دانشجویان آیینه فرهنگ اسلام و پویندگان علم هستند

سعیده صداقت نژاد*

در سال‌های اخیر که رهبر انقلاب همواره میزبان جامعه دانشگاهی بودند، همواره بر لزوم درگیر شدن دانشگاهیان با مسائل کشور، راهگشا بودن و توانایی حل مسئله تاکید کردند و ایشان در دیدار با نخبگان خطاب به آن ها تاکید کردند: از فرد نخبه این انتظار وجود دارد که ظرفیت شخصی خود را تبدیل به ظرفیت ملی کند و توانایی‌های خود را در جهت حل مسائل کشور قرار دهد.

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر لزوم اصلاح شاخص ارزیابی اساتید و نخبگان، خاطرنشان کردند: اکنون شاخص ارزیابی اساتید و نخبگان، تعداد مقالات است در حالی‌که باید موضوع حل مسئله را شاخص ارتقاء قرار داد.

نامگذاری روز دانشجو

دانشجویان در مبارزه‌های پیش از انقلاب نقش فعالی داشته‌اند؛ آنان با فریادهای عدالت‌خواهانه و فعالیت‌های مستمر خود، مخالفت آشکاری با سیاست‌های رژیم پهلوی داشتند. به همین دلیل در ۱۶ آذر ۱۳۳۲ خورشیدی در پی یورش نیروهای نظامی به دانشگاه تهران چند تَن از آنها به شهادت رسیدند تا این روز به عنوان روز دانشجو نامگذاری شود. نقش دانشگاه در مبارزات دوران ستم شاهی و پیروزی انقلاب اسلامی، مقابله فعال دانشجویان بیدار و متعهد در برابر آمریکا که تبلور آن را می‌توان در جریانات دانشجویی قبل از انقلاب و تسخیر لانه جاسوسی مورد توجه قرار داد در کنار حضور فعال و چشمگیر و مؤثر دانشجویان در دوران دفاع مقدس و بازسازی ایران اسلامی همگی برگ‌های زرینی هستند.

امام خمینی از دانشجویان به عنوان جوانان روشنفکر، جوانان ارزنده اسلام، دانشجویان عزیز، دانشجویان مسلمان و مبارز، دانشجویان انقلاب، فرزندان ایران، قوه متفکره ملت و.. نام می‌برد و برای دانشجو ارزش و اهمیت خاصی قائل است، معظمٌ له در خصوص مقام و منزلت دانشجو حدیثی از امام صادق (ع) در کتاب ولایت فقیه صفحه ۹۶ به این شرح نقل می‌کند: خداوند برای کسی که در پی دانش راه بپیماید، راهی به سوی بهشت می‌گشاید، و فرشتگان برای ابراز خشنودی خویش (با خدا) بال و پرشان را بر دانشجو فرو می‌گسترند و برای دانشجو هر که در آسمان است و هر که در کره زمین، حتی ماهی در دریا، طلب آمرزش می‌کند و برتری دانشمند بر عابد مثل برتری ماه شب چهارده بر سایر ستارگان است و به راستی دانشمندان میراث بر پیامبرانند.

اهمیت ۱۶ آذر

این روز، به یاد سه دانشجو (مصطفی بزرگ‌نیا و احمد قندچی و آذر شریعت‌رضوی) که هنگام اعتراض به دیدار رسمی ریچارد نیکسون معاون رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده آمریکا و همچنین از سرگیری روابط ایران با بریتانیا، در تاریخ ۱۶ آذر ۱۳۳۲ (حدود چهار ماه پس از کودتای ۲۸ مرداد همان سال) در دانشگاه تهران کشته شدند، گرامی داشته می‌شود.

دین شریف اسلام، در جایگاه مکتبی آموزشی، مجموعه ای است از باورها و ارزش هاو نگرش ها، اخلاقیات و نیز شعائر و مناسک دینی، از سوی دیگر، دانشگاه، مجمعی از دانشجو، استاد و برنامه های آنهاست. بنابراین، تحقق اسلامی شدن دانشگاه ها و رسیدن به این منزله ، به این معناست که فضای کلی حاکم بر استاد و دانشجو و محتوای درسی آنها، فضایی در راه تحکیم باورها و اندیشه های دینی باشد. پس آن مجموعه علمی، متناسب با ارزش های اسلامی و نیاز جامعه مذهبی حرکت کند و اسلام و ایمان، در درون آن و با عنوان پایه و زیربنای نظریات مطرح گردد. بدین ترتیب، زمانی که دانشگاه اسلامی شکل گیرد، فضای دینی و انسانی تحقیقات، پرورش روحی و علمی، و نیز استقلال جامعه اسلامی عملی می‌شود.

آفت دانشجویی

بدون تردید یکی از شایع ترین و مهم ترین آفت های جنبش دانشجویی، فعالیت با محوریت قدرت است، فرقی نمی کند جریان حاکم در قدرت اصلاح طلبان باشند یا اصولگرایان یا جریان های نو ظهور دیگر چرا که نفس وابستگی و خدای نکرده دلبستگی به قدرت می تواند جنبش دانشجویی را از کارکردهای واقعی خود دور سازد کما اینکه در برهه هایی از فعالیت جنبش دانشجویی، شواهدی از این اتفاق نامبارک را می توان مشاهده کرد.

البته تعامل مثبت و مسالمت آمیز با احزاب و جریان های سیاسی قانونی کشور به شرط حفظ استقلال و حریت جریان دانشجویی می تواند برقرار باشد. امروز رواج فضای مجازی و شبکه های اجتماعی در کشور باعث شده است که تاثیرگذاری فعالان تشکل های دانشجویی از کف دانشگاه و جامعه جای خود را به فعالیت در فضای مجازی دهد. به نحوی که برخی اعضای جنبش دانشجویی تمام تاثیرگذاری خود را در تعداد دنبال کننده ها، بازدیدها و لایک‌های صحبت‌ها و محتوای خود در شبکه‌های اجتماعی می‌بیند. به نحوی که روزانه با انتشار محتوای متنوع در فضای مجازی تقریبا نسبت به همه مسائل پیرامون از مسائل سیاسی گرفته تا ورزشی و... واکنش نشان داده و به نحوی خود را به جای اینکه در فضای تشکیلات و کار گروهی، تحقیقاتی و محتوایی مناسب ببیند خود را ارتش تک نفره فضای مجازی قلمداد می‌کند.

این امر سبب سطحی نگری از مسائل، پراکندگی بیش از حد مطالبات و انتقادات، فراموشی کار گروهی و میل به فعالیت انفرادی، افت محتوایی فعالان تشکل‌های دانشجویی، جوزدگی متناسب با فضای پرالتهاب شبکه های اجتماعی و می شود که فعالیت تشکل‌های دانشجویی و تاثرگذاری آن ها را در فضای حقیقی تحت شعاع قرار می‌دهد.

سعیده صداقت نژاد_فعال دانشجویی*

انتهای پیام/

کد خبر: 1250439

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =