کرسی‌های آزاد اندیشی رسالت دانشگاه است؛ نه یک کار تزئینی

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: رویداد کرسی های آزاد اندیشی به دنبال کسب فناوری نرم و روشمندی در گفت و گوست.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی صبح امروز یکشنبه ۲۹ مهرماه ۱۴۰۳، در اختتامیه مرحله حضوری کشوری اولین رویداد سراسری رقابت تیم های دانشجویی در کرسی های آزاداندیشی که در سالن همایش های غدیر دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی برگزار شد، اظهار کرد: نظام سلطه منطق گفت و گو را با منطق بمب سنگر شکن و بمبارن شدید عوض کرده است و فضا را به گونه ای آرایش کرده که صدای مقابل با نظام سلطه اصلا شنیده نشود و منطق نظام مقابل طرح نگردد.

وی ادامه داد: در نسل ۵انقلاب صنعتی، انسان را به محوریت بردند که در واقع انسان را به مثابه ابزار ببینند و این در صورتی است که اگر انسان به مثابه ابزار شود، دیگر اهل گفت و گو نیست.

دکتر طهرانچی با اشاره به پیام رهبر انقلاب اسلامی و کسانی که ۴سال پیش این رویداد را شروع کردند،تصریح کرد: ایشان از مدیران و همه دست اندرکاران برگزاری کرسی های آزاد اندیشی تشکر کردند. هر کس برای احیای امر انقلاب و پایدارسازی نظام تلاش میکند رهبر عزیز ما قدردان اوست و من هم به طبع از همه تشکر میکنم.

عضو هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه رویداد کرسی های آزاداندیشی یک جریان است،افزود: چرا نظام آموزش عالی ما به گفت و گو روشمند نیاز دارد؟ ما برداشت خودمان را از انیورسیته و نهاد دانایی داشتیم پس دانشگاه را از مقطع کارشناسی شروع کردیم که آندرگراجوئیت بود و گراجوئیت، سال ها پس از استقرار دانشگاه به کشور ما آمد اما در غرب تنظیم گر گرایشات دانایی و توانایی اجتماع بود و این سه گانه تحت عنوان فرهنگ علم و فناوری بروز و ظهور یافت.

وی خاطرنشان کرد: پس فرهنگ جامعه در دانشگاه قوام پیدا میکند و جامعه باید دانا باشد و دانایی جامعه هم در دانشگاه قوام می یابد و رکن سوم توانش است یعنی اگر دانا بودید اما نتوانید و قدرت بروز نداشته باشید و شیوه کاربست نیابید کمثل الحمار...

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: برای اینکه علم اتفاق بیفتد باید توانش جامعه بالا برود که توانش، بخشی در درون اجتماع و بخشی هم ابزار اجتماع است پس ابزاری که خلق میشود موید توانش میشود و همان چیزی است که نامش را فناوری میگذارند.

دکتر طهرانچی ادامه داد: ورود ما به دانشگاه از منظر صرفا دانش بود و دوگانه فرهنگ و فناوری را دو گانه تزئینی می بینیم. معاون آموزشی ارجحیت دارد چون دانشگاه را محل آموزش میدانیم واین برگرفته از نگاه پیشینی ماست.

وی با بیان اینکه جامعه توانمند جامعه ای است که بینش، توانش، دانش و گرایش را شکل دهد، به آیه آغازین سوره الرحمن نیز اشاره و خاطرنشان کرد: خداوند رحمن که سعادت بشر را طلب میکند، کلام خود را به بشر عرضه کرد و پس از آن بیان با تفکر عجین است به همین دلیل زبان مادری را زبان تفکر می دانند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: رابطه زبان و تفکر و زبان و منطق یکی از بحث های جدی است. سه گانه دانش، توانش و گرایش میتوانند با هم ارتباط بگیرند و آن منطق گفت و گوست.

وی ادامه داد:«ذکر» علم را به گرایش وصل میکند. توانش، فناوری و فرهنگ در گرو گفت و گو روشمند است. آنچه که در کرسی های آزاد اندیشی اهمیت پیدا میکند، روش گفت و گو است.

دکتر طهرانچی با بیان اینکه نظامی که صرفا آموزش را دارد، یاددهی رخ میدهد اما گفت و گو شکل نمیگیرد، تصریح کرد: فناوری نرم یعنی توانشی که میتواند الگوهای ساخت فرهنگ داشته باشد.

وی افزود: کرسی های آزاد اندیشی به دنبال کسب فناوری نرم و روشمندی در گفت و گوست. گفت و گو باید خودش روشمند باشد و در گرایش پشتیبانی کند یعنی همان اخلاق گفت وگو که از دانش یعنی دانایی لازم برای گفت و گو باید پشتیبانی کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: پس گفت و گو ثمره دانشگاه است و اگر تحمل بر نقد مقابل داشته باشیم یعنی اخلاق گفت و گو و در نهایت جلوی فلش، توانایی گفت وگو یعنی روشمندی است.

وی با تاکید بر اینکه گفت و گو روشمند با شعار و منازعات سیاسی حاصل نمیشود، ادامه داد: از مجموعه سما تشکر میکنم که رویداد دانش آموزی را راه انداختند.

دکتر طهرانچی اضافه کرد: کسی که به فناوری گفت و گو نرسد در علوم انسانی نمیتواند بحثی داشته باشد.
در خصوص صیانت از فضای مجازی مباحثی مطرح است که فیلتر کنیم یا نه؟ روش قرآن کریم« تقوا و خویشتنداری» است پس صیانت از فضای مجازی چاره آن پرورش گفت و گو است.

وی خاطرنشان کرد: کرسی آزاداندیشی رساندن ما به هدف دانشگاه که کسب فناوری است و دانش و گرایش پشتیبان آن هستند. کرسی هایی که بومی سازی شده است و اگر درک شود در فناوری های سخت هم میتوان از آن بهره گرفت.

دکتر طهرانچی گفت: رویداد کرسی های آزاداندیشی یک کار اضافی و تزئینی نیست بلکه جزیی از رسالت دانشگاه آزاد اسلامی است و فعالیت اساتید داور و راهنما که رویداد را همراهی کردند باید به عنوان بخشی از انجام فعالیت دانشگاهی آنها محاسبه شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1246574

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =