جذب ۱۰۰درصدی دانشجویان دکتری دانشگاه آزاد گلستان در طرح دستیار آموزشی

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان از جذب ۱۰۰ درصدی دانشجویان دوره دکتری این دانشگاه به عنوان دستیار آموزشی خبر داد.

حجت الاسلام علی طاهری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره درآمدهای غیر شهریه‌ای و پژوهشی این دانشگاه اظهار کرد: بر اساس برنامه‌های جدید دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه پژوهش و فناوری، دانشگاه آزاد استان گلستان نیز تلاش دارد تا درآمدزایی غیر شهریه‌ای داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

نادی: مدل توسعه فناوری و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی در کشور منحصر به فرد است

وی ادامه داد: در این راستا ارتباطاتی با اداره کل استاندارد استان و سایر سازمان‌ها برقرار کرده‌ایم. در این همکاری ها قرار است که دانشگاه به عنوان همکار آزمایشگاهی و کارگاهی در کنار این سازمان‌ها قرار گیرد. سپس طرح‌ها و پروژه‌های صنعتی در دانشگاه حل می‌شود. در این راستا ارتباطات بسیار مناسبی با دستگاه‌های اجرایی استان انجام شده است. به عنوان مثال دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان با حضور دکتر طهرانچی با شهرداری قرارداد منعقد کرده‌ است. براساس این قراداد؛ حدود ۲۵ میلیارد تومان برای مجموعه شهرداری و دانشگاه آزاد اسلامی استان در آمد ایجاد می‌شود. امیدواریم این فعالیت‌ها تداوم داشته باشد.

طاهری افزود: علاوه بر آن؛ ما با بسیاری از ادارات در استان گلستان نیز تماس برقرار کرده‌ایم و توان علمی و پژوهشی دانشگاه را به اطلاع آنها رساندیم تا در حوزه‌ای که مورد نیاز است، با آنها همکاری داشته باشیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان تصریح کرد: تشکیل کارگروه مسئله یاب در استان گلستان یکی از ابداعات دانشگاه آزاد اسلامی گلستان است. در هر واحد استان، یک نفر به عنوان عضو ثابت به علاوه اساتیدی که ارتباطات مناسبی در سطح استان دارند؛ عضو کارگروه می‌شوند. در چنین شرایطی این کارگروه مرتب با بخش‌های اجرایی و صنعتی استان در ارتباط هستند. در این راستا مشکلات و چالش‌هایی که صنعت دارد و دانشگاه‌ می‌تواند به حل آنها کمک کند را شناسایی کرده و در کارگروه مطرح می‌شود.

روند صعودی جذب دانشجو در دانشگاه آزاد گلستان

وی درباره روند جذب دانشجو در نیمسال تحصیلی سال جاری مطرح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان از سال ۹۷ تا کنون که من مسئولیت آن را برعهده داشتم،جذب دانشجو همه ساله روندی صعودی داشته است. البته فقط سال ۹۹ که کشور درگیر محدودیت‌های کرونا بود، ما نیز در پذیرش دانشجو دچار افت شدیم.

طاهری ادامه داد: پیش بینی می‌شود که امسال نیز روند افزایش و صعودی جذب دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان تداوم داشته باشد.

جذب ۱۰۰ درصدی دانشجویان دکتری برای دستیار آموزشی

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گرگان با اشاره به طرح دستیاران آموزشی که جایگزین اساتید حق التدریس شده است، گفت: در حال حاضر تقریبا نزدیک به ۱۰۰ درصد دانشجویان تحصیلات تکمیلی دوره دکتری دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان به عنوان دستیار آموزشی در حال تدریس در کلاس‌های درس هستند.

وی درباره آمار دانشجویان جذب شده به عنوان دستیار آموزشی و نظارت بر فعایت آنان بیان کرد: براساس دستور العملی که سازمان مرکزی دانشگاه برای استفاده از دستیاران آموزشی تهیه و ابلاغ کرده‌ است، هر ۱۰ دستیار آموزشی باید ذیل یک استاد هیئت علمی تمام وقت فعالیت داشته باشند. البته این نظارت حدود ۸۰ درصد است که در حال پیگیری برای رساندن آن به ۱۰۰ درصد هستیم.

طاهری مطرح کرد: دانشجوی دوره دکتری که تا کنون سابقه تدریس و حضور سر کلاس درس را نداشته است، امکان دارد که در یک یا دو ترم اول که به عنوان استاد فعالیت می‌کند، خیلی قوی ظاهر نشودو همین نظارت یک استاد تمام وقت، اشکالات این چنینی را برطرف می‌کند.

این مسئول اضافه کرد: البته این دستیاران آموزشی انگیزه کافی برای فعالیت دارند؛ چرا که اگر در این مسیر خدمات خومناسبی ارائه دهند، امکان دارد که بعد از فارغ التحصیلی در رشته‌های مورد نیاز، عضو هیئت علمی تمام وقت دانشگاه نیز شوند یا حداقل به عنوان هیئت علمی وابسته با دانشگاه همکاری داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: تجربه علمی، عملی، مباحث سلامت عمومی دستاران آموزشی در دوره همکاری با دانشگاه سنجیده می‌شود. بنابراین آنها نسبت اساتید حق التدریس در گذشته فعالیت می‌کردند و دانشگاه هیچ شناختی از آنها نداشت و از سوی دیگر آنها نیز هیچ تعلق خاطری به دانشگاه نداشند، بسیار مفید تر هستند. به عقیده من این روند استفاده از دستیار آموزشی برای دانشگاه و دانشجویان در آینده بسیار مفید است.

رویداد صدرا در استان گلستان

طاهری با اشاره به برگزاری رویداد های صدرا و اجرای طرح پویش در دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان بیان کرد: یکی از بهترین برنامه‌هایی که دانشگاه آزاد اسلامی در چند سال اخیر در دستور کار خود قرار داده، طرح پویش است. در این طرح، علاوه بر اینکه دانشجویان سرکلاس درس با مباحث نظری آشنا می‌شوند، مطالب درسی را در عرصه و محیط کار به صورت علمی انجام می‌دهد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان گفت: دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان همانند سایر واحدهای دانشگاه آزاد و دستورالعمل سازمان مرکزی، طرح پویش را اجرایی کرده‌ است. البته دو موضوع در این خصوص باید مورد توجه قرار بگیرد. یکی اینکه استان گلستان نباید با استان‌های صنعتی مقایسه شود. این استان قطب کشاورزی کشور محسوب می‌شود و عمدتا صنعت در آن رشد چندانی نداشته است. در نتیجه از لحاظ تعداد دانشجویان شرکت کننده در طرح پویش و پایش آمار بالای داشته باشیم.

وی ادامه داد: علاوه بر آن؛ فرهنگ کار موضوع دیگری است که بر آمار شرکت کنندگان در رویداد صدرا و طرح پویش اثر گذار است. به عنوان مثال حدود ۴۰ شرکت صنعتی در رویداد صدرا دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان شرکت کردند که بهترین فرصت برای اشتغال دانشجویان در حین تحصیل یا زمان فارغ التحصیلی است. متاسفانه برخی از دانشجویان از این فرصت‌ها استفاده نمی‌کنند. یعنی عادت کردند که مدرک تحصیلی بگیرند و کار اداری داشته باشند. بر طرف کردن این فرهنگ نادرست، نیاز به برنامه ریزی و آموزش دارد.

طاهری در پاسخ به این پرسش که آیا دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان برای تاسیس دانشکدگان موضوعی جا نمایی انجام داده است یا خیر؛ عنوان کرد: بله مکان یابی انجام شده است. البته دانشکدگان موضوعی در واقع همان دانشکده‌های موضوعی است که برای آنها مکان در نظر گرفته شده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گرگان در پایان خاطرنشان کرد: دانشکده موضوعی با هدف حرکت به سمت دانشگاه حل المسئله تاسیس شده است. در واقع موضوعات و مشکلات جامعه با حضور اساتید مربوط در این دانشکده‌ها مطرح شده و راهکار برای حل آنها پیشنهاد می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1245943

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =