به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، هیئت وزیران در مصوبه شب گذشته آئیننامهای برای واردات خودروهای برقی و برقی – بنزینی (هیبریدی) ابلاغ کرد. این آییننامه بر اساس بند (ت) تبصره (۹) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کشور مصوب و ابلاغ شده است.
بیشتر بخوانید:
فروش فوری خودروهای برقی ایران خودرو + شرایط
آییننامه اجرایی واردات خودروهای کارکرده برقی و هیبریدی نو و کارکرده در ۲۳ آبانماه سال جاری در هیات دولت تصویب شده بود.
در بند (تبصره ۹) بودجه سال ۱۴۰۳ آمده است که در اجرای ماده (۹) قانون هوای پاک مصوب ۱۳۹۶.۴.۲۵ به منظور کاهش آلایندگی شهرها، واردات انواع خودروهای سواری نو و کارکرده با عمر کمتر از پنج سال برقی و برقی – بنزینی (هیبریدی) به داخل کشور مجاز بوده و حقوق ورودی خودروی برقی برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی شهرها در سال ۱۴۰۳ معادل نیم واحد درصد و برای سایر متقاضیان چهار واحد درصد و حقوق ورودی خودروهای برقی ـ بنزینی (هیبریدی) پانزده واحد درصد تعیین شده است.
جزئیات منابع ارزی واردات خودروهای برقی و هیبریدی
در بخشی از این مصوبه، منابع ارزیمورد نیازز با رعایت ضوابط ارزی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از محل ارز حاصل از صادرات اعم از (کالا و خدمات)، سرمایهگذاری خارجی با اولویت حمل و نقل عمومی (با تأیید سازمان سرمایهگذاری خارجی) و سایر منابع مورد تأیید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از جمله منابع ارزی با منشأ خارجی تأمین خواهد شد.در آییننامه مذکور دولت به این نکته تاکید داشته که ثبت سفارش صادره پس از ورود خودرو به کشور جهت ترخیص خودرو از گمرک فاقد اعتبار است.
همچنین تخلیه خودرو بدون ثبت سفارش در گمرکات کشور ممنوع اعلام شده و در صورت تخلیه، خودرو ظرف یک ماه مرجوع میشود.
ضوابط فنی واردات خودروهای برقی و هیبریدی اعلام شد
در این آییننامه ضوابط فنی واردات خودرو اعلام شده است براین اساس سن خودرو بر اساس نشان مرتبط با نوع (مدل) سال خودرو در شماره شناسایی خودرو (وی آی ان)، در زمان ورود به کشور کمتر از پنج سال و با کارکرد کمتر از ۸۰ هزار کیلومتر باشد.
در خصوص استانداردهای خودروهای وارداتی در آییننامه آمده است که رعایت استانداردهای ایمنی بر اساس انطباق با استانداردهای مورد تأیید سازمان ملی استاندارد ایران و دارا بودن یکی از شرایط زیر است:
مشخصات خودرو در فهرست خودروهای دارای صحهگذاری تایید نوع وجود داشته باشد.
خودرو دارای تأیید نوع کلی خودرو (دبیلیو وی تی ای) مندرج بر روی پلاک شناسایی باشد.
خودرو دارای گواهی سازنده مبنی بر انطباق خودرو با ایماک (سی اسی) باشد. خودرو دارای گواهی انطبق عمومی (جی سی سی) از مؤسسه استاندارد کشورهای حاشیه خلیجفارس (جی اس اُ) باشد.خودرو دارای تاییدیه کشور چین (سی سی سی ) باشد. خودرو دارایی تأییدیه اوراسیا (ای ای سی) باشد.
خودروهای کارکرده از ویژند (برند)های معتبر کشورهای اتحادیه اروپا، ژاپن و کره جنوبی باشد. واردکنندگان خودروهای سواری برقی – بنزینی (هیبریدی) و پلاگین ملزم به رعایت استانداردهای آلایندگی یورو (۵) و بالاتری هستند.
واردات خودروی نو و کارکرده برقی – بنزینی (هیبریدی) و پلاگین با حجم موتور احتراقی بالای (۲۵۰۰) سی سی ممنوع است.
در بخش دیگر این مصوبه، واردات خودروهای موضوع این آئیننامه از سوی اشخاص حقوقی منوط به اخذ تأییدیه تأمین قطعات یدکی و ارائه خدمات پس از فروش از وزارت صنعت، معدن و تجارت شده است.
همچنین، خودروی با کارکرد کمتر از ۹۹ کیلومتر بر اساس نام تجاری و نوع مدل با نوع سال خودرو کمتر از یکسال بر اساس ویژگی مرتبط در شماره شناسایی خودرو در زمان ورود به کشور خودروی نو تعیین شده است.
دولت در این مصوبه حداکثر ارزش خودروهای نو موضوع این آییننامه ۴۰ هزار یورو (فوب)، و خودروهای کارکرده ۲۰ هزار یورو (فوب) مجاز اعلام کرده است.
دولت همچنین در این مصوبه، واردات خودروی فرمان راست را ممنوع اعلام کرد.
در مصوبه مذکور آمده است: باتری مورد استفاده در خودروهای موضوع این آئیننامه باید از نوع لیتیوم- یون باشد؛ ضمن اینکه واردکنندگان حقوقی مکلف به ارائه گارانتی باتریهای خودروهای مذکور به مدت حداقل ۵ سال یا کارکرد یکصد هزار کیلومتر هستند.
همچنین در خصوص شاخص اتمام عمر باتری خودروهای برقی و بردافزا، بر دارا بودن قابلیت حداقل ۷۵ درصد پیمایش اولیه با یک بار شارژ کامل تاکید شده که بر اساس آن شاخص اتمام عمر باتری خودروهای هیبریدی و پلاگین دارا بودن قابلیت حداقل پیمایش ۶۰ کیلومتر با محرکه تنها موتور برقی با یک بار شارژ است.
بازده موتور الکتریکی خودرو برقی در حالت نو، حداقل ۸۵ درصد است و مسئولیت اجرای دقیق این موارد نیز به عهده شرکتهای واردکننده گذاشته شده است.
از سوی دیگر، وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف شده نسبت به اعلام فهرست نامهای تجاری خودرو و مشخصات فنی قابل قبول با در نظر گرفتن سهولت دسترسی عمومی به قطعات و خدمات پس از فروش اقدام کند.
متقاضیانی که همزمان نسبت به ثبت سفارش خودرو و احداث نیروگاه تجدیدپذیر و تجهیزات شارژ اقدام کنند نیز در اولویت خواهند بود.
شرکتهای تولیدکننده که نسبت به احداث واحد تولیدی برای خودرو بردافزا و خودروی هیبریدی پلاگین، تجهیزات شارژ و نیروگاه تجدیدپذیر احداث میکنند در اولویت قرار دارند.
اولویت چهارم هم با تولیدکنندگانی است که نسبت به تولید خودروی برقی، تجهیزات شارژ یا نیروگاه تجدیدپذیر با عمق ساخت داخل با تشخیص وزارت صمت اقدام میکنند.
نظر شما