مدارس سما؛ زیست‌بوم دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی

رئیس امور دانشکدگان تعلیم تربیت اسلامی با حضور در جمع هیئت رئیسه، رئیس، معاونان و مدیران گروه های دانشکده تازه تاسیس تعلیم و تربیت اسلامی واحد کرمانشاه به تبیین سیاست های تحولی دانشگاه آزاد اسلامی و دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی پرداخت.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، بعد از ظهر دوشنبه سی ام مهر ماه ۱۴۰۳ فاطمه حمیدی فر رئیس امور دانشکدگان تعلیم تربیت اسلامی و معاون تحول و تعالی مدارس به همراه هاشم لوافیان رئیس امور توسعه و گسترش مدارس دانشگاه آزاداسلامی در جلسه ای با حضور افشین غنی زاده سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه ،جمعی از معاونان همچنین رئیس ،معاونان و مدیران گروه دانشکده تازه تاسیس تعلیم و تربیت اسلامی واحد کرمانشاه به تبیین سیاست های تحولی دانشگاه آزاد اسلامی و دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی پرداختند.

در ابتدای این جلسه سرپرست دانشگاه آزاداسلامی استان کرمانشاه ضمن خیر مقدم به مهمانان و تاکید بر اهمیت تقویت و توسعه هر چه بیشتر مدارس سما همچنین تاسیس و راه اندازی دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی در واحد کرمانشاه اظهار کرد: امیدوارم مدارس، معاونت سما و دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی را بتوانیم به بهترین وجه ممکن ساماندهی کنیم و فواید خوبی برای استان داشته باشد البته مشکلات متعددی در کشور و به تبع آن استان ما در حوزه های دانش آموزی و دانشجویی وجود دارد که باید با تمام توان علمی و فرهنگی آسیب شناسی، رفع و اصلاح شود.

افشین غنی زاده در ادامه به این نکته اشاره کرد که: سیاست های کلان دانشگاه به مرور زمان و با توجه به نیازهای جامعه و حرکت به سمت جلو با کار کارشناسی در حال تغییر و هدفمند شدن است و سیاست های جدیدی در دست اقدام قرار گرفته از جمله ایجاد دانشکدگان و امیدوارم در این جلسه آسیب شناسی لازم صورت بگیرد و اگر سئوالی هم وجود دارد از دکتر حمیدی فر پرسیده شود تا به سازمان انتقال داده شده و شاهد موفقیت دستاوردهای جدید در واحد کرمانشاه باشبم.

فاطمه حمیدی فر نیز ضمن تشکر از حضور مسئولان واحد کرمانشاه و سما در جلسه ضمن عرض ادب و احترام به شهدای کشور و جبهه مقاومت و این که همه ما بتوانیم با پشتوانه قدرت و اقتدار علمی و با جریانات فکری پشتوانه ارزش های نظام جمهوری اسلامی در سطح جهان باشیم بیان کرد: امیدوارم این جلسه بتواند تبیین کننده فرایندهای سیاست های دانشگاه آزاد اسلامی و هم افزایی که از طریق جریانات دانشی در کنار عرصه در حوزه سازمان مدارس اسلامی با برند سما اتفاق می افتد بتوانیم تبیین کنیم و شنوای نظرات شما باشیم و چالش هایی که در استان کرمانشاه وجود دارد را سعی کنیم بررسی کرده و نماینده شما در تهران باشیم و مسائلی که باید در این حوزه حمایت شود در خود میدان بررسی کنیم .

رئیس امور دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی تاکید کرد: در مورد جریانات تحولی که اتفاق افتاده امام راحل و مقام معظم رهبری جامعه آموزشی را از آموزش عمومی در مدرسه و آموزش عالی که در دانشگاه اتفاق می افتد مرجع تقویت قوه عاقله قرار دادند و سه ضرورت را مد نظر قرار داده اند که بنای جریانات سیاستی که در سند تحول دانشگاه آزاد قرار دارد بر مبنای همین سه ضرورت است.

معاون تحول و تعالی مدارس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه توضیح داد: نخست درگیر شدن با مسائل و چالش های کشور، البته جریانات مسئله ای که در استان کرمانشاه وجود دارد با تهران یا استان مرکزی، یا مشهد یا جاهای دیگر فرق دارد، دوم تاکید بر تربیت فرهنگی اخلاقی هویتی دانشجویان، که در سطح کشور به خاطر تحولات و تغییرات و تبلیغاتی که استکبار کرده و هدف گذاری را جامعه کودک ،نوجوان و جوان قرار داده می بینیم در اقصی نقاط کشور با رفتارهایی روبرو می شویم که به نظر می رسد ساختار شکنی دارد و آن فضای امیدو نشاط و آرزومندی را که جوان ما باید از طریق این بسته های آموزشی داشته باشد تا حدی ضعیف می کند و وظیفه ماست تا با شناسایی لازم این آسیب ها را از طریق جریانات خبرگی در دانشگاه و مدارس خنثی کنیم.

وی در ادامه افزود: سوم این که ما باید یک تحول دائم و مستمر در دانشگاه باید داشته باشیم که در انتهای این خط تربیتی بتوانیم یک شهروند خردمند و صاحبان دانش دانا و توانا داشته باشیم و دانش آموختگان ما بتوانند با انگیزه و نشاط مسائل جامعه هدف را حل کنند و در این حوزه دانشگاه آزاد استانداردهای متفاوت، برنامه های متفاوت و هدف های متناسب با عرصه های کاری، اسناد بالادستی، جریانات میدانی، به روز بودن رویکردهای فناورانه با توجه به تغییرات نسلی را در پیش گرفته است.

حمیدی فر به این نکته نیز اشاره کرد که: امروز ما شاهدیم که نسل های جدید از ۲ یا ۳ سالگی موبایل بزرگترها به بدست می گیرند و بدون آموزش با جریانی اپ های مختلف را که معلوم نیست با چه توانایی انجام می شود باز می کنند و بازی می کنند و می بینیم نسل کودک ما با این دانش و آگاهی وارد مدرسه ما می شود با ویژگی های خاصی که دارد و ما باید با این نسل در ارتباط باشیم و به وی آموزش دهیم، اما کارکردهای دانشگاه نیز در چهار نسل دسته بندی می شود و به نقل از بیانات دکتر طهرانچی امروز ما شاهدیم که برنامه های تحول و تعالی در حوزه نسل چهارم اتفاق می افتد البته دانشگاه آزاد در مرحله اول آموزش محور بود و با ورود تحصیلات تکمیلی به جریانات دانشگاهی وارد نسل دوم یعنی دانشگاه آموزشی و پژوهشی شدیم و با ایجاد خدمات دانش بنیان و عرصه جریانات دانشی چه خدمت یا محصول وارد نسل سوم یعنی دانشگاه تولید کننده ثروت و کارآمد شدیم و در حال حاضر نیز از ۱۴۰۰ با توجه به سند تحول که تا ۱۴۰۵ برنامه اجرایی دارد ما در وجاهت دانشگاه جامعه محور هستیم.

رئیس امور دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی گفت: می دانید که ما امروز در عرصه مفاهیم هستیم و الان وارد جریان فرایندهای مفهومی و معنا سازی شده ایم و می بینیم بعضی دانش آموزان،بیشتر دانشجویان و اکثر اعضای هیئت علمی ما وارد این فرایند شده اند و اگر بخواهیم تناسب سازی با جریانات مفهومی جهانی شویم باید دانش ما کاربرد داشته باشد و کسانی که صاحب دانش هستند توانایی حل مسئله داشته باشند و در نهایت این سند جامعه محور بدنبال تربیت نیروی انسانی متعهد با مسئولیت اخلاقی و اجتماعی است که بنواند اگر به فرض صنعتی یا جریانی به آن رجوع کرد اول تشخیص دهد و بعد راههای ممکن را برای حل مسئله داشته باشد .

وی ادامه داد: دانشگاه جامعه محور نیز سه وظیفه اصلی دارد اول این که آیا شما عالم تربیت می کنید یا صاحب مدرک، دوم این که معتقدیم تولید علم می کنید، اما آیا در عرصه های پژوهشی که ما نظامات علمی و جریانات حل مسئله داریم واقعا در عرصه دکتری تولید علم می کنیم و صاحب نظریه هستیم و آیا می توانیم علم غرب را بومی سازی کنیم، سوم این که ما تربیت عالم و علم خود را جهت دهیم . اما آیا صاحب مدارک دانشگاهی یا مرتبه علمی که علم او نافع و در خدمت جریان های فکری نباشد آیا به درد مملکت می خورد، یا دانش آموزی تربیت شود که در کلاس یازده مملکت را ترک کند چه نفعی و خیری برای ما و کشور دارد.

معاون تحول و تعالی مدارس خاطر نشان کرد: ما در دانشگاه آزاداسلامی چهار نظام داریم که نظام تربیتی در محور اصلی و نظام علمی،فرهنگی و فناوری در حول محور آن در جریان است و اگر این چهار نظام بدرستی و با جهت گیری سند پیاده سازی شود ما هم جامعه نوآور هم جامعه فرهیخته و هم جامعه خلاق و هم جامعه کارآمد داریم و این اتفاق نمی افتد مگر این که ما جریانات سنتی که در فرایند دانش هایمان بوده و به اقتضای زمان بوده الان با این تغییر و تحولات جامعه جهانی و ایرانی آن را تغییر دهیم و خوشبختانه دکتر طهرانچی خلاقیت بی نظیری دارد که سیاست های دانشگاه آزاد اسلامی را به روز پیش می برد.

فاطمه حمیدفر به این مسئله نیز اشاره داشت که: در گذشته ما در حوزه های دانشگاهی بدنبال دانش تخصصی از طریق گروه های آموزشی بودیم اما امروز باید دانش تخصصی که باید به دانایی فردی شود از طریق گروه های علمی تبدیل به توانایی حل مسئله و مهارت شود و این جا نظام پایه عرصه دانشکده ای موضوعی وارد می شوند و اگر ما می خواهیم مسئله حل کنیم دانشکده موضوعاتی را در میدان استان یا شهر یا جریانات بومی را کشف می کند و در جریانات خبرگی کشور آن را قرار می دهد یعنی یک شبکه کاملا متصل که خبرگی جریانات علمی را در دست دارد و در کنار آن یک جریانات عرصه پایه ای داریم، که یکی از توفیقات دانشکده تربیت و تعلیم اسلامی نیز این است که یکی از زیست بوم های تعلیم و تربیت اسلامی مدارس ما می باشد، پس فاصله ای بین عرصه و پایه نداریم یعنی صاحبان تصمیم در حوزه سما و در حوزه استان یعنی ریاست دانشگاه آزاد استان بطور کلی هیچ فاصله ای ندارند.

در ادامه این جلسه حاضران مسائل و موضوعات و مشکلات خود و استان را بیان کردند که به سئوالات پاسخ داده شد و مقرر شد تا این مطالب به سازمان مرکزی نیز انعکاس داده شود،از دیگر برنامه های کاری رئیس امور دانشکدگان تعلیم تربیت اسلامی و معاون تحول و تعالی مدارس سما دانشگاه آزاد اسلامی در کرمانشاه بازدید از مدارس سما و بررسی کیفیت فعالیت های آموزشی،تربیتی،پژوهشی و فرهنگی در مدارس سما، مشخص کردن پتانسیل سنجی جهت توسعه و گسترش مدارس در استان و بازدید از مدارس شهرستان های استان است .

انتهای پیام/

کد خبر: 1246735

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =