دوقطبی بر سر تعریف امنیت ملی/ مخالفان پاسخ به اسرائیل بگویند پارادایم فکری‌شان چیست؟

ظهره‌وند گفت: کسانی که می گویند نباید به اسرائیل پاسخ بدهیم ابتدا باید روشن کنند که در کدام پارادایم فکری چنین ادعایی دارند و امنیت ملی را در چه چارچوبی تعریف می‌کنند و نوع نگاهشان به رژیم صهیونیستی چیست؟ نگاهشان به مسئله حاکمیت ملی چیست؟ زیرا مسئله در چارچوب حاکمیت ملی اتفاق افتاده است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز؛ پس از تجاوز نظامی اسرائیل به کشورمان در سحرگاه شنبه 5 آبان ماه 1403 بسیاری از تحلیل‌گران بر ضرورت پاسخ به این حمله در زمان و مکان مناسب تاکید کردند و از تحقق عملیات وعده صادق در واکنش به تجاوزی سخن گفتند که منجر به شهادت دو تن از نیروی ارتش جمهوری اسلامی ایران شد.

بیشتر بخوانید؛

باهنر: جسارت اخیر رژیم صهیونیستی جواب دارد

این دسته ضعف عملیات نظامی اسرائیل را ناشی از قدرت پدافند نیروی هوایی کشور در عرصه میدان می‌دانند که منجر به پیشگیری از ایجاد خسارات جدی به مردم و تاسیسات نظامی شد. در کنار این نگاه، قدرت دیپلماسی سازنده وزارت‌خارجه در رایزانی با کشورهای همسایه برای پیشگیری از همکاری با اقدام تجاوزگرایانه اسرائیل نیز به مثابه یک الگوی موفقت‌آمیز، مورد تقدیر قرار گرفته است.

سخنگوی وزارت خارجه نیز در خصوص ارزیابی میزان اثرگذاری دیپلماسی برمیدان با توجه به سفرهای متعدد وزیر خارجه به کشورهای منطقه گفته است: «دیپلماسی و میدان تکمیل کننده همدیگر هستند چراکه واکنش هایی که نسبت به تجاوز رژیم صهیونیستی اتفاق افتاد محکومیت قاطع کشورهای منطقه نسبت به این تجاوز بود.»

اما دسته مقابل با استناد به ضعف عملیات نظامی مذکور، پاسخ به آن را ضروری نمی‌دانند و بر این باور هستند که بهتر است به این عملیات پاسخ داده نشود زیرا مطالبه‌گری در این عرصه صرفه محدود به قشر افراطی است! شایان ذکر است این دسته پیش از عملیات وعده صادق 1 پاسخ به آن را به علت پیشگیری از جنگ گسترده و تلاطم در بازارهای داخلی محدود به عرصه دیپلماتیک می‌دانستند. پیش از عملیات وعده صادق 2 نیز به علت آغاز به کار دولت جدید پاسخ به اسرائیل را افتادن در «تله جنگ» نتانیاهو می‌دانستند.

اما این بار استراتژی ضریب دادن به دیپلماسی در برابر میدان که پیش از وعده صادق 1 و 2 مصرانه برای پیشگیری از جنگ پیگیری می‌شد به سوی مانور بر ضعف عملیات اسرائیل، چرخش کرده است. همچنین در این دیدگاه، ناتوانی اسرائیل در رسیدن به اهداف مورد نظرش به علت عدم تمایل جو بایدن به ایجاد جنگ گسترده بیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است.

صادق زیباکلام ضمن انتساب حمله بسیار محدود اسرائیل به موفقیت دیپلماسی اسرائیل نوشته است:«حمله هوایی سحرگاه امروز اسرائیل به ایران، بیش از آنکه دستاورد نظامی برای تل‌آویو باشد، موفقیت دیپلماتیک برای واشنگتن بود که توانست نتانیاهو را وادار نماید تا حمله را بسیار محدود سازد تا ایران مجبور به تلافی نشود. آمریکائی‌ها برای چندمین بار نشان دادند که خواهان جنگ با ایران نیستند.»

سعید حجاریان نیز با اشاره به حمایت آمریکا از اسرائیل نوشته است: «راهبرد اصلاح‌طلبان، صلح‌طلبی در بیرون و دموکراسی و حاکمیت قانون در داخل است. صلح مسلح منفعتی برای ایران ندارد زیرا بنیه‌ی دفاع، مادی و معنوی کشور را تحلیل می‌برد و ما بدل مایتحلّل نداریم.

بالعکس، اسرائیل مستظهر به حمایت آمریکاست و می‌تواند کسری‌های خود را جبران کند.»

احمد زیدآبادی، فعال سیاسی هم با ترسیم یک دوحدی در پاسخ و عدم پاسخ به اسرائیل معتقد است: «پاسخ فوری از سوی ایران به معنای تشدید جنگ و بروز عواقب سیاسی و اقتصادی آن به‌خصوص کمک به کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ در آمریکاست و تعلل در پاسخ و یا عدم پاسخ هم مایه تشدید فشارِ نیروهای تندرو داخلی به بدنه حاکمیت و متهم کردن آنان به تسلیم و در نتیجه ایجاد التهاب سیاسی در کشور است.»

اما در در واکنش به این پیشنهادات، عباس عراقچی وزیر امور خارجه به عنوان سکاندار دستگاه دیپلماسی کشور گفته است: «ما از خون شهیدان خود نخواهیم گذشت و حق پاسخ به به اقدام رژیم صهیونیستی برای ما محفوظ است و در زمان مقتضی انجام خواهد شد.»

در تحلیل ضرورت پاسخ قاطع ایران به تجاوز نظامی اسرائیل با چند تن از نمایندگان مجلس شوای اسلامی از جمله اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفتگو کرده ایم که در ادامه می‌خوانید:

مخالفان پاسخ به اسرائیل بگویند پارادایم فکری‌شان چیست؟

ابوالفضل ظهره‌وند عضو کمیسیون سیاست خاجی و امنیت ملی مجلس به خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز گفت: کسانی که می گویند نباید به اسرائیل پاسخ بدهیم ابتدا باید روشن کنند که در کدام پارادایم فکری چنین ادعایی دارند و امنیت ملی را در چه چارچوبی تعریف می‌کنند و نوع نگاهشان به رژیم صهیونیستی چیست؟ آیا اسرائیل یک دولت معتبر است یا دولت دست نشانده و نامعتبر؟ نگاهشان به مسئله حاکمیت ملی چیست؟ زیرا مسئله در چارچوب حاکمیت ملی اتفاق افتاده است.

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: اگر پاسخ این سوالات روشن شود می‌فهمیم که باید به اسرائیل پاسخ بدهیم یاخیر؟ بر اساس صل 51 سازمان ملل نیز ما حق پاسخگویی داریم و داشتن این حق یعنی یک ظرفیت بالقوه در تحقق اهداف امنیتی ملی و بنابراین می‌توانیم منافع امنیت ملی را راحت‌تر دنبال کنیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در تحلیل علت محدود بودن ابعاد حمله نظامی اسرائیل به ایران گفت: اسرائیل تمام تلاش خود را کرد تا با اطمینانی که از آمریکایی‌ها گرفته بود ضربه‌ای با کمترین پاسخ بزند. علاوه بر این 160 هواپیمای نظامی در این عملیات حضور داشتند اما با سپر آهنین ایران مواجه شدند و در واقع قدرت دفاعی ایران بازداندگی ایجاد کرد و تمام این‌ها را باید با هم دید. اگر ما پوشش دفاعی نداشتیم قطعا سه مرحله عملیات اسرائیل به مراحل پنجم و ششم هم می‌رسید اما وقتی به در بسته خورد عملیات را ادامه نداد. ضعف عملیات اسرائیل موقعیت این رژیم را در منطقه متزلزل کرد و محکوم شدن اقدام تجاوزگرایانه اش نیز در همین راستا بود.

ظهره‌وند درباره ادعای نقش آمریکا در محدود کردن عملیات اسرائیل گفت: آمریکا دیگر به عنوان یک هژمون وجود ندارد و اگر یک جنگ فراگیر اتفاق بیفتد این کشور حتی نمی‌تواند در داخل نیز خود را حفظ کند و البته روسیه و چین نیز در آن مداخله خواهند کرد.

اسرائیل در موضع ضعف قرار دارد و تلاش کرد یک حمله صوری انجام دهد

وی افزود: ما در وعده صادق 1 و 2 نشان دادیم که اسرائیل بدون حمایت آمریکا و اروپا امکان حفظ و بقای خودش را هم ندارد. در وعده صادق 2 دیدیم با وجود این‌که متحدین این رژیم در حمایت از آن وارد عمل شده بودند عملیات کاملا موفقیت‌آمیز بود و بیش از نود درصد موشک‌های ما به هدف رسیدند. در چنین شرایطی چرا باید این رژیم دست به چنین خطای راهبردی بزند؟ علت این است که چون اسرائیل در موضع ضعف قرار دارد تلاش کرد یک حمله صوری انجام دهد و آن را موفقیت‌آمیز نشان دهد تا شاید ایران را مجاب به عدم پاسخ کرده و مسیر تحولات را به سمت دیپلماسی ببرند تا منافع آمریکا و در وهله بعدی خودش تأمین شود.

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تاکید کرد: بنابراین این حمله یک ترفند حساب شده در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است که به اجرا درآوردند؛ غافل از اینکه خط قرمز ما حاکمیت ملی ما است و رژیم صهیونیستی و حامی آن آمریکا با نقض حاکمیت ما اقدامی نابخشودنی انجام دادند. چرا که این خطای راهبردی مستوجب این است که جمهوری اسلامی واکنش مناسب را در زمان مناسب به رژیم صهیونیستی و آمریکا نشان دهد تا دست به چنین بازی های خطرناکی در آینده نزنند.

اسرائیل با عملیات محدود علیه ایران در پی جلب توجه افکار عمومی بود

بهنام سعیدی دبیر دوم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز گفت: اسرائیل به دنبال این بود بعد از شکست‌هایی که در غزه و لبنان و وعده صادق 1 و 2 متحمل شده بود و هیچ دستاوردی هم در عرصه میدان و دیپلماسی بدست نیاورده بود، به نوعی افکار عمومی را به سمت خود جلب کند اما شاهد بودیم که صرفا توانست یک عملیات بسیار محدودی را انجام دهد. اما معتقدیم همین اقدام محدود نیز یقینا پاسخ کوبنده‌ای دریافت خواهد کرد و در این زمینه نباید شک کرد اما این که زمان و نحوه پاسخ چگونه باشد، به تدابیر نظام و نیروهای مسلح بر اساس منافع ملی بستگی دارد. برای نیروهای نظامی سخنان رهبر انقلاب در مواجهه با اسرائیل یک راهبرد و یک اصل است.

وی در ادامه تصریح کرد: اسرائیل و آمریکا تونایی‌های بالای نیروهای مسلح و غیرت بالای مردم ایران را می‌شناسند لذا اگر می‌توانستند عملیات گسترده انجام دهند با خاک یکسان شده بودند. عملیاتی که اسرائیل انجام داد صرفا یک شکست مفتضحانه بود زیرا ساکنان سرزمین‌های اشغالی نیز بر این باورند که این عملیات نیروهای نظامی شان بسیار محدود بود.

این نماینده مجلس ضمن تشکر از کشورهایی که اقدام نظامی اسرائیل علیه ایران را محکوم کرده‌اند گفت: هر چند وزارت خارجه در این زمینه تلاش‌ها و موضع گیری‌های مثمر ثمری داشت اما مجامع بین‌المللی از جمله سازمان ملل نیز نباید در برابر این اقدام سکوت کنند و علاوه بر این برای پیشگیری از تداوم فاجعه‌آفرینی اسرائیل، اقدام عملی انجام دهند.

کسانی که می‌خواهند از کنار انتقام از اسرائیل بگذرند یک‌ بار صحبت‌های رهبرانقلاب را بخوانند

امیر حسین ثابتی عضو کمیسیون اصل نود قانون اساسی به خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز با اشاره به بیانات راهبر انقلاب درباره اقدام تجاوزکارانه اسرائیل گفت: صحبت رهبر انقلاب خیلی‌ واضح بود و نیاز به تفسیر ندارد. ایشان گفتند که حرکت‌دشمن را نه کوچک‌نمایی باید کرد و نه بزرگ‌نمایی. ضمیر بزرگ‌نمایی مشخص‌ است چه‌کسانی هستند؟ بالاخره دشمنان می‌خواهند توان خودشان را بیشتر نشان‌دهند. پروژه جنگ‌روانی آن‌ها این‌است که چیزی که هستند را ضرب در چند بکنند و به ‌اصطلاح در عرصه‌ سیاسی بفروشند، اما به‌لحاظ این‌که نباید تحفیف‌داد و کوچک‌نمایی کرد هم از نظر بنده مشخص‌است که ضمیر آن چه‌کسانی هستند؟

وی افزود: کسانی که برخلاف اراده ملت‌شجاع ایران می‌خواهند از کنار انتقام از اسرائیل بگذرند یک‌ بار دیگر جا دارد که صحبت‌های رهبرانقلاب را بخوانند و توجه‌ کنند که نقض خطوط‌ قرمز جمهوری‌ اسلامی‌ ایران هزینه‌ دارد و باید به این عملیات پاسخ‌ داده‌ شود؛ لذا اگر الان با هر تحلیل‌غلطی ازجمله تله تنش، تله جنگ و …این اتفاق‌ نیفتد و اسرائیل پاسخ این‌کار را نگیرد احتمالا بعدا باید هزینه‌های بیشتری بدهیم.

انتهای پیام /

کد خبر: 1247382

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =