جزایر سه گانه ابزار معامله پشت پرده و انحراف از مسئله فلسطین و لبنان

تحلیل‌گران سیاسی و مسئولان بر این باور هستند طرح دوباره ادعای امارات درباره جزایر سه گانه ایرانی در راستای انحراف افکار عمومی از منطقه فلسطین و لبنان به منطقه خلیج فارس و ضربه زدن به نفوذ ایران در معادلات منطقه است. علاوه براین همسویی کشورهای اروپایی با امارات نیز ناشی از نوعی معامله پشت پرده در زمینه جنگ اوکراین است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز؛ ادعایِ «ایران به اشغال جزایر سه‌گانه تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی پایان دهد»! ادعای بی‌اساس و البته تکراری بخشی از بیانه پایانی نشست کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه اروپا بود که در آن بیانیه کشورمان متهم به نادیده گرفتن حقوق بین الملل نیز شده است!

بیشتر بخوانید؛

هشدار قالیباف به اتحادیه اروپا درباره جزایر سه‌گانه‌ ایران

این ادعا مانند گذشته با واکنش مقامات و فعالان سیاسی مواجه شده است و بسیاری از آن‌ها بر این باور هستند کشورهای غربی و عربی با سوءاستفاده از شرایط منطقه در حال تفرقه‌افکنی و محدود کردن دامنه نفوذ ایران در خاورمیانه هستند. سید عباس عراقچی در واکنش به این ادعا نوشته است: «دوران سیاست خبیثانه تفرقه بینداز و حکومت کن اروپایی‌ها در منطقه ما مدت‌های مدیدی است که به سر رسیده است. بخش ایران در بیانیه مشترک اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج‌فارس پیام‌های زیادی در خود دارد. از نظر ما روشن است که مسیر همکاریِ با احترام که از سوی ما در ملاقات‌های مختلف از جمله در نیویورک به آنها پیشنهاد شد اکنون با تمایل اروپا برای تقابل پاسخ داده شده است از طریق تحریم پروازهای مسافری و ایراد اتهام عبث «اشغالگری» به ایران! جزایر سه‌گانه همیشه متعلق به ایران بوده‌اند و تا ابد نیز چنین خواهد بود.»

تکرار ادعای مالکیت امارات بر جزایر سه گانه آن هم با اتهام «اشغال‌گری» نسبت به ایران پس از بازتاب حضور چشمگیر گسترده مسئولان جمهوری اسلامی و نقش آفرینی ایران به عنوان تنها کشور مسلمان در حمایت از مردم فلسطین و لبنان تلاشی برای ضربه زدن به سیاست راهبردی ایران در حمایت از محور مقاومت است. علاوه بر این به باور بسیاری از تحلیلگران این بیانیه فرصتی برای انتقام‌جویی اتحادیه اروپا از ایران است زیرا اروپا از آغاز جنگ اوکراین، به کرات ایران را متهم به ارسال پهپاد به روسیه کرده است، ادعایی که بارها توسط یران رد شده است اما اکنون اتحادیه اروپا این اقدام را فرصتی برای انتقام‌گیری و اعمال فشار بیشتر بر ایران می‌داند؛ وزیر خارجه نیز در پیامش به سیاست تفرقه افکنانه کشورهای غربی طعنه زده است.

نکته جالب توجه در این میان، یادآوری حاکمیت ایران بر جزایر سه گانه با استناد به منابع اروپایی در فضای مجازی و رسانه‌ای کشور است. بی‌بی‌سی با استناد به سندهایی که اردشیر زاهدی به موسسه هوور در دانشگاه اکسفورد قرار داده، در سال ۲۰۲۱ نوشته است: «یک هفته قبل از اعلام عمومی تاریخ خروج نظامیان بریتانیایی از خلیج فارس، گورونوی رابرتس، وزیر مشاور در امور خارجه دولت بریتانیا در هفتم ژانویه ۱۹۶۸، هفدهم دی ۱۳۴۶، به تهران سفر کرد. در آن زمان علاوه بر بحرین و قطر، هفت شیخ نشین ابوظبی، دوبی،‌ شارجه، راس الخیمه، عجمان، فجیره و ام القیوین که در مجموع امارات متصالح نامیده می شدند، تحت الحمایه بریتانیا بودند.»

همچنین براساس این اسناد، ایران از دوره قاجار و در دوره پهلوی با بریتانیا بر سر حاکمیت بر بحرین اختلاف داشت و از طرفی بریتانیا را در واگذاری جزایر سه‌گانه به شیوخ شارجه و راس‌الخیمه مقصر می‌دانست. شاه ایران در دیدار با حاکم وقت دبی درباره این جزایر گفته بود: «مال دزدی که انگلیسی‌ها از ما گرفته‌اند، اکنون در دست شارجه و راس‌الخیمه است. این جزایر مثل اسلحه‌ای است که به طرف قلب ما نشانه‌گیری شده است.»

همچنین این اسناد می‌گویند بعد از اینکه ایران کنترل جزایر را بدست گرفت، امارات متحده عربی به عنوان یک کشور تشکیل شد اما امارات بدون در نظر گرفتن وقایع مستند تاریخی در کشاکش درگیری‌های اروپا و کشورهای عربی با ایران، همچنان مدعی حاکمیت بر جزایر سه گانه است!

علاوه بر این در روزهای گذشته موضوع عمران و آبادانی جزایر سه گانه ایرانی نیز بیش از گذشته مورد توجه محافل سیاسی داخلی قرار گرفته است تا حاکمیت ایران بر این جزایر بیش از بیش اثبات شود. در همین راستا محمد باقر قالیباف در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی گفته است: «از دولت محترم می‌خواهیم هرچه سریع‌تر مقدمات اجرایی شدن ماده ۶۱ قانون برنامه هفتم پیشرفت کشور را برای توسعه جزایر سه گانه ایرانی فراهم کند.»

در ادامه گفتگو با چند تن از نمایندگان مجلس دوازدهم شورای اسلامی و نیز نمانیدگان ادوار مجلس را در زمینه دلایل ماجراجویی جدید امارات و انگیزه حمایت اروپا از این کشور را می‌خوانید:

جزایر سه گانه ابزار معامله پشت پرده و انحراف از مسئله فلسطین و لبنان

اتهام‌زنی درباره جزایر سه گانه در قالب یک پروژه مشترک برای فشار بر ایران و روسیه است

ابوالفضل ظهره‌وند، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به خبرنگار پار لمانی ایسکانیوز گفت: بیانیه اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج فارس به علت معامله پشت پرده میان این دو است. شورای همکاری از اتحادیه اروپا خواسته است در ازای محکوم کردن روسیه در جنگ اوکراین، آن‌ها نیز ایران را در مسئله جزایر سه گانه محکوم کنند و این همکاری در قالب یک پروژه مشترک برای فشار بر ایران و روسیه است.

وی با بیان این که اروپائیان در این معامله اشتباه کرده‌اند، گفت: در سال ۱۹۷۱ اصلا کشوری به نام «امارات» در منطقه وجود نداشت و مسئله دیگر این است که خود اروپا در زمینه‌هایی مانند ایرلند شمالی، ولز، اسکاتلند و کاتولینا درگیر مشکلات اساسی است و برخی از این‌ها، سالهاست برای استقلالشان مبارزه می‌کنند! بنابراین باید در مقابل اقدام نسنجیده اروپا واکنش نشان دهیم زیرا این جزایر جزئی از خاک ایران است و حتی اگر عمیق‌تر به مسئله نگاه کنیم، حکام قدیم امارات را ایران تعیین می‌کرد.

نماینده تهران در مجلس دوازدهم شورای اسلامی در ادامه گفت: یکی از موارد حائز اهمیت دیگر در این زمینه سکوت هواداران رژیم شاهنشاهی که نشان می دهد چقدر این افراد وابسته هستند و چیزی به نام «ملیت» و «ایرانیت» برای آن‌ها مطرح نیست و باید در عرصه رسانه به علل سکوت این افراد نیز پرداخت.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در پاسخ به راهکار قطعی پایان دادن به این اتهامات گفت: در این زمینه باید اولا مسائل کشورمان با امارات را به نحو کامل حل و فصل کنیم. مثلا ما منابع مالی که در چین داریم به امارات می‌آوریم و سپس وارد کشور می‌کنیم در حالی که باید این منابع را به طور مستقیم وارد کشور کنیم؛ همین اقدام تا حدودی رویه امارات را تغییر می‌دهد. باید پرسید چرا کشور وابسته به جزیره‌ای نگه داشته شده که هر چه دارد از رهگذر تعامل با ایران است. ثانیا به عمران و آبادانی این جزایر بیشتر بپردازیم.

جزایر سه گانه ابزار معامله پشت پرده و انحراف از مسئله فلسطین و لبنان

می‌خواهند افکار عمومی را از منطقه فلسطین و لبنان به خلیج فارس هدایت کنند

شهریار حیدری نماینده ادوار مجلس و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم به خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز گفت: وقتی در شرایط فعلی منطقه، اروپا و شورای همکاری خلیج فارس اعلام کرده‌اند که ایران دست از اشغال جزایر سه گانه بردارد ناشی از چند مسئله است: اولا این مسئله منبعث از موج سواری بر بی‌طلاعی افکار عمومی از تاریخ این جزایر است. مسئله دیگر این است که تعمد می‌خواهند در شرایط فعلی افکارعمومی را از منطقه فلسطین و لبنان به خلیج فارس هدایت کنند تا این ظلمی که به مردم فلسطین و لبنان می‌شود به گونه‌ای تحت شعاع جوسازی‌ها قرار گیرد. سوم این که خود کشورهای عربی از جمله امارات بر اساس مستندات تاریخی مالکیت ایران بر این جزایر سه گانه واقف هستند. در تحقیقات میدانی که در گذشته برای اثبات مالکیت ایران بر جزایر سه گانه داشتم از بیشترین منابعی که استفاده کردم، منابع عربی بود.

وی با بیان این که بیانیه اخیر اتحادیه اروپا کاملا سیاسی است، گفت: کشورهای اروپایی از جمله فرانسه و آلمان حدود ۹۰ سال قبل در زمینه افزایش حضور در منطقه خاورمیانه مطالعاتی داشته‌اند و به این راهکار رسیده‌اند که با ایجاد «تفرقه» در کشورهای منطقه در دو حوزه قومی و مذهبی می‌توانند در این‌جا استقرار پیدا کرده و از منابع عظیم گازی و نفتی آن بهره برداری کنند. این راهبرد، هدف استراتژیک اروپا در خاورمیانه است و تا حدودی نیز موفق شده است. شوروی سابق و آمریکا نیز برای به دست آوردن منافع بیشتر همین راهبرد را در منطقه ما پیگیری کرده و می‌کنند.

اروپا در امتداد امتداد خط اتهام‌زنی به ایران در جنگ اوکراین از ادعای امارات حمایت می‌کند

این نماینده ادوار مجلس تصریح کرد: طرح موضوع جزایر سه گانه هیچ نفعی برای امارات ندارد و اگر کشوری بخواهد ادعایی داشته باشد آن کشور ایران است که بنا بر اسناد تاریخی می‌تواند بر جزایر دیگری نیز ادعای حاکمیت داشته باشد که اما برای پیشگیری بر تفرقه و نفاق در منطقه و شناخت از راهبرد اروپا این موضوعات را مطرح نمی‌کند. اروپائیان همواره در مدارک تاریخی خود بر این نکته تاکید کرده‌اند که این جزایر جزو مسلم خاک ایران است و حالا به علت مسائل جنگ اوکراین و روسیه و در امتداد خط اتهام‌زنی به ایران از ادعای امارات حمایت می‌کنند تا در منطقه تنش ایجاد کنند و به راهبرد تفرقه افکنی‌ خود ادامه دهند.

وی گفت: ساکنان جزایر سه گانه کاملا بر این مسئله واقف هستند که جمهوری اسلامی ایران بر حاکمیت خود بر این بخش از سرزمینش کاملا حساس است و اجازه حتی جدا شدن یک وجب از خاک کشورش را به هیچ کشوری نمی‌دهد بنابراین از بابت طرح چنین موضوعاتی هیچ نگرانی ندارند.

حیدری در واکنش به درخواست رئیس مجلس از دولت مبنی بر اهتمام در زمینه عمران و آبادانی جزایر سه گانه گفت: برنامه هفتم راهبرد کلان نظام حکمرانی کشور است و بخشی از برنامه و راهبرد ما تقویت جزایر ایرانی خلیج فارس با هدف رونق و توسعه گردشگری در منطقه است اما به هر دلیلی در این زمینه تاکنون کوتاهی شده است. در دولت‌های گذشته این بحث مطرح شد که مهاجرت به این مناطق در دستور کار قرار گیرد و از ظرفیت خدادادی آن‌ها استفاده شود اما به صورت ویژه بحث‌هایی در دولت آقای روحانی شروع شد و در دولت شهید رئیسی نیز پیگیری شد اما تاکنون اجرایی و عملیاتی نشده است.

وی در ادامه گفت: این مباحث البته مربوط به همه جزایر است اما به طور خاص زیبایی و جاذبه گردشگری «ابوموسی»، «تنب بزرگ» و «تنب کوچک» به مراتب بیشتر از جزایر کیش و قشم است و علاوه بر ظرفیت‌های مردمی، سرمایه‌گذاران خارجی نیز حاضر به سرمایه‌گذارای در این مناطق هستند.

این عضو پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم درباره وظایف دستگاه دیپلماسی کشور در مواجه با ادعای امارات گفت: دستگاه سیاست خارجی ما ماموریت دارد تا در برابر اظهارات و اقدامات سایر کشورهای دیگر چه مثبت و چه منفی عکس‌العمل نشان دهد. اظهارات و اقدامات مثبت را تقویت کند و اظهارات منفی را نیز با ساز و کار دیپلماتیک، حل و فصل کند و باید این تهدید را به فرصت تبدیل کنیم زیرا حق با ایران است و ضرورت دارد در نظام بین‌الملل علاوه بر این که اظهارات شورای همکاری خلیج فارس را با شدت محکوم کنیم، به ارائه مستندات تاریخی درباره حق خود بپردازیم البته این دست فعالیت‌ها اصلا به معنی مذاکره بر سر جزایر سه گانه نیست زیرا درباره حق خودمان با کسی مذاکره نخواهیم کرد.

جزایر سه گانه ابزار معامله پشت پرده و انحراف از مسئله فلسطین و لبنان

دستگاه سیاست خارجی نباید در برابر مسائل تفرقه افکنانه به بیانیه اکتفا کند

فرهاد بشیری، عضو کمیسیون اصل نود مجلس دوازدهم شورای اسلامی به خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز گفت: متاسفانه گاهی اوقات اظهارنظرها در عرصه بین المللی بر اساس واقعیت شکل نمی‌گیرد. در متون تاریخی خلیج فارس و جزایر سه گانه را با نام ایران می‌شناسند اما در حال حاضر کشورهای عربی و غربی برای این که بخواهند عمق نفوذ راهبردی ایران در منطقه را به حاشیه بکشانند چنین اتهاماتی را مطرح می‌کنند.

دستگاه سیاست خارجی کشور نیز باید مسائل اتهام آمیز و تفرقه افکنانه‌ای از این دست را فنی‌تر و دقیق‌تر پیگیری کند و صرفا به دادن بیانیه‌های رسانه‌ای اکتفا نکند و در مجامع بین‌المللی به خوبی از حقوق مسلم کشور دفاع و صیانت کند تا تاثیر این گونه اتهامات کمرنگ شود.

جزایر سه گانه ابزار معامله پشت پرده و انحراف از مسئله فلسطین و لبنان

برای پیشگیری از نفوذ اختلافات در جزایر سه گانه باید آبادانی آن‌ها در اولویت باشد

حسین صمصامی اقتصاددان و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس دوازدهم نیز در تحلیل توصیه رئیس مجلس به دولت برای توجه به آبادانی جزایر سه گانه به خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز گفت: برای این که اختلافاتی که از سوی بیگانگان مطرح و دامن زده می‌شود در این جزایر ریشه نکند باید در این بخش از کشور سرمایه‌گذاری ویژه انجام شود و توسعه این مناطق تبدیل به یکی از اولویت‌های اقتصادی کشور شود. چرا در شرایط فعلی تا این حد دولتمردان بر مبحث اقتصادی و معیشتی تکیه می‌کنند؟ پاسخ این است که اگر به این مسائل اهتمام نداشته باشیم باعث می‌شود تا مردم از حاکمیت جدا شوند بر این اساس اگر قدرت حاکمیت کشور در این جزایر تقویت نشود، همین اتفاق در آن‌جا نیز ممکن است بیفتد.

نماینده تهران در مجلس دوازدهم شورای اسلامی در ادامه گفت: جدایی مردم از حاکمیت یکی از مباحثی است که نفیو در کتاب «هنر تحریم» به آن پرداخته است. وی در این کتاب آورده است هدف از تحریم و ایجاد موانع رشد اقتصادی در یک کشور این است که پشتوانه مردمی حکومت‌ آن سرزمین از بین برود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1246694

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =