جنگ غزه سلامت روانی کودکان فلسطینی را به خطر انداخته است / جنایات رژیم صهیونیستی علیه کودکان و آینده آنها

آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی در بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی از سلامت روانی کودکان فلسطینی به دلیل آثار جنگ غزه، خواستار پایان دادن به نسل کشی اسرائیل شده‌ و می‌افزاید: محروم کردن کودکان از آینده در سرزمین خود، بخشی از منطق استعمار مهاجران بوده است.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، با افزایش تنش‌ها و حملات رژیم صهیونیستی در غزه نگرانی‌ها در مورد اوضاع غیرنظامیان و به‌خصوص کودکان افزایش یافته است. سازمان‌های بین‌المللی نه تنها نگران وخیم شدن اوضاع جسمی این کودکان هستند بلکه هشدارهایی را نیز در مورد سلامت روان آنها نیز داده‌اند.

در بیانیه سرگشاده‌ای که اونروا -آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی- نوشته است، جمعی از شبکه‌ها و سازمان‌ها ازجمله شبکه بهداشت روانی انگلستان و فلسطین، مددکاران اجتماعی برای فلسطین آزاد، خانواده درمانگران برای فلسطین، گروه تحلیلگران فلسطین، صداهای روانکاوی برای فلسطین، روان درمانگران و مشاوران مسئولیت اجتماعی و چندی دیگر از سازمان‌ها خواستار پایان دادن به نسل کشی اسرائیل شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

جنگ غزه مشروعیت ارزش‌های نظم لیبرال را دچار چالش جدی کرده است

این امدادگران در این بیانیه نگرانی خود در مورد سلامت روان مردم غزه بیان کرده و عنوان داشتند یک سال پیش، درست در روز حملات حماس، اسرائیل حمله نسل کشی خود را به شهروندان غزه و کل زیرساخت‌های این سرزمین آغاز کرد و در آن زمان تعداد کمی از ما می‌توانست پیش‌بینی کند که 12 ماه بعد، غزه همچنان زیر بمباران بی‌رحمانه خواهد بود و شهروندانش با تهدید دائمی آوارگی و پراکندگی دائمی مواجه خواهند شد.

در ادامه این بیانیه آمده است: عواقب یک سال مرگبار برای سلامت جسمی و روانی طولانی مدت شهروندان غزه و تأثیرات آن بر عملکرد جوامع آن غیرقابل محاسبه است و عنوان کردند در حالی که هر شهروند غزه به شدت آسیب دیده است، ما توجه ویژه‌ای را به اثرات آن بر کودکان و شهروندان غزه در آینده جلب می‌کنیم.

فیلیپ لازارینی -کمیسر کل آنروا- نیز این جنگ را «جنگ علیه کودکان و آینده آنها» نامیده است و گفت محروم کردن کودکان از آینده در سرزمین خود، در حالی که از رشد جسمی و روانی آنها جلوگیری می‌کند، همیشه بخشی از منطق استعمار مهاجران بوده است.

در این بیانیه همچنین آمده است: «ما به عنوان پزشکان بهداشت روان، خشم عمیق، اندوه و شرم جمعی خود را نسبت به درد عظیمی که بر مردم غزه تحمیل شده و همچنان ادامه دارد، ابراز داشته و خود را با آنها شریک می‌دانیم» و اعلام کردند «ما در این برهه تأثیر یک سال بمباران مداوم، کشتار، صدمات فاجعه‌بار، آوارگی، گرسنگی و بیماری را بررسی می‌کنیم».

از دست رفتن دوره کودکی

آنها همچنین اشاره کردند جنگ باعث از دست رفتن دوره کودکی در بین کودکان غزه می‌شود. کودکان غزه، اگر زنده بمانند، میراثی از صدمات وحشتناک، از جمله ناتوانی‌هایی که نیاز به سال‌ها توانبخشی دارد، به ارمغان می‌آورد که هیچ‌گونه منبعی هم برای انجام این توانبخشی‌ها وجود ندارد.

آن‌ها از خانه‌های خود و همچنین از دوران کودکی خود -یا به دلیل از دست دادن والدین و خانواده و یا به دلیل انجام وظایف بزرگسالی فراتر از توانایی‌هایشان- بیرون رانده شده‌اند.

آنها همچنین اشاره کرده‌اند یک سال تمام -از 7 اکتبر 2023 تاکنون- شامل تمام دوره زندگی یک نوزاد، نیمی از زندگی یک کودک نوپا و یک چهارم زندگی یک کودک چهار ساله است. یک کودک 10 ساله که در سال گذشته زنده مانده است، میراث حداقل دو بمباران مرگبار قبلی خانه ها، خانواده ها و جوامع خود را دارد.

در ادامه این بیانیه آمده است که اونروا که تأمین کننده اصلی آموزش کودکان در غزه بود مورد حمله شدید اسرائیل قرار گرفته و کودکان غزه که آموزش برای آنها منبع اصلی مقاومت و غرور بوده است اکنون نه ساختمان مدرسه‌ای برای بازگشت به آن و نه چشم اندازی برای آینده آن دارند. همچنین اسرائیل در خواست ورود مواد غذایی کافی به غزه را رد می‌کند. و اعلام کردند در میان درگیری‌های جهانی، شهروندان غزه هیچ وسیله‌ای برای فرار از بمباران بی‌امان اسرائیل، تک‌تیراندازها و هواپیماهای بدون سرنشین قاتل ندارند.

همچنین با توجه به اینکه شوک حاصل از نسل کشی اسرائیل هر روز بیشتر می‌شود و اعتراضات در سراسر جهان نسبت به این رژیم افزایش می‌یابد و با وجود احکام دادگاه بین‌المللی دادگستری و درخواست دادستان ارشد دیوان کیفری بین‌المللی برای صدور حکم بازداشت برای نخست‌وزیر و وزیر دفاع اسرائیل، کشتار همچنان ادامه دارد.

در این بیانیه آمده است این امر به دلیل تبانی و همدستی فعال قدرت‌های غربی انجام می‌شود که طی دهه‌ها، به اسرائیل معافیت مطلق داده‌اند تا سیاست‌های تهاجمی خود در توسعه شهرک‌نشینی استعماری، سرقت زمین، پاکسازی قومی، حبس و سرکوب خشونت‌آمیز حقوق بشر را دنبال کند.

آنها در ادامه بیان داشتند: «ما به‌عنوان پزشکان بهداشت روان می‌دانیم که وقتی هیچ مرز خارجی تعیین نمی‌شود و هیچ محدودیتی برای رفتار خشونت آمیز اعمال نمی‌گردد، مرتکب این اختیار را پیدا می‌کند که فقط به دنبال منافع خود باشد و از انسانیت خارج شود».

در ادامه این بیانیه آمده: «در اعتراض به نسل‌کشی یک ساله غزه، ما از دولت‌های خود خواسته‌ایم تا با پاسخگویی اسرائیل بر اساس قوانین بین‌المللی، با پایان دادن به عرضه سلاح‌هایی که این نسل‌کشی را ممکن می‌کند و با تحریم رهبران آن، به این معافیت از مجازات پایان دهند».

این سازمان همچنین بیان داشته در طول این سال آگاهی نسبت به واقعیت‌های استعماری، نژادپرستانه و آپارتاید اسرائیل و همدستی قدرت‌های جهانی افزایش یافته‌است اما همچنان خواستار کمک‌های جدی‌تر دولت‌ها برای کمک و امدادرسانی به مردم غزه هستند.

آنها گفتند: «یک سال بعد، ما عمیقا تحت تأثیر درد و رنجی هستیم که بر فلسطین تحمیل شده است، اما به جای تسلیم شدن در فرسودگی و ناامیدی، بیش از هر زمان دیگری درگیر اقدام جمعی از طریق رعایت اخلاق حرفه‌ای و مخالفت با این نسل کشی هستیم. آنها همچنین اشاره کردند بچه‌های غزه که شهروندان فعال و همچنین قربانی هستند، از ما چیزی کمتر نمی‌خواهند.

خبرنگار: ماری ملکی

انتهای پیام/

کد خبر: 1246449

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =