شغل پایدار ضامن معیشت پایدار

مهدی ترابیان مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان گفت: باید از سال‌های گذشته طبق نیاز، دانشجو می‌پذیرفتیم و بقیه افرادی را که از تحصیل باز می‌ماندند، به سمت بازار کار سوق می‌دادیم.

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از همدان، مهدی ترابیان مدرس حقوق دانشگاه آزاد اسلامی همدان در گفت‌وگو با ایسکانیوز اظهار داشت: با توجه به دکترینی که نظام جمهوری اسلامی دارد، از نظر ما تهدیداتی برای نظام بین الملل وجود دارد. برای مثال ما دنیا را با معنویات در نظر می‌گیریم در حالیکه جامعه بین‌الملل از خدا و معنویات عبور کرده است. همین مسئله باعث شده تا نظام بین‌الملل برای تضعیف مبنای فکری ما، دست روی اقتصاد کشور بگذارد. در همین راستا تحریم‌هایی را اعمال می‌کنند و یا تکنولوژی‌های جدید و بسته‌های دفاعی را در اختیار ما نمی‌گذارند.

با در نظر گرفتن این مسائل، از نظر بنده اقتصاد ایران اقتصاد ضعیفی نیست. بلکه اقتصاد کاملی نمی‌باشد. زیرا همچنان بخش‌هایی از اقتصاد کشورمان در اختیار نظام فکری طاغوتی می‌باشد. منظور از نظام فکری طاغوتی، نظامی است که انقلاب در آن رخ نداده و گفتمان ارزش‌مدار در آن شکل نگرفته است. نه اینکه خود افراد طاغوتی باشند. اما به شخصه اعتقاد دارم آینده از آن ماست. به شرط آنکه در مسیر بمانیم و منحرف نشویم.

وی ادامه داد: طبیعتا هر انسانی برای آینده خود برنامه‌ریزی‌هایی دارد و یکی از ارکان مهم برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری، امنیت اقتصادی می‌باشد. اما متاسفانه ما در زمینه امنیت اقتصادی بسیار ضربه‌پذیر بوده‌ایم. در نتیجه امروزه شاهد التهاباتی در بازار هستیم که به مشکلات رفاهی و معیشتی منجر شده‌اند. یقینا این موارد باعث می‌شود جوانان و قشر دانشجو امید خود را از دست بدهند و تاثیرات مخربی بر زندگی افراد جامعه خواهد داشت. اما باور دارم که با توکل بر خدا و اراده قوی می‌توانیم تمام این مسیرها را به درستی طی کنیم و از دره‌ ها به قله های رفیع پیروزی برسیم.

ترابیان در رابطه با داشتن مدرک دانشگاهی بدون هیچگونه مهارتی بیان داشت: متاسفانه نه تنها این افراد جایگاهی در اقتصاد کشور ندارند، بلکه سرباری برای جامعه محسوب می‌شوند. جامعه دانش‌آموخته نمی‌تواند صرفا بر اساس دروس تئوری وارد بازار کار شود. زیرا توانایی تبدیل دروس تئوری به فعالیت‌های عملی را کسب نکرده است. در واقع می‌توان گفت یک مسیر انحرافی در وزارت علوم اتفاق افتاده که نسل جوان را مدرک‌گرا ساخته است. همچنین در حین تحصیل فقط دروس تئوری و در مواردی، غیرکاربردی آموزش داده می‌شود که باعث شده دانش‌آموختگان بهره‌وری کاملی نداشته باشند. در نتیجه باید در نظام آموزشی کشور تغییراتی لحاظ شود تا دروس عملی نیز در کنار دروس تئوری به دانش‌جویان آموزش داده شوند تا افراد بتوانند بعد از فارغ‌التحصیلی وارد بازار کار شوند و باری از اقتصاد کشور را بر دوش بگیرند.

برای مثال هدف از تاسیس دانشگاه‌های علمی‌کاربردی این بود که در کنار دروس تئوری، متناسب با شغلی که دانشجویان در آینده خواهند داشت، علوم عملی نیز آموزش داده شود. اما متاسفانه این دانشگاه‌ها نیز در مرحله اجرا، مدرک‌گرا شدند.

ترابیان در پاسخ به این سوال که فضای کافی شغلی برای دانشجویان موجود است یا خیر، اینگونه پاسخ داد: جواب به این سوال نیاز به پژوهش و آمار دقیق دارد. اما بر اساس شواهد و نرخ بیکاری جامعه، در حال حاضر دو حالت وجود دارد. یا دانش‌آموختگان علم مناسب و کافی برای ورود به بازار کار را ندارند و یا سطح فارغ‌التحصیلان از نیاز بازار کار بسیار بیشتر است. که هر دو حالت به نوعی صادق می‌باشد.

مسئله اینجاست که ما باید از سال‌ها قبل، پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی را متناسب با نیاز جامعه انجام می‌دادیم. چرا که حجم بالای فارغ‌التحصیلان، در کنار مزایا، معایبی نیز دارد. از جمله این معایب، می‌توان به مایوس بودن دانشجویان، ناامید بودن نسبت به آینده شغلی و حتی ناکارآمد بودن برخی از دانش‌آموختگان اشاره کرد.

مهدی ترابیان در سخن پایانی خود افزود: طبیعتا دانشجویانی را داریم که همزمان با تحصیل، مشغول به کار هستند و فعالیت اقتصادی دارند. برخی مرتبط با رشته تحصیلی‌شان و برخی غیر مرتبط.

به نظر بنده دانشجویانی که در کنار تحصیل، شاغل هستند، می‌توانند گلیم خود را از آب بیرون بکشند. اما قطعا معیشت پایدار زمانی اتفاق می‌افتد که بتوانند صاحب شغلی پایدار باشند.

خبرنگار: نازنین مولائی منظر، ندا ترابی

انتهای خبر/

کد خبر: 1248811

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =