جشنواره عمار، فرصتی برای نمایش مبارزه امت‌ مقاومت 

اولین نشست خبری پانزدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار با عنوان امت مقاومت، شنبه ۲۱ مهرماه با حضور عوامل جشنواره و میهمان ویژه این نشست، برگزار شد. میزبان و میهمان ویژه این نشست خانواده گرانقدر شهید حاج حسن طهرانی مقدم بودند.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر ایسکانیوز، اولین نشست خبری جشنواره عمار هرساله با حضور مرضیه هاشمی دبیر پانزدهمین جشواره فیلم عمار، سعید خورشیدی رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره فیلم عمار، سهیل اسعد دبیر دو دوره اخیر جشنواره عمار و محمدحسین صبوری دبیر اجرایی پانزدهمین جشنواره فیلم عمار در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه برگزار شد.

مرضیه هاشمی به عنوان دبیر پانزدهمین دوره جشنواره عمار معرفی شده و ضمن اعلام جایزه ویژه جشنواره پانزدهم، وظیفه بزرگی که جشنواره عمار در این موقعیت سخت و حساس مقاومت، برعهده دارد را یادآور شد و گفت: اهمیت فیلم‌های مقاومت و روایت‌های مرتبط با آن بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود. جشنواره عمار از ابتدا با هدف ارائه دیدگاه‌های اسلامی و انقلابی آغاز به کار کرد و در شرایط فعلی جهان، این هدف بیش از پیش ضروری است. ما شاهد نسل‌کشی در فلسطین و بحران‌های مشابه در لبنان هستیم و این وظیفه ماست که این واقعیت‌ها را روایت کنیم، به تصویر بکشیم و صدای مظلومان را به گوش جهانیان برسانیم تا مردم دنیا بیدار شوند.

در همین راستا، طبق اعلام ایشان جایزه ویژه امسال به نام خبرنگار شهید وفاء‌العدینی خواهد بود. جایزه «وفاء» به برترین اثر در حوزه روایت میدان مقاومت تعلق خواهد گرفت.

در ادامه نیز محمدحسین صبوری، دبیر اجرایی پانزدهمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار گفت: «ما از هنرمندان و مستندسازان سراسر عالم دعوت می‌کنیم در این جشنواره شرکت کرده و صدای مقاومت و مبارزه با استکبار را به گوش جهانیان برسانند. این جشنواره فرصتی است برای نشان دادن تلاش‌ و مبارزه امت‌های مستضعف در برابر ظلم و ستم.»

سعید خورشیدی رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره عمار به تاثیر بازنمایی مقاومت‌ها و رشادت‌های امت اسلامی، در سازوکارهای بسط فرهنگ مقاومت در جامعه اشاره کرد و گفت: باید به همبستگی در برابر دشمن واحد ادامه دهیم و از تجربیات یکدیگر بیاموزیم. لذا در جشنواره امسال روایت "امت مقاومت" را به عنوان محور جشنواره خواهیم داشت.

وی افزود: امروز، در حالی که برخی از اعضای حزب‌الله به شهادت می‌رسند، این جامعه همچنان ایستاده و در برابر دشمن صهیونیستی مقاومت می‌کند. این نشان‌دهنده اهمیت فرهنگ در مبارزه است. کار فرهنگی و رسانه‌ای باید در مرکز توجه قرار گیرد تا روایت‌های ایثار و مقاومت در جامعه بازنمایی شود.

خورشیدی با اشاره به نماز جمعه نصر، اضافه کرد: اهمیت این مسئله در خطبه‌های نماز جمعه اخیر حضرت آقا نیز مشهود بود، ایشان فرمودند؛ امروز امت اسلامی در مقابل یک دشمن واحد مقاومت می‌کند، این دشمنی واحد منجر به یک همبستگی در میان مسلمانان می‌شود.

وی با اشاره به نقش رسانه در بازتولید فرهنگ مقاومت گفت: امروز دغدغه‌مندی لایه‌های مختلف جامعه ایرانی، در رابطه با موضوع غزه حس می‌شود که رسانه باید بتوانند این فرهنگ را در جامعه بازتولید کنند. البته این دغدغه در سراسر امت‌ اسلامی نیز قابل مشاهده است. جشنواره عمار، فراخوانی است برای بازنمایی این اقدامات رسانه‌ای و ترویج فرهنگ مقاومت در میان امت اسلامی.

پس از گرامی داشت یاد و خاطره حاج نادر طلب زاده دبیر فقید جشنواره، سهیل اسعد دبیر چهاردهمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار با اشاره به نیازهای امروز جبهه انقلاب، گفت: در این ایام، ما تجربه‌های تلخی داشته‌ایم، به ویژه در دو فضای فلسطین و لبنان. در این روزها شبهات زیادی در صحنه‌های مختلف ایجاد شده است. به نظر من، اگر این شبهه‌ها بدون پاسخ بمانند، تقصیر رسانه و هنر اسلامی است.

وی افزود: امت حزب‌الله نباید در برابر این شبهه‌ها ضعف نشان بدهد؛ باید برای هر پرسش و شبهه‌ای پاسخی داشته باشیم. بسیاری از مسائل اساسی، که امت حزب‌الله با آن‌ها مواجه میشود هنوز پاسخ داده نشده و این تقصیر ماست. بنابراین، مهم است که به محتواسازی در این زمینه بپردازیم؛ جشنواره‌هایی مانند عمار می‌توانند در این راستا بسیار مفید باشند.

اسعد با اشاره به عدم تصویرسازی از توانایی‌های مقاومت، گفت: نکته دوم، در مورد نمایش وقایع است. من پیگیری کرده‌ام که رسانه‌های انقلابی در لبنان، به ویژه به زبان عربی، هنوز نتوانسته‌اند از مرزهای خود خارج شوند و حقایق را نشان دهند. به عنوان مثال، در مورد بمباران‌های اسرائیل در ضاحیه جنوبی، رسانه‌های حزب‌الله فقط به نمایش تصاویر و اخبار مربوط به اسرائیلی‌ها و بمباران کردن آنها پرداخته‌اند و کمتر به قدرت و توانایی‌های خود اشاره کرده‌اند. این عدم توازن باید اصلاح شود تا ما نیز بفهمیم که ما قدرت و توانایی‌هایی داریم که باید به آن‌ها پرداخته شود.

دبیر دوره اخیر جشنواره عمار گفت: نکته آخر، ایجاد تعادل بین جبهه داخلی و بین‌المللی است. جهان امروز نیاز دارد با روایت‌های ما آشنا شود، اما نباید فراموش کنیم جبهه داخلی نیز نیازهایی دارد. ما باید به جذب دیگران بپردازیم، اما در عین حال باید از عناصر جبهه خودی غافل شویم، باید به آن‌ها توجه کافی را داشته باشیم و از آنها محافظت کنیم.

در پایان، میهمان ویژه نشست سردار محمد طهرانی مقدم به ماجرای بناشدن حسینیه در مجاورت منزل شهید اشاره نموده و گفت: برپایی حسینیه‌ای که در آن هستیم، داستانی زیبا و معنادار دارد. شبی برادرم، خواب عجیبی دید. او تعریف میکرد دو ملک بالای سر او بودند و از او می‌پرسیدند چه برای خود آورده است، در آن لحظه، با آنهمه خدمات و افتخارات هیچ چیز نمیگوید، جز این جمله؛ من اقامه عزای آقا اباعبدالله کرده‌ام.

برادر شهید طهرانی مقدم ادامه داد: این جمله، نشان‌دهنده عمق ایمان و عشق او به اهل بیت (ع) به ویژه امام حسین (ع) بود. در ادامه خوابش نیز یکی از ملائک به او گفته بود بوی حسین (ع) از او به مشام می‌رسد و ناگهان قبر روشن شده و بهشت در مقابلش نمایان گردیده بود.

وی افزود: برادرم، پس از این خواب و الهاماتی که از آن دریافت کرد، تصمیم گرفت، این مکان را به حسینیه تبدیل کند. او با عشق و ارادت به امام حسین (ع)، اینجا را محلی برای اقامه عزای آن حضرت قرار داد. اما روزی که اینجا را به حسینیه تبدیل کردیم، او دیگر در بین ما نبود.

سردار طهرانی مقدم در ادامه به برنامه‌ریزی دقیق مقاومت برای تقویت لبنان اشاره کردند و گفتند: ما در جنوب لبنان شاهد بودیم، چگونه با طراحی و سازماندهی دقیق، قدرت مقاومت تقویت شد. موشک‌هایی که امروز در اختیار حزب‌الله است، نتیجه سال‌ها تلاش و طراحی است. این موشک‌ها به سمت مراکز حساس و حیاتی رژیم صهیونیستی نشانه‌ رفته و مقاومت آماده پاسخ به هرگونه تهدیدی است.

وی با اشاره به عملیات وعده صادق۲ گفت: عملیات‌های اخیر مانند «طوفان الاقصی» و «وعده صادق» نشان‌دهنده قدرت و اراده مقاومت است. امروز، تمام گروه‌های مقاومت از زینبیون و فاطمیون تا انصارالله در یمن، آماده‌اند، در صورت فرمان مقام معظم رهبری، به میدان بیایند و به دشمن پاسخ سختی بدهند.

سرانجام سردار محمد طهرانی مقدم با تصریح اینکه حمایت از مقاومت نه تنها یک وظیفه ملی، بلکه یک وظیفه دینی و انسانی است، گفتند: باید در کنار هم، برای حفظ امنیت و استقلال کشورمان تلاش کنیم و از آرمان‌های مجاهدین و شهدا دفاع کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1246116

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =