افزایش قابل توجه فرار سرمایه‌ها از اسرائیل

روزنامه گلوبز گزارش داد که در نتیجه کشیده شدن دامنه جنگ به لبنان، فرار سرمایه‌ها از اسرائیل افزایش قابل توجهی داشته است.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، گزارش‌های عبری حاکی از آن است که در بحبوحه ترس ساکنان سرزمین‌های اشغالی از عواقب جنگ بر پس‌اندازهایشان، اقتصاد اسرائیل از فرار فزاینده سرمایه‌های پس‌انداز شده رنج می‌برد.

بیشتر بخوانید:

نامه سفیر ایران به دادگاه لاهه برای اقدام علیه رژیم اسرائیل

بر اساس گزارش این هفته روزنامه گلوبز، تا سه سال پیش، شاخص استاندارد اند پورز(در بورس آمریکا) که بزرگ‌ترین شرکت‌های ایالات متحده را در برمی‌گیرد، تقریباً ۱٪ از کل سرمایه‌گذاری بلندمدت اسرائیلی‌ها یعنی در مجموع شش میلیارد شکل را جذب کرده بود؛ اما از زمان عملیات طوفان الاقصی، خیلی چیزها تغییر کرده و فرار پول از اقتصاد اسرائیل به آمریکا افزایش‌یافته است.

در این گزارش آمده است که فرار پس‌اندازها از اقتصاد اسرائیل را نیروهای فعال در حوزه فناوری و جوانان با آگاهی مالی بالا در اسرائیل کلید زدند که سرمایه‌گذاری‌ها و پس‌اندازهای خود را به بازار مالی آمریکا منتقل کردند و سپس پدیده خروج از بازار اسرائیل و سرمایه‌گذاری در بازار آمریکا به یک پدیده عمومی تبدیل شد.

گزارش «گلوبز» حاکی است که ظرف سه سال، وجوه سرمایه‌گذاری شده در بازارهای آمریکا از شش میلیارد شکل به ۱۳۴ میلیارد افزایش‌یافته که بیشتر آن‌ها از صندوق‌های بازنشستگی، صندوق‌های پس‌انداز و صندوق‌های آموزش پیشرفته اسرائیل است که دستکم ۸ درصد از کل دارایی‌های مالی بلندمدت در اقتصاد در حال حاضر متزلزل اسرائیل را شامل می‌شود.

گلوبز دلیل فرار سرمایه‌های پس‌انداز شده در اسرائیل به آمریکا را طولانی‌شدن جنگ غزه و تحولات در جبهه لبنان خواند و گفت در واقع سرمایه‌گذاری اسرائیلی‌ها در شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰ یا بازار آمریکا از زمان آغاز جنگ غزه بیش از دو برابر شده است و حدود نیمی از این مبالغ ناشی از سرمایه‌گذاری خالص جدید و بقیه از بازده کلان سرمایه‌گذاری در بازار مالی آمریکاست.

روزنامه «جوش بزینس نیوز» نیز که متخصص در بخش تجارت در اسرائیل است، در گزارشی اعلام کرده است که مهاجرت سرمایه خطرات زیادی را برای اقتصاد متزلزل اسرائیل به همراه دارد و کاهش سرمایه‌گذاری خارجی می‌تواند منجر به کمبود بودجه لازم برای استارت‌آپ‌ها شود که ستون فقرات اقتصاد اسرائیل را تشکیل می‌دهند.

بر اساس این گزارش، بخش فناوری اسرائیل که زمانی پرجنب‌وجوش بود، با روند نگران‌کننده‌ای مواجه است، زیرا سرمایه‌گذاران خارجی در حال عقب‌نشینی هستند.

گلوبز هم در ادامه گزارش فوق افزود: این مهاجرت سرمایه که در کاهش خیره‌کننده ۵۵ درصدی سرمایه‌گذاری خارجی در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۴ منعکس شده است، تصویری بسیار پیچیده‌تر از نگرانی‌های صرفاً در مورد جنگ جاری ارائه می‌دهد. داده‌های اداره مرکزی آمار اسرائیل داستانی بسیار عمیق‌تر از این را نشان می‌دهد.

گزارش اداره مرکزی آمار اسرائیل همچنین کاهش مازاد حساب‌جاری را که یک شاخص کلیدی سلامت اقتصادی یک کشور است، نشان می‌دهد.

به نوشته گلوبز، مازاد حساب جاری اسرائیل در سه ماهه اول سال جاری کاهش قابل توجهی به میزان ۲.۶ میلیارد دلار ثبت کرد و این کاهش ناشی از کاهش صادرات کالا و خدمات است که می‌تواند نشان دهنده کُند شدن فعالیت اقتصادی در اسرائیل باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1246566

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =