ نفر دیگر را به گروگان گرفت، از دست داده بود، بازگرداند. اما هریس همچنان در سطح بسیار کمتری نسبت به حمایت از سوی رأی دهندگان عرب تبار امریکایی در سال ۲۰۲۰ قرار دارد. در این سال بایدن توانسته بود 59 درصد از حمایت این جامعه را در رقابت با ترامپ به خود اختصاص دهد.

با این حال، طبق نظرسنجی کمیته ضد تبعیض عرب آمریکایی -ای‌دی‌سی- در ماه اوت، بخش بزرگی از جمعیت عرب‌های آمریکایی تبار ممکن است در صورت وجود نامزد حزب سوم، از احزاب اصلی صرف‌نظر کنند. این نظرسنجی نشان داد که «جیل استاین از حزب سبز ۴۵٪ از آرای عرب‌تباران آمریکایی را به خود اختصاص داده است و پس از او، هریس با ۲۷.۵٪ قرار دارد که یک جهش قابل‌توجه نسبت به بایدن بود، که فقط ۷٪ آرا را به دست آورده بود».

عابد ایوب -مدیر اجرایی ملی -ای‌دی‌سی- در ماه اوت به المانیتور گفته بود: «بسیاری از آرای استاین از رأی‌دهندگانی است که برای اولین بار رأی می‌دهند، بنابراین لزوما این‌طور نیست که او آرا را از هریس یا ترامپ می‌گیرد». ایوب معتقد است «استاین افراد جدیدی را به جامعه رأی‌دهندگان وارد می‌کند و این بخشی است که مردم در مورد حزب سبز نادیده می‌گیرند. آنها این رأی‌دهندگان جوان را که برای اولین بار رأی می‌دهند، جذب می‌کنند».

انتهای پیام/

کد خبر: 1245920

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =